خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  پس از نقض حکم اعدام در دیوان عالی؛ جلسه دادگاه عرشیا تک دستان برگزار شد

پس از نقض حکم اعدام در دیوان عالی؛ جلسه دادگاه عرشیا تک دستان برگزار شد

خبرگزاری هرانا – روز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه، جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده عرشیا تک دستان، شهروند ۱۸ ساله بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در نوشهر، در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری برگزار شد. اواخر اسفندماه سال گذشته، حکم دو بار اعدام آقای تک دستان در شعبه ۹ دیوان عالی کشور نقض شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی مجدد به پرونده عرشیا تک دستان برگزار شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع آقای تک دستان ضمن بیان اینکه این جلسه در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری برگزار شده است، افزود: در پرونده دلیلی برای طرح اتهامات “محاربه و افساد فی الارض” وجود ندارد. با دقت دیوان کشور و جریان رسیدگی به نظر می رسد که دادگاه بر رای سابق خود اصرار نکند.

در اواخر اسفندماه سال گذشته، شعبه ۹ دیوان عالی کشور، حکم صادره علیه این شهروند را از بابت اتهامات “افساد فی الارض”، “محاربه”، “اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “توهین به رهبری” نقض و پرونده را جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض دادگاه ارسال کرد.

در پی آتش‌‌ گرفتن یک کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی در جریان اعتراضات روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه سال گذشته در نوشهر، شماری از شهروندان از جمله آقای تک دستان بازداشت شدند.

عرشیا تک دستان در دی ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات “افساد فی الارض” و “محاربه” به دو بار اعدام و از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل دو سال حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده بود.

دادگاه صادر کننده حکم، این شهروند ۱۸ ساله را یکی از «لیدر ها و عاملین اصلی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در نوشهر دانست؛ تجمعی که بنابر ادعای قاضی و حکم صادره، منجر به وارد شدن خسارات ۴۰ میلیارد تومانی بر اموال غیر منقول دولتی از طریق آتش زدن یک کیوسک راهنمایی و رانندگی، ساختمان بانک ها و موسسات اعتباری، شهرداری، فرمانداری و… شده است.

عرشیا تک دستان، متولد ۱۳۸۳ و فرزند رامین است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است. در این رابطه بیشتر بخوانید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید