خانه  > slide, اقلیت های دینی, زندانیان  >  با پایان ایام مرخصی؛ ثمین احسانی، شهروند بهائی به زندان اوین بازگشت

با پایان ایام مرخصی؛ ثمین احسانی، شهروند بهائی به زندان اوین بازگشت

خبرگزاری هرانا – ثمین احسانی، شهروند بهائی، با پایان ایام مرخصی به زندان اوین بازگشت. وی پیشتر در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه سال گذشته از این زندان به مرخصی اعزام شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲، ثمین احسانی، شهروند بهائی به زندان اوین بازگشت.

بازگشت خانم احسانی به زندان با پایان ایام مرخصی و در پی عدم موافقت مسئولین با تمدید مرخصی وی صورت گرفته است.

خانم احسانی در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه ۱۴۰۱، از زندان اوین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.

ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی، در تاریخ بیست و پنجم خردادماه سال گذشته، بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد. وی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری محکوم و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

او پیشتر با برگزاری کلاس‌های آموزشی به کودکان تبعه افغانستان که از حق تحصیل در ایران محروم بودند، کمک‌ های آموزشی کرده بود. این مسأله از جمله مصادیق اتهامات مطرح شده علیه او در دادگاه و مبنای صدور حکم قرار گرفته بود.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید