خانه  > slide, اندیشه و بیان, کودکان  >  بازداشت ۱۱ شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف

بازداشت ۱۱ شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا – مهدی راجی، ‏داوود بذری، شهریار واعظی، مهدی ساحی، امین ذبیحی، حسام عارفی نسب، محمد قاسمی، حسین رخشا، علی احمدی، سونیا شریفی و پوریا آرین در شهرهای بندرانزلی، سلمان شهر، رشت، آبدانان و بهبهان بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر ۹ شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای بندرانزلی، سلمان شهر، رشت، آبدانان و بهبهان بازداشت شدند.

هویت این شهروندان “مهدی راجی ساکن بندرانزلی، ‏داوود بذری، متولد ۱۳۶۹، ساکن سلمان شهر (متل قو)، علی احمدی، ۱۷ ساله ساکن رشت، پوریا آرین، ۱۶ ساله و شهریار واعظی، مهدی ساحی، امین ذبیحی،حسام عارفی نسب و حسین رخشا همگی ساکن بهبهان” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در رابطه با وضعیت علی احمدی به گزارشگر هرانا گفت: “وی در تاریخ ۲۵ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری در گلسار رشت بازداشت شده و مورخ ۲۶ آبان به زندان لاکان این شهر منتقل شده است.”

منبع دیگری در رابطه با بازداشت ‏داوود بذری به هرانا گفت: “وی عصر جمعه ۲۷ آبان، توسط ماموران اطلاعات سپاه شهسوار (تنکابن) در خانه‌ مادری‌ اش در سلمان شهر (متل قو) بازداشت شده است. ماموران حین بازداشت برخی از وسایل شخصی از جمله دو عدد تلفن همراه و لپتاپ وی را ضبط کرده و با خود برده اند. او همچنین پس از بازداشت به ساری منتقل شده است.”

در رابطه با بازداشت پوریا آرین نیز یک منبع اینگونه به گزارشگر هرانا توضیح داد: “بازداشت وی در جریان اعتراضات سراسری در بهبهان صورت گرفته است. او در حین بازداشت بر اثر اصابت گلوله ساچمه ای زخمی بوده و به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در اهوار منتقل شد است. تاکنون خانواده وی هیچ اطلاعی از وضعیت این نوجوان ندارند.”

در خبری دیگری، روز شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱، دو شهروند از جمله یک نوجوان توسط نیروهای امنیتی در شهر آبدانان بازداشت شدند.

هویت این شهروندان ” محمد قاسمی و سونیا شریفی، ۱۷ ساله هر دو اهل آبدانان” عنوان شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر، از محل نگهداری و آخرین وضعیت این شهروندان اطلاعی در دسترس نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-آبان ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است. برای مطالعه گزارش اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید