خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  بازداشت و آزادی ها؛ گزارشی از وضعیت ۴ شهروند در تهران و اشنویه

بازداشت و آزادی ها؛ گزارشی از وضعیت ۴ شهروند در تهران و اشنویه

خبرگزاری هرانا – طی روزهای اخیر، ابتسام خبازیان در تهران و واحد بادپیما در اشنویه، در جریان اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین سروناز احمدی از زندان اوین و زهرا شفیع زاده دانش اموخته دانشگاه هنر تهران از زندان قرچک با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱ یک دانشجو در رابطه با اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

هویت این دانشجو، ابتسام خبازیان ۲۰ ساله، دانشجوی دانشگاه ایوانکی رشته مهندسی پزشکی توسط هرانا احراز شده است.

در گزارشی دیگر کردپا از بازداشت یک شهروند در اشنویه خبر داد. بر اساس این گزارش “واحد بادپیما ۳۵ ساله“ روز چهارشنبه ۱۶ آذرماه در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت و به مکان نامعلومی شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

علاوه بر این اتحادیه آزاد کارگران ایران، از آزادی “سروناز احمدی و زهرا شفیع زاده“ خبر داد.

در این گزارش آمده است: «خانم احمدی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی در ولنجک تهران و فعال حقوق کودکان روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ از زندان اوین آزاد شد. همچنین زهرا شفیع زاده دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری و مرمت بناهای تاریخی دانشگاه هنر تهران و فعال میراث فرهنگی ایران که پیشتر روز شنبه ۱۲ آذرماه بازداشت شده بود از زندان قرچک با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.»

آزادی این شهروندان با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید