خانه  > slide, اعدام  >  دوازده اعدام؛ ۱۰ زندانی اعدام و ۲ اعدام شده احراز هویت شدند

دوازده اعدام؛ ۱۰ زندانی اعدام و ۲ اعدام شده احراز هویت شدند

خبرگزاری هرانا – در زنجیره ای از اعدام‌ها، دوازده زندانی در زندان های مختلف ایران به دار آویخته شدند که اتهامات آنها از جرائم امنیتی تا موارد مرتبط با مواد مخدر و قتل متغیر بود. این اعدام ها در زندان های قزلحصار کرج، لاکان رشت، کاشان و خرم‌آباد صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰ زندانی در زندان های قزلحصار کرج، کاشان و خرم‌آباد  اعدام شدند.

قزلحصار کرج با تعداد ۷ اعدام، بیشترین میزان اجرای حکم را در روز چهارشنبه به خود اختصاص داد.

سه تن از زندانیان اعدام شده در زندان قزلحصار از جمله حامد بخشایش که هویت او توسط هرانا احراز شده، از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، دو تن دیگر از این زندانیان از بابت اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، اتهام یک تن از این هفت نفر کماکان توسط هرانا در دست بررسی است. هفتمین زندانی اعدام شده زندان قزلحصار ایوب کرمی، زندانی سنی مذهب بود که هرانا پیش تر گزارش جداگانه ای در مورد او منتشر کرده بود.

ایوب کریمی در پرونده ای مشترک با شش تن دیگر، به اتهام “محاربه و افساد فی الارض” از طریق “اقدام مسلحانه و عضویت در گروه سلفی جهادی” به اعدام محکوم شد.

از سوی دیگر سحرگاه روز شنبه چهارم آذرماه، دو زندانی با اسامی محسن صداقت و گداعلی صابر مطلق در زندان لاکان رشت اعدام شدند.

گداعلی صابر مطلق، ۶۲ ساله و از زندانیان سیاسی دهه ۶۰، است. آقای صابر مطلق، که از بیماری‌های کلیوی و کبدی رنج می‌برد، در سال ۱۳۹۹ دوباره دستگیر و به اعدام محکوم شد. او متهم به قتل یک مقام دولتی در رشت در سال ۱۳۶۰ بود؛ اتهامی که وی هرگز نپذیرفت.

محسن صداقت نیز پیشتر از بابت اتهام قتل توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.

همچنین بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، امروز چهارشنبه هشت آذر، مسعود بساک، زندانی ۳۳ ساله، در زندان کاشان و مراد (الله) بیرانوند، حدودا ۴۰ ساله و مرادخان گراوند در زندان خرم‌آباد اعدام شدند. این زندانیان پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بازه زمانی ۱۸ مهر ۱۴۰۱ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۲، دستکم ۶۵۹ شهروند از جمله ۱۷ زن و یک کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است. از میان اعدام شدگان، اعدام هفت نفر در ملا عام صورت گرفته است. همچنین طی تاریخ مذکور ۱۶۴ نفر به اعدام محکوم شده اند، که از این تعداد ۲ نفر به اعدام در ملاعام محکوم شدند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید