خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  اعتراضات سراسری؛ تداوم بازداشت ۲ شهروند همزمان با آزادی ۲ تن دیگر

اعتراضات سراسری؛ تداوم بازداشت ۲ شهروند همزمان با آزادی ۲ تن دیگر

خبرگزاری هرانا – طی روزهای اخیر، مهدی شکی مشهدی و میثم شیرینی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در مشهد و ارومیه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. همچنین، پیمان و راشد ریگی شهروندان بازداشت شده در شهر میرجاوه، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر، دو شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری از زندان آزاد شدند.

مهدی شکی مشهدی در روز جمعه ۴ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی به شیوه موقت و تاپایان مراحل دادرسی از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای شکی مشهدی به هرانا گفت: “مهدی شکی مشهدی پس از بازداشت ۴۰ روز در بازداشتگاه اطلاعات مشهد و ۱۰ روز در بند ۶/۱ زندان وکیل آباد مشهد سپری کرد.”

این منبع مطلع افزود: “اتهامات عنوان شده علیه این شهروند توهین به رهبری، همکاری با گروه های علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و حضور در اعتراضات بر علیه جمهوری اسلامی عنوان شده که وی هیچ یک از این عناوین اتهامی را نپذیرفته است.”

مهدی شکی مشهدی، پیشتر در تاریخ ۱۶ مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در مشهد بازداشت شد.

علاوه بر این، روز سه شنبه ۸ آذرماه، میثم شیرینی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به شیوه موقت و تاپایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد.

آقای شیرینی، شهروند ۳۰ ساله و ورزشکار در رشته تکواندو آی تی اف در جریان اعتراضات سراسری در روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شد.

به گفته یک منبع مطلع، “میثم شیرینی پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شد و ۲ روز بعد به بند جوانان زندان ارومیه منتقل شده بود.”

این منبع مطلع، اتهامات عنوان شده علیه این شهروند را “اقدام علیه امنیت ملی کشور، شعار دادن و شرکت در اعتراضات” اعلام کرد.

از سوی دیگر، حال وش از تداوم دو شهروند بازداشت شده در شهر میرجاوه خبر داد.

پیمان ریگی و راشد ریگی، شهروندان بازداشتی اهل میرجاوه علیرغم گذشت ۴۹ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

آقایان ریگی، دو برادر در تاریخ ۱۸ مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به زاهدان منتقل شدند.

در این گزارش آمده است، “علیرغم مراجعات مکرر خانواده این شهروندان به مراکز امنیتی-قضایی، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت این دو برادر بازداشتی، امتناع می کنند.”

تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این دو برادر اطلاعی در دست نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید