خانه  > کارگران  >  اشتغال ۵ میلیون نفر به صورت روز مزد و بدون بیمه

اشتغال ۵ میلیون نفر به صورت روز مزد و بدون بیمه

خبرگزاری هرانا – در حالیکه روز گذشته معاون رئیس دولت طی سخنانی در نماز جمعه تهران، مدعی موفقیت دولت در «کاهش نرخ بیکاری» شده بود، برآورد‌ها حاکی از اشتغال ۵ میلیون نیروی روزمزد در کشور است که از هیچگونه حمایت قانونی از قبیل بیمه و حقوق مشخص برخوردار نیستند و روابط در این بخش عموما طبق عرف بازار کار شکل می‌گیرد.

بنا به گزارش مهر، تاکنون هیچگونه آمار روشنی از وضعیت نیروهای روزمزد کشور منتشر نشده است و اگر چنین بررسی‌هایی نیز در مرکز آمار ایران انجام شده، نتایج آن مشخص نشده و در اختیار عموم قرار نگرفته است اما طبق گزارش سال گذشته سازمان خصوصی سازی حداقل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کارگر در کشور به صورت روزمزد مشغول به کار هستند که البته این میزان به گفته مقامات کارگری کشور تا ۵ میلیون نفر نیز قابل افزایش است.

بر اساس گزارش‌ها، کارگر روزمزد؛ نیروهایی هستند که صرفا به میزان روزهایی که کار می‌کنند مزد دریافت می‌کنند و از کلیه حمایت‌های جانبی قانون کار اعم از بیمه، سنوات، عیدی، پاداش، گروه، رتبه، اضافه کاری، حقوق ثابت و مواردی از این دست محروم هستند.

حمید حاج اسماعیلی، نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیشترین میزان روزمزدان کشور در بخش‌های خدمات و ساختمان فعالیت دارند، گفت: با اینکه این گروه‌ها از عیدی، پاداش، سنوات و بیمه نیز برخوردار نیستند؛ اما به دریافت حقوق‌های روزانه خود راضی هستند.

این فعال کارگری با بیان اینکه دولت مدعی آسیب زدن نیروهای فاقد شناسنامه به بازار کار هستند، ادامه داد: با این حال، تعداد کارگران روزمزد در کشور افزایش یافته و اغلب نیز در بخش‌های خدماتی مشغول به فعالیت هستند. افزایش ثبت شرکت‌های خدماتی در سال‌های اخیر به این روند دامن زده است.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است به دلیل افزایش سطح دستمزد‌ها در مشاغلی مانند ساختمان سازی نیروهای روزمزد در مواردی دریافتی‌های مناسبی را نیز داشته باشند، اما دولت نتوانسته است در این زمینه ورود جدی و مناسبی به منظور نظارت و ساماندهی نیروی کار داشته باشد و می‌بینیم که امروز نیروهای کار غیرمجاز خارجی به راحتی در کشور تردد و اشتغال دارند.

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف، گفت: اینکه هیچ دستگاهی در کشور خود را متولی نیروی کار نمی‌داند باعث می‌شود تا ما امروز هیچگونه آماری از وضعیت اشتغال نیروهای روزمزد و حقوق و دستمزدهای آن‌ها نداشته باشیم.

این فعال کارگری تصویب دستمزد روزانه ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومانی برای مشمولان قانون کار را در مورد نیروهای روزمزد ناکارآمد و غیرقابل اجرا دانست و گفت: امروز کارگران روزمزد شاغل در ساختمان سازی‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در هر روز مزد دریافت می‌کنند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

•    اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: برخورداری از تامین اجتماعی، حقی ست همگانی.
•    بند ۱ ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد که از سطح زندگی مناسب برای تأمین سلامتی و رفاه خود و خانواده‌اش، به ویژه از حیث خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت‌های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری (تامین اجتماعی) برخوردار شود.
•    ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: حق‌ هر شخص به‌ تأمین‌ اجتماعی‌ از جمله‌ بیمه های‌ اجتماعی‌ را باید به‌ رسمیت‌ شناخت.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید