خانه  > slide, حقوق آکادمیک  >  لزوم مطالبه عمومی برای بودجه آموزش و پرورش از سازمان برنامه و بودجه؛ در گفتگو با فرهاد فلاحتی، نماینده مجلس

لزوم مطالبه عمومی برای بودجه آموزش و پرورش از سازمان برنامه و بودجه؛ در گفتگو با فرهاد فلاحتی، نماینده مجلس

ماهنامه خط صلحفرهاد فلاحتی، نماینده قائنات از استان خراسان جنوبی، عضو فراکسیون ولایت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره دهم مجلس شورای اسلامی است.

مرتضی هامونیان

این نماینده مجلس در گفتگوی کوتاه خود با خط صلح از در کانکس درس خواندن برخی از محصلان در حوزه انتخابیه اش سخن گفت اعلام کرد: «دولت اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش را جزو اولویت های اولشان به حساب نمی آورد».

او هم چنین با اشاره به مسئله کسری بودجه در آموزش و پرورش گفت که: «باید یک مطالبه عمومی از سازمان برنامه و بودجه انجام شود و البته پیگیری های جدی در خود وزارت آموزش و پرورش هم لازم است در مورد این قضیه صورت گیرد».

متن گفتگوی مذکور در ذیل از نظرتان می گذرد:

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی موظف به ایجاد امکان تحصیل رایگان برای تمام کودکان تا پایان دوره دبیرستان است. با این حال با ازدیاد مدارس غیرانتفاعی و هم چنین با مشکل کودکان محروم از تحصیل در روستاها و شهرستان ها روبه رو هستیم. بنابراین به نظر می رسد این اصل قانون اساسی به فراموشی سپرده شده است. تحلیلتان را در این خصوص بفرمایید.

تحصیل در دوازده سال مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم همان طور که فرمودید رایگان است و دولت باید شرایطی را برای تحصیل رایگان کودکان ایجاد کند. این قضیه در کشور محقق شده و انجام می شود. اما این که آیا مدارس غیرانتفاعی و مدارس خاص در کشور باید باشند یا نباشند، باز قانونی است و این تصویب شده است. کسانی که به هر دلیلی از شرایط مناسب اقتصادی برخوردارند و می خواهند برای تحصیل فرزندانشان هزینه کنند، باید چنین موقعیتی برایشان فراهم باشد. این هیچ منافاتی با آن قضیه تحصیل رایگان ندارد؛ یعنی هر دو در کنار هم امری قانونی است و به نظر می رسد که در امر اول نظام هم موفق بوده و هم نظام آموزشی در اقصی نقاط کشور برای تحصیل رایگان کودکان ایجاد شده و در این قضیه ما مشکلی نداریم.

اما برخی از مسئولان مدارس دولتی از والدین به بهانه های مختلف هزینه های غیرقانونی می گیرند. آیا قانونی وجود دارد که جلوی اخذ این هزینه های متفرقه و غیرقانونی را که بگیرد؟

مدارس قانوناً حق اخذ هیچ وجهی را از اولیای دانش آموزان ندارند؛ جز این که به تصویب انجمن اولیاء و مربیان مدرسه، بعضی از وجوه مشخصاً از طریق مجاری خاصی که در آن فسادی نباشد، از اولیا با رضایت گرفته شود و اجباری در آن نباشد. با این حال متاسفانه به دلیل کسری که در بودجه آموزش و پرورش است و مشکلاتی که مدارس برای سرانه های دانش آموزیشان دارند، معمولاً برخی از مدیران این کج سلیقگی را دارند که دانش آموز را مجبور می کنند. این مسئله خلاف است و باید با آن برخورد شود.

چرا بعد از چهار دهه برپا داری نظام جمهوری اسلامی، هنوز با معضل مدارس خشت و گلی مواجه هستیم؟ به نظر شما چرا نوسازی ها انجام نشده است؟

در چند سال گذشته خیرین مدرسه ساز ورود بسیار خوبی داشتند و مشارکت کردند تا این مسئله کم رنگ شود و مدارس استاندارد و مناسب باشند. بسیاری از مدارس ما در سطح کشور نیز بازسازی و بهسازی شده است. اما همان طور که فرمودید در برخی از نقاط کشور حتی در استان خود ما -استان خراسان جنوبی و حوزه انتخابی بنده-، تعدادی از مدارس وجود دارند که شرایطشان غیراستاندارد بوده و حتی کودکان در کانکس درس می خوانند.

دلیل عمده آن این است که متاسفانه دولت اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش را جزو اولویت های اولشان به حساب نمی آورد. به همین خاطر است که علی رغم مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی، هنوز ما نه تنها مدارس خشت و گلی که مدارس کپری و کانکسی داریم. به نظر می رسد که چنان چه نگاه برنامه ریزی دولت ها در این قضیه عوض شود و آموزش و پرورش را به عنوان نهادی ببینند که در اولویت اول قرار می گیرد، آن وقت نه آموزش و پرورش کسری بودجه ای خواهد داشت و نه با چنین مدارسی رو به رو خواهیم بود. به نظر من باید یک مطالبه عمومی از سازمان برنامه و بودجه انجام شود و البته پیگیری های جدی در خود وزارت آموزش و پرورش هم لازم است در مورد این قضیه صورت گیرد. کمیسیون آموزش نیز در این قضایا جلساتی داشته و کارهایی کرده است. نقطه نظرات هر دو طرف، یعنی هم آموزش و پرورش، هم مجلس و هم سازمان برنامه و بودجه را شنیدند. ان شاالله بتوانیم این نگاه را تغییر بدهیم که مشکلات بودجه ای آموزش و پرورش حل شود.

با تشکر از فرصتی که در اختیار خط صلح گذاشتید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید