خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  گزارشی از آخرین وضعیت سیامک هنرور، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز

گزارشی از آخرین وضعیت سیامک هنرور، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز

خبرگزاری هرانا – سیامک هنرور، شهروند بهائی کماکان دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکند. وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز مجموعا به ۳ سال و ۲۷ روز حبس تعزیری محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری به عنوان مجازات اشد در خصوص این شهروند بهائی قابل اجرا است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱، سیامک هنرور، شهروند بهائی کماکان دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کند.

یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت وی به هرانا گفت: “آقای هنرور یک ماه پس از حضور در زندان جهت گذراندن دوران محکومیت خود درخواست پابند الکترونیکی کردند که علیرغم وعده مساعد دادیار اجرای احکام پس از سه ماه از طرف مسئولین زندان با درخواست او مخالفت شد. وی همچنین برای بار دوم این درخواست را مطرح کردند که در تاریخ ۲۰ آذر ماه مجددا با درخواست او مخالفت شد.”

آقای هنرور در آبان سال ۱۴۰۰ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “عضویت در گروه های معاند نظام” به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شده بود.

پس از تایید این حکم توسط شعبه ۳۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری به عنوان مجازات اشد در خصوص وی قابل اجرا است.

سیامک هنرور در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۱، جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان عادل آباد شیراز شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید