خانه  > slide, اعدام, اندیشه و بیان  >  اعتراضات سراسری؛ صدور حکم اعدام و ۲۵ سال حبس در تبعید برای یک زوج

اعتراضات سراسری؛ صدور حکم اعدام و ۲۵ سال حبس در تبعید برای یک زوج

خبرگزاری هرانا – حمید قره حسنلو، پزشک رادیولوژیست، در خصوص پرونده جان باختن یک بسیجی در کرج به اعدام محکوم شد. همسر وی فرزانه قره حسنلو نیز در این پرونده به ۲۵ سال حبس در تبعید در زندان اهواز محکوم شده است. قوه قضاییه روز گذشته بدون ذکر جزییات اعلام کرد که پنج تن از بازداشت شدگان در این پرونده به اعدام و ۱۱ تن دیگر از جمله ۳ نوجوان به حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید قره حسنلو، پزشک رادیولوژیست ساکن کرج و همسرش فرزانه قره حسنلو به اعدام و تحمل حبس محکوم شدند.

پس از اعلام احکام صادره علیه ۱۶ تن از بازداشت شدگان اعتراضات در کرج توسط قوه قضاییه، یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا تایید کرد که حمید قره حسنلو در این پرونده به اعدام و فرزانه قره حسنلو به ۲۵ سال حبس در تبعید در زندان اهواز محکوم شده‌اند.

این منبع مطلع در ادامه با بیان اینکه حکم صادره علیه آقای قره حسنلو روز گذشته در بیمارستان به وی ابلاغ شده است، افزود: “آقای قره حسنلو به دلیل آسیب به ریه ناشی از ضرب و شتم در دوران بازداشت، دچار شکستگی دنده ها شده و ریه سمت چپ وی خونریزی داخلی کرده است. او طی دو هفته گذشته سه مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفته و جراحی آخر بسیار سنگین بوده با این حال خانواده اجازه تماس و ملاقات با او را ندارند و جو بیمارستان کاملا امنیتی است.”

در حکم صادره علیه خانم قره حسنلو نیز آمده است که “وی به ۲۵ سال حبس نفی بلد در زندان اهواز محکوم گردیده به نحوی تحت مراقبت بوده که با هیچکس معاشرت و ملاقات نداشته باشد.”

قوه قضاییه روز گذشته بدون ذکر جزییات اعلام کرد که پنج تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در کرج به اعدام و ۱۱ تن دیگر از جمله ۳ نوجوان به حبس محکوم شدند.

در تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۱، جلسه رسیدگی به اتهامات شهروندان بازداشت شده در ارتباط با پرونده جان باختن یک نیروی بسیج در کرج از بابت اتهاماتی از قبیل «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی کشور»، در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان کرج به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی برگزار شد، که اسامی شماری از آنها به این ترتیب است: سید محمد حسینی، رضا آریا، مهدی محمدی، شایان چارانی، محمد امین اخلاقی، حمید قره حسنلو، رضا شاکر زواردهی، فرزانه قره حسنلو، جواد زرگران، بهراد علی کناری، علی معظمی گودرزی، محمد مهدی کرمی و ۳ نوجوان به نامهای مهدی شکراللهی، آرین فرزام نیا و امیر مهدی جعفری.

در تاریخ ۱۰ آذرماه، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه تن از این افراد به نام های حمید قره حسنلو، فرزانه قره حسنلو و علی معظمی گودرزی در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست موسی آصف الحسینی و با حضور مستشاران دادگاه و وکلای متهمان برگزار شد.

هرانا پیشتر گزارشی از وضعیت حمید قره حسنلو و فرزانه قره حسنلو، دو متهم این پرونده منتشر کرده بود.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید