خانه  > slide, زندانیان  >  با پایان ایام مرخصی؛ شش فعال محیط زیستی به زندان اوین بازگشتند

با پایان ایام مرخصی؛ شش فعال محیط زیستی به زندان اوین بازگشتند

خبرگزاری هرانا – شامگاه شنبه پنجم فروردین ماه، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی، فعالان محیط زیستی، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه شنبه پنجم فروردین ماه ۱۴۰۲، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی، فعالان محیط زیستی به زندان اوین بازگشتند.

بازگشت این افراد به زندان با پایان ایام مرخصی و در پی عدم موافقت مسئولین با تمدید مرخصی آنها صورت گرفته است.

نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی، در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ از زندان اوین به مرخصی اعزام شدند.

آنها که در زمستان سال ۹۶ بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند، پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به همراه مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه در پرونده موسوم به فعالان محیط زیست محاکمه و به احکام حبس محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره، نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به تحمل ده سال حبس تعزیری، طاهر قدیریان و هومن جوکار هرکدام به تحمل هشت سال حبس تعزیری، امیرحسین خالقی، سام رجبی و سپیده کاشانی هر کدام به تحمل شش سال حبس تعزیری و عبدالرضا کوهپایه نیز به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مورخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی سابق قوه قضاییه از صدور رای قطعی توسط دادگاه تجدید نظر برای هشت متهم پرونده فعالان محیط زیست خبر داده و در خصوص اتهامات مطروحه و احکام قطعی این شهروندان گفته بود: “مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به اتهام همکاری با آمریکا به ده سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت امریکا محکوم شده‌اند”. وی افزود: “هومن جوکار و طاهر قدیریان به اتهام همکاری با دولت امریکا هر کدام به هشت سال حبس و سام رجبی و سپیده کاشان دوست (کاشانی) به اتهام همکاری با دولت امریکا هر کدام به شش سال حبس محکوم شده‌اند”. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: “امیرحسین خالقی حمیدی به اتهام جاسوسی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل چهار سال حبس محکوم شدند”.

هرانا پیشتر در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید