خانه  > slide, زندانیان  >  رنجنامه خانواده مریوان عبدالکریم رضا، زندانی عراقی محبوس در رجایی شهر کرج

رنجنامه خانواده مریوان عبدالکریم رضا، زندانی عراقی محبوس در رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا – مریوان عبدالکریم رضا (نجف عبدالرحمن) به تحمل ۳۳ سال حیس تعزیری محکوم شده است، جوانی که خانواده او با نگارش رنجنامه ای که در پی می آید مدعی هستند وی در ۱۶ سالگی به هدف رفتن به اروپا به ایران وارد شده و کمی بعد به دلیل اقامت غیرقانونی توسط پلیس بازداشت ولی نهایتا سر از بازداشتگاه وزارت اطلاعات درآورده است. او شکنجه شده، ماهها در سلولهای انفرادی نگهداری شده، وکیل نداشته و از تماس با سفارت کشور خود نیز محروم مانده.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «مریوان عبدالکریم‌رضا» معروف به «مریوان کرکوکی» متولد۱۳۶۷، اهل کرکوک است که مدعی است برای کار به تهران مهاجرت کرده بود.

این شهروند کرد سنی مذهب که تبعه عراق است و اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد، مدت ۹ ماه را در انفرادی‌های وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ اوین سپری کرد و نهایتا به ۳۳ سال زندان به اتهام محاربه محکوم شد. حکم وی در دیوان عالی کشور نیز به تایید عینی رسید.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: «معلوم نیست دادگاه انقلاب برچه اساسی اتهام محاربه را به کسی که اسلحه در دست نگرفته وارد کرده.»
در آستانه چهارمین سال حبس این زندانی خارجی، خانواده وی رنجنامه ای به هدف شفاف سازی و جلب توجه افکار عمومی نسبت به وضعیت او در اختیار هرانا گذاشته اند که میتوانید عینا در پی بخوانید؛

مریوان عبدالکریم رضا یکی از افراد خانواده ما از سال ۲۰۰۴ و آن زمان که مریوان ۱۶ ساله بود، بخاطر جنگ و بی کاری از شهر کرکوک عراق به طرف اروپا مهاجرت کرد.

مریوان پدر و عمویش را در کشتارهای دسته جمعی انفال ۱۹۸۸ بدست صدام از دست داده بود و مادرش نیز بر اثر بیماری و کمبود امکانات پزشکی در سال ۱۹۹۵ فوت کرد. مریوان به ایران مهاجرت کرد تا از آنجا اقدام به رفتن به اروپا کند، اما به علت نداشتن هزینه ی سفر قادر به ادامه مسیر نشد و در ایران (تهران) مجبور به کار کردن شد.

در زمانی که در ایران مشغول کار بود مورخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲ قبل از سفر به اروپا پلیس و لباس شخصی های وزارت اطلاعات ایران او را به اتهام اقامت غیر قانونی در ایران دستگیر کردند و سپس بعد از گذشت ۲۴ ساعت او را به زندان امنیتی ۲۰۹ اوین انتقال کردند. مریوان حدود ۷ ماه و نیم زیر شکنجه های روحی و جسمی در انفرادی های این زندان قرار گرفت.

سپس او را به زندان امنیتی میدان نفت کرمانشاه انتقال کردند و به مدت ۴۰ روز در این زندان شکنجه جسمی و روحی شد. بعد از این مدت مریوان را به زندان رجائی شهر کرج انتقال کردند و با تشکیل پرونده. او را برای دادرسی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع دادند.
این در حالی بود که وزارت (به بهانه های واهی) به مریوان هیچ گاه اجازه داشتن وکیل نداد و هم چنین درخواست های او جهت با خبر کردن سفارت عراق و نماینده حکومت اقلیم کردستان را هیچگاه قبول نکردند.
در سایه این فشارهای ظالمانه مریوان توسط قاضی مقیسه یکی از ظالم ترین قاضی های ایران در جلسه ای مخفیانه و دربسته دادگاهی شد. دادگاه با وجود رد کردن همه اتهامات دروغین امنیتی مریوان را محکوم به ارتکاب ۸ فقره جرم امنیتی کرد و او را به تحمل ۳۳ سال و ۳ ماه حبس کرد. از جمله اتهاماتی که به مریوان نسبت دادند موارد زیر بود؛
۱)اقدام علیه امنیت کشور.
۲)حمل سلاح جنگی.
۳)استفاده از لباس نظامی.
۴)تهدید با سلاح

قاضی پرونده بدون روشن کردن مصداق اتهامات مذکور و ارائه مدرک و با وجود انکارهای مستمر مریوان، او را محکوم به ۳۳ سال و ۳ ماه حبس کرد. و با وجود اعتراض های پی در پی مریوان مراجع قضایی هیچ اعتنایی به سخنان او نکردند و حکم او را بدون طی کردن مراحل عادلانه در مراحل تجدید نظر تایید و به او ابلاغ نمودند.

اخیرا بعد از گذشت ۳ سال از حبس مریوان، قانون تجمیع جرایم (ادغام) شامل حکم صادره شده و حکم او به ۷ سال و نیم کاهش یافت. هم اکنون مریوان ۳ سال و ۸ ماه از جوانی خود را تحت حکم طالمانه و بی پایه بسر برده و ما خانواده مریوان از سازمان های حقوق بشری می خواهیم این حکم ظالمانه را محکوم کرده و جهت آزادی مریوان اقدامی انجام دهند.

* این نکته را یاد آور می شویم که مریوان عبدالکریم در زندان های وزارت اطلاعات اسمش به نجف عبدالرحمن تغیر یافته است.

با تشکر

خانواده مریوان کرکوکی (نجف عبدالرحمن)

سپتامبر ۲۰۱۶

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید