خانه  > اعدام  >  صدور ۳ حکم اعدام و رهایی ۲۲ زندانی از اعدام/ رهایی یک زندانی از حکم “کور شدن یک چشم”

صدور ۳ حکم اعدام و رهایی ۲۲ زندانی از اعدام/ رهایی یک زندانی از حکم “کور شدن یک چشم”

خبرگزاری هرانا – سه متهم در تهران در دو پرونده جداگانه به اعدام محکوم شدند. همچنین یک زندانی در اصفهان که به قصاص چشم (کور شدن) محکوم شده بود، با جلب رضایت شاکی از اجرای حکم رهایی یافت. از سوی دیگر ۲۲ زندانی محکوم به اعدام در شهرهای همدان، گرمی، بوشهر، زاهدان، دامغان، کرمان، تهران، گالیکش، دزفول، بندرعباس، ورامین، زنجان و استان های البرز و مازندران با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، ۳ متهم در تهران در دو پرونده جداگانه به اعدام محکوم شدند.

رسیدگی به اولین پرونده از پاییز سال ۹۹ به دنبال وقوع درگیری دسته جمعی در جنوب تهران آغاز شد. در درگیری که میان ۸ پسر جوان رخ داده بود ۲ نفر از آنها به نام های امیر و پوریا زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند. در این میان پوریا به خاطر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

امیر به اتهام قتل بازداشت توسط شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شد.

در پرونده دوم، دو مرد که به دلیل تعرض به زنان بازداشت شده بودند توسط شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شدند.

در این گزارش آمده است، حکم صادره در شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور تایید شد.

رهایی یک زندانی از حکم “قصاص چشم” در اصفهان

به گزارش اعتماد، مردی که متهم است طی یک درگیری، بینایی یکی از چشمان فردی را گرفته و به “قصاص کوری چشم” محکوم شده و تا یک‌قدمی مجازات نیز قرار گرفته بود، از سوی شاکی بخشیده شد اما توانایی پرداخت دیه را نداشت تا اینکه با کمک خیرین بخشی از دیه پرداخت و او از زندان آزاد شد.

براساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده در یکی از روزهای خرداد سال‌ ۹۳ آغاز شد. در آن روز وقتی مأموران گشت پلیس در حال عبور از خیابانی در نجف‌آباد اصفهان بودند، متوجه درگیری میان چند مرد شدند. مأموران برای پیگیری ماجرا به سمت افراد حاضر در درگیری رفتند و مردی را دیدند که روی زمین نشسته و صورتش پر از خون بود. او چشم چپش را گرفته و از شدت درد به‌خودش می‌پیچید. ۳ مرد دیگر نیز وحشت‌زده بالای سر مرد مجروح ایستاده بودند و یکی از آنها سعی داشت به او کمک کند. کمی آن‌طرف‌تر خودروی سمندی راهبندان ایجاد کرده و راننده آن کسی جز جوان زخمی نبود که برای درمان به بیمارستان انتقال یافت و ۳ مرد که آنجا بودند از سوی پلیس بازداشت شدند. در تحقیق از آنها مشخص شد که یک نفرشان سرکارگر و ۲ نفر دیگر از کارگرهایش هستند. ظاهرا یکی از کارگرها با راننده سمندی درگیر شده و ۲ نفر دیگر یعنی سرکارگر و کارگری دیگر برای هواخواهی وارد دعوا شده بودند. دسته تی که در دست سرکارگر بود، با چشم چپ راننده سمند برخورد کرده و موجب شد تا وی به‌شدت آسیب ببیند.

راننده سمند اگرچه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما به‌دلیل آسیب شدیدی که به چشم چپ او وارد شده بود، ‌پزشکان به ناچار چشم را تخلیه کردند و در این شرایط بود که سرکارگر جوان که ۲۸ ساله بود، به اتهام اینکه بینایی را از راننده جوان گرفته در برابر حکم کوری چشم چپ قرار گرفت. مدتی بعد کیفرخواست در پرونده به اتهام کوری چشم صادر شد. در ادامه با حکم دادگاه متهم به قصاص کوری چشم چپ محکوم شد و پرونده برای انجام مقدمات اجرای حکم به اجرای احکام دادگاه جنایی نجف‌آباد اصفهان فرستاده شد. در این بین یکی از اعضای گروه صلح‌یار و مسئول کمیته سفیران صلح و دوستی انجمن حمایت از زندانیان که آذر شهسواری نام دارد، تلاش و رایزنی‌های خود را برای متوقف‌کردن حکم و جلب رضایت از شاکی آغاز کرد. با وجود این، مرد محکوم را به پزشکی قانونی انتقال دادند تا حکم او را اجرا کنند اما تلاش‌های این زن نتیجه داد و در واپسین لحظات حکم متوقف و شاکی به‌شرط دریافت دیه به مرد جوان رضایت داد و از اجرای حکم گذشت.

رهایی یک زندانی از اعدام در زاهدان

به گزارش حال وش، روز شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱، یک زندانی در زاهدان، با رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

یر اساس این گزارش، “این زندانی با اسم احمد نارویی در سال ۹۵ در منطقه بازار مشترک زاهدان در یک نزاع دسته جمعی به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود که در نهایت با وساطت بزرگان و معتمدین در لحظات آخر از چوبه دار نجات پیدا کرد.”

رهایی یک زندانی از اعدام در زندان دامغان

به گزارش حال وش، یک زندانی که در سال ۱۳۹۷، از بابت اتهام قتل توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود، از اعدام رهایی یافت.

هویت وی “جهانگیر عزآبادی، ۲۱ ساله و اهل تشیع ساکن شهر دامغان” عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “جهانگیر عز آبادی، سحرگاه روز دوشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱، منتظر اجرای حکم اعدام بود که با وساطت مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت گالیکش، این زندانی از اعدام رهایی یافت.”

رهایی یک زندانی از اعدام در کرمان

به نقل از ایرنا، معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمان از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم خبر داد.

بر اساس این گزارش، این زندانی در سال ۱۴۰۰ در شهرستان راور به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

این پرونده از ابتدای سال جاری به منظور رسیدگی به شورای حل اختلاف شعبه ۴۰ کرمان ارجاع شد که طی چندین مرحله مذاکره با اولیا دم برای بخشش و پس از تلاش های مستمر و ابراز ندامت زندانی از این اقدام، در نهایت با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

رهایی ۴ زندانی از اعدام در استان البرز

به گزارش رکنا، رئیس کل دادگستری البرز از رهایی ۴ زندانی از اعدام در این استان خبر داد.

حسین فاضلی هریکندی، در این خصوص گفت: “یکی از پرونده‌ ها که منجر به سازش شد مربوط به شهرستان چهارباغ بود که قبل از آغاز فرایند رسیدگی به پرونده در محاکم کیفری استان رضایت اولیای دم اخذ شد. در یک پرونده دیگر یکی از محکومان به اعدام زنی بود که به اتهام مشارکت در جرم از سال ۹۸ در بند زنان ندامتگاه فردیس تحمل کیفر می‌کرد. با تلاش اعضای شورای حل اختلاف در ندامتگاه فردیس برای اخذ رضایت اولیای دم آغاز و در آبان ماه سال‌جاری به نتیجه رسید.”

وی ادامه داد: “در ۲ پرونده دیگر، محکومان در انتظار اجرای حکم اعدام بودند که با تلاش اعضای شعبه ۲ شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه مرکزی کرج به رضایت اولیای دم منجر شد که در یکی از این پرونده‌ها، اولیای دم در لحظه اجرای حکم اعلام رضایت کردند.”

رهایی ۱ زندانی از اعدام در تهران

به گزارش مدارا، یک زندانی در تهران در اعدام نجات یافت.

بر اساس این گزارش، مردی در سال ۹۴، به اتهام قتل طی یک درگیری بازداشت و در سال ۹۶ توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شد.

وی نهایتا با رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

رهایی دو زندانی از اعدام در گالیکش

به نقل از حال وش، روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، دو زندانی محکوم به اعدام در شهرستان گالیکش از چوبه دار رهایی یافتند.

بر اساس این گزارش، دو زندانی محکوم به اعدام که از بابت اتهام قتل ناشی از درگیری طایفه ای بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند، با وساطت مولوی گرگیج و رضایت اولیای دم از چوبه دار نجات یافتند.

رهایی از اعدام یک زندانی در بوشهر

به گزارش مهر، روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، مدیرکل زندان‌ های استان بوشهر از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم خبر داد.

سید محتشم حسینی عنوان کرد: “جوانی که در یک نزاع با دوست خود موجب قتل وی شده بود پس از ۵ سال چشم انتظاری با رضایت و بخشش اولیای دم از حکم اعدام رهایی یافت.”

مدیرکل زندان‌ های استان بوشهر گفت: “امسال تاکنون ۱۰ زندانی محکوم به اعدام با تلاش بخش‌ های مختلف از جمله همکاری خیران، ستاد صبر، شورای حل اختلاف زندان و انجمن حمایت از زندانیان آزاد شده‌ اند و به آغوش خانواده بازگشتند.”

رهایی یک زندانی از اعدام در دزفول

به گزارش ایرنا، رئیس دادگستری دزفول از بخشش یک زندانی با رضایت اولیای دم محکوم به اعدام پس از ۱۱ سال در این شهرستان خبر داد.

فیصل مزرعه افزود: “سال ۱۳۹۱ تنها فرزند یک خانواده در دزفول در نزاعی به قتل رسید که پس از آن حادثه، چهار نفر به اتهام قتل این فرد دستگیر و روانه زندان شدند.”

مزرعه گفت: “اعضای این شعبه با همکاری ستاد صبر، معتمدان، بزرگان، روحانیون و سادات جلسات متعددی با اولیای دم برگزار کردند که تلاش آنها به ثمر نشست و خانواده مقتول پس از ۱۱ سال رضایت داده و یک محکوم به اعدام از چوبه دار نجات یافت”.

رهایی دو زندانی از اعدام در مازندران

به گزارش ایرنا، رییس‌کل دادگستری مازندران از رهایی دو زندانی در این استان خبر داد.

محمدصادق اکبری اظهار کرد: “با گذشت اولیای دم ۲ زندانی محکوم به اعدام در استان از چوبه دار رهایی یافتند که یکی از محکومین پس از ۱۳ سال تحمل زندان از چوبه دار رهایی و به آغوش خانواده برگشت.”

رهایی یک زندانی از اعدام در شهرستان گرمی

به گزارش رکنا، رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل، گفت: “در نتیجه تلاش های به عمل آمده از سوی صلح یاران ستاد ملی صبر استان اردبیل یک فقره پرونده اعدام در روستای پرچین شهرستان گرمی به مصالحه انجامید.”

سین علوی افزود: “مرداد سال ۹۵ یک پرونده اعدام در روستای پرچین شهرستان گرمی در جریان نزاع دسته جمعی بین ۲ طایفه از اهالی روستا تشکیل شد.”

وی افزود: “با تلاش صلح یاران ستاد ملی صبر استان اردبیل متهم در حالی که در یک قدمی اجرای حکم قرار داشت از اعدام نجات پیدا کرد و همین سبب آشتی اهالی دو روستا شد.”

رهایی از اعدام ۲ زندانی از اعدام در بندر عباس

به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: “یک زندانی محکوم به اعدام از زندان بندرعباس آزاد شد.”

به گفته مجتبی قهرمانی این زندانی پس از تحمل ۷ سال حبس از زندان آزاد شد.

در گزارشی دیگر به نقل از ایلنا، مجتبی قهرمانی، از رهایی یک زندانی دیگر از اعدام در بندر عباس خبر داد.

وی گفت: “با پیگیری معاون دادستان مرکز استان و اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس پس اعلام رضایت اولیای دم، یک زندانی محکوم به اعدام بعد از تحمل ۹ سال حبس بخشیده شد.”

رهایی از اعدام ۳ زندانی ورامین

به گزارش تسنیم، رابط کانون‌های خدمت رضوی ورامین از جلب رضایت کامل اولیا دم ۳ متهم به قتل خبر داد.

بر اساس این گزارش یکی از متهمین پس از تحمل ۱۱ سال حبس، از زندان آزاد شده است.

رهایی ۲ زندانی از اعدام در زنجان

به گزارش ایرنا، ۲ نفر از محکومان زندانی در استان زنجان روز پنجشنبه از اعدام رهایی یافتند.

بر اساس این گزارش، در پرونده نخست، محکوم‌ علیه به اتهام یک فقره قتل در زمستان سال ۹۷ به اعدام محکوم شده بود و در پرونده دوم، محکوم‌ علیه در سال ۹۶ مرتکب قتل شده و به موجب آن به اعدام محکوم شده بود.

رهایی یک زندانی از اعدام در همدان

به گزرش ایرنا، حسن خانجانی موقر، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان از بخشش یک زندانی محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم در این شهرستان خبر داد.

حسن خانجانی موقر، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان گفت: “اسفند سال ۱۳۸۴ فردی به نام «م. ر» به جرم قتل عمدی «ن. س» به اعدام محکوم شد.”

سرانجام این زندانی پس از ۱۷ سال حبس با کسب رضایت اولیای دم از حکم اعدام رهایی یافت.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید