خانه  > slide, زندانیان  >  پیمان فرهنگیان آزاد شد

پیمان فرهنگیان آزاد شد

خبرگزاری هرانا – پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری به صورت مشروط آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیمان فرهنگیان از زندان لاهیجان آزاد شد.

به گفته یک منبع مطلع آزادی آقای فرهنگیان، به صورت مشروط صورت گرفته است.

پیمان فرهنگیان در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه امسال، جهت تحمل دوران محکومیت حبس خود، راهی زندان ازبرم لاهیجان شد. وی در تاریخ ۳۱ مردادماه از این زندان به مرخصی اعزام شده بود.

 آقای فرهنگیان در تاریخ ۳۱ خردادماه ۹۹، توسط ماموران وزارت اطلاعات همراه با ضرب و شتم بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان ازبرم لاهیجان منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۹، با تودیع قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان لاهیجان آزاد شد.

آقای فرهنگیان پیشتر در تاریخ ۲ مهرماه ۱۳۹۹، در مرحله بدوی به صورت غیابی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ریاست قاضی سیدصادق حسینی به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس این حکم وی از بابت اتهام توهین به مقدسات اسلام، توهین و اهانت به انبیا و توهین و اهانت به ائمه به سه فقره ۵ سال حبس تعزیری، به اتهام توهین به آیت الله خمینی و توهین به رهبری به دو فقره ۲ سال حبس تعزیری، به اتهام توهین به مسئولان نظام (انتشار کاریکاتور از احمد جنتی و احمد علم الهدی) به دو فقره شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام (گروه‌های مارکسیستی و سوسیالیستی) و فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبلیغ به نفع سازمان‌های مخالف نظام (سوسیالیست و کمونیست) به دو فقره ۱ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام تحریک و اغوای مردم از طریق انتشار مطالبی در خصوص خیزش آبان ماه و میزان سبعیت حکومت سرمایه‌داری اسلامی به قصد بر هم زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری، به اتهام تحریک مردم به اعمال خشونت آمیز با انتشار مطالبی در خصوص خشونت، اسلحه و تسلیح همگانی به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام راه اندازی جمعیتی بیش از دو نفر در داخل کشور در شبکه اجتماعی سیگنال به قصد بر هم زدن امنیت کشور به ۱۰ سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به ۱ سال شرکت اجباری در یک دوره کلاس‌های آموزش علوم، اعتقادات و معارف دینی محکوم شده بود.

به موجب این حکم، آقای فرهنگیان موظف بود هر ۳ ماه (که شروع آن از زمان قطعیت حکم محاسبه می‌شود) رسید ممهور به مهر مربوط به شرکت در دوره آموزشی تعیین شده مذکور را از مرجع ذیربط دارای مجوز رسمی به اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب آستانه اشرفیه تحویل نماید.

دادگاه دو فقره شش ماه حبس تعزیری از بابت اتهامات توهین به مسئولان نظام را به مجازات اشد با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری از بابت اتهام راه اندازی جمعیتی بیش از دو نفر در داخل کشور به قصد بر هم زدن امنیت کشور، به پرونده این متهم افزوده بود.

محکومیت پیمان فرهنگیان نهایتا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ توسط شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به ریاست قاضی علی اصغر پورقاسم و مستشاری حسین قلی زاده سرچشمه، با حذف مجازات‌های متعدد و تبرئه از بابت اتهام توهین به اشخاص و همچنین با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، به مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس از بابت اتهام راه اندازی جمعیتی بیش از دو نفر در داخل کشور به قصد بر هم زدن امنیت کشور تقلیل یافت. ۷ سال از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است.

این فعال کارگری در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۰ جهت اجرای حکم حبس به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آستانه اشرفیه مراجعه کرد. در نهایت با دستور رئیس شعبه‌ی اجرای احکام مبلغ وثیقه از ۴۰۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت و ضمن معرفی‌ او به زندان، با مرخصی قابل تمدید برای آقای فرهنگیان به شرط اعلام حضور بعد از اتمام هر دوره‌، موافقت شد.

پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در استان گیلان است که پیش از بازداشت در زمینه صیادی اشتغال داشت.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید