خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  وصال ممتازی، شهروند بهائی بازداشت شد

وصال ممتازی، شهروند بهائی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – وصال ممتازی، شهروند بهائی روز سه شنبه ۱۵ آذرماه، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱، وصال ممتازی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا عنوان کرد که بازداشت وی به دنبال تفتیش منزل او و همسرش که چندی پیش صورت گرفته بود، رخ داده و آقای ممتازی هم اکنون در زندان لاکان رشت بسر میبرد.

گفته میشود این شهروند طی هفته های اخیر چند بار به صورت تلفنی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

تاکنون از دلایل بازداشت این شهروند اطلاعی در دست نیست.

روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱، منزل وصال ممتازی و آنیسا سمیعیان، زوج بهائی ساکن در رشت توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. در جریان این بازرسی، ماموران برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپتاپ این شهروندان را ضبط کرده و با خود بردند.

لازم به ذکر است، پیش از این آقای ممتازی به دلیل اعتقاد به آیین بهائی اواسط خرداد ماه سال ۸۹ هنگام امتحانات پایان ترم از دانشگاه بین المللی قزوین اخراج شده بود.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید