خانه  > بهداشت و محیط زیست  >  معرفی کتاب: آیا تغییرات اقلیمی، مدیریت کشور را غافلگیر خواهد کرد؟/ مرتضی هامونیان

معرفی کتاب: آیا تغییرات اقلیمی، مدیریت کشور را غافلگیر خواهد کرد؟/ مرتضی هامونیان

ماهنامه خط صلح – جهان امروز در حال گذار از سلطه‌ی تمام‌عیار سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های جایگزین است؛ انرژی‌هایی که حافظ طبیعت باشند و نه آلوده‌کننده‌ی آن. پشت جلد کتاب هم آمده که «کتاب پیش‌ رو ضمن معرفی هر یک از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر برق‌آبی، خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و حاصل از اقیانوس‌ها و دریاها به بررسی تحلیلی میزان مصرف و چگونگی روند توسعه‌ی آن‌ها در سال‌های گذشته و تحلیل پتانسیل‌های آتی آن‌ها می‌پردازد»؛ انرژی‌های تجدیدپذیری که هم می‌توانند موجب توسعه‌ی جامعه شوند و هم در آن اشتغال ایجاد کنند.

در سال‌های اخیر در باب انرژی‌های تجدیدپذیر کتاب‌هایی نوشته شده‌اند، اما کم‌تر کتابی است که تلاش کرده باشد تا نگاهی به همه‌ی انواع انرژی ‌های تجدیدپذیر، از آبی تا خورشیدی و بادی و زمین‌گرمایی بپردازد و فصلی هم در باب انرژی تجدیدپذیر حاصل از دریاها و اقیانوس‌ها داشته باشد. نام کتاب تغییر اقلیم و سیر تکامل انرژی‌های تجدیدپذیر، نوشته‌ی علیرضا واعظی و عمار قاسمیان عزیزی است. این اولین کتاب تألیف‌شده‌ی بین رشته‌ای صنعت، انرژی و تغییر اقلیم است که به قلم یک عضو هیئت علمی پژوهش‌کده‌ی علوم زمینِ سازمان زمین‏شناسی و اکتشافات معدنی کشور و مهندس پلیمری با تخصص در شناخت و تحلیل سیستم‌های نوین صنعتی در حوزه‌های تولید و انرژی و تغییر اقلیم است که مشترکاً به رشته‌ی تحریر در آمده.

این کتاب دارای مقدمه‌ای اصولی در مهم‌ترین انواع انرژی‎‌های تجدیدپذیر است. فصل اول کتاب نیز به همین موضوع اختصاص دارد؛ اگرچه فصل دوم تا ششم این کتاب به انواع انرژی‌های تجدیدپذیر می‌پردازد، در فصل اول تلاش شده تا با تبیین اصل موضوع نگاهی نوین به انرژی‎‌های تجدیدپذیر بر پایه‌ی اثرات متقابل تغییر اقلیم و صنعت مطرح شود؛ نگاهی که در بخش‌های دیگر کتاب و در بررسی انواع انرژی‌های تجدیدپذیر نیز برقرار است. خود نویسنده‌ در یادداشت دیگری نیز تغییر اقلیم را یکی مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان می‌داند و می‌گوید که این امر «در عین حال به عنوان فرصتی جهت توسعه‌ی دانش‌ها و تکنولوژی‌های نوین و سازگار با محیط‌ زیست در راستای کسب درآمد برای کشورها مطرح گردیده است.»(۱) به نظر می‌رسد همین نگاه است که در کتاب تلاش می‌شود تا با برآورد نیاز آتی کشور در مواجهه با تغییرات جهانی در بخش انرژی ناشی از مخاطرات اقلیمی به انواع مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخته شود. در این کتاب نگاهی عمیق، آماری و مدیریتی دیده می‌شود که با روی‌کردی سیاست‌گذارانه در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، به مسئله پرداخته شده؛ کما این‌که می‌دانیم بخشی از دلایل سیلاب‌های متعدد در استان‌های مختلف کشور، به خصوص استان‌های جنوب و جنوب‌غربی به دلیل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی ناشی از آن است که می‌بایست با استفاده از انرژی‌های پاک به حداقل برسد.

دکتر علیرضا واعظی یکی از نویسندگان کتاب، استاد مدعو دانشگاه بهشتی و دانش‌آموخته‌ی مهندسی محیط ‌زیست از دانشگاه تهران است. یکی از خصلت‌های این کتاب نیز قابل‌استفاده‌بودن آن برای دانشجویان است تا به درکی بهتر و عمیق‌تر از بازار تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر برسند. علیرضا واعظی در یادداشتی که اشاره شد، با توجه به روند پرشتاب گرمایش بر «لزوم مطالعه، مدیریت و مقابله با پدیده‌های نوظهور و ناشناخته‌ی اقلیمی» تأکید دارد و آن را بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌داند؛ امری که در روزگار کنونی بیش از پیش لازم است. کتاب حاضر اولین تألیف بین رشته‌ای در این حوزه است. امید که با تألیف‌های بیشتر در این خصوص باب پژوهش و سخن بیشتری در این حوزه گشوده شود.

پانوشت:
۱- آیا تغییرات اقلیمی مدیریت کشور را غافلگیر خواهد کرد؟، تابناک، ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۹

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید