خبرگزاری هرانا
امروز جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹, 30th of March 2017      آخرين بروز رسانی در ۱۳۸۹/۰۱/۱۳ ساعت ۱۶:۳۰:۰۴

    خانه  > سایر گروهها  >  تهمینه میلانی: پخش فیلمی از من بعد ۱۵ سال از تلویزیون خوشحالم کرد اما از حذفیات متاسفم

تهمینه میلانی: پخش فیلمی از من بعد ۱۵ سال از تلویزیون خوشحالم کرد اما از حذفیات متاسفم

تهمینه میلانی گفت:اگر من به سینما به مثابه تجارت نگاه می‌کردم بطور طبیعی بعد از «آتش‌بس» که راحت پروانه نمایش گرفت و فروش خوبی هم کرد، «آتش‌بس» دو را می‌ساختم نه «تسویه‌حساب» را، بنابراین می‌توانم بگویم با تمام این محدودیت‌ها من حقیقتا سعی می‌کنم که به مردم این کشور وفادار بمانم.
کارگردان «تسویه‌حساب» که تاکنون پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی بوده است،در گفت‌وگویی با ایسنا،درباره‌ی اکران فیلمش پس از سه سال گفت: تا روز آخر نمی‌دانستم فیلم سرانجام اکران خواهد شد یا نه؟! و مسایل جنبی هربار برای فیلم پیش می‌آمد مثلا یک‌بار گفتند ۱۶ ساله‌ها و چند روز بعدتر اعلام کردند تماشای آن برای افراد زیر ۱۳ سال توصیه نمی‌شود و اکران نشدن فیلم در برخی شهرستانها و مجموعه شرایط باعث شد با وجود حسن‌نیت و تلاش برخی از مسئولان از اکران «تسویه‌حساب» لذت نبردم.

با وجود این شرایط استقبال خیلی خوب از فیلم شده، آن طور که شنیده‌ام رکورد «سوپراستار» و «آتش‌بس» را در هفته اول زده است.

برخی منتقدان برایشان مهم نیست چه فیلمی می‌سازم فقط چوب برمی‌دارند

این کارگردان درباره‌ی منتقدان و حاشیه‌های که بر سر اکران «تسویه‌حساب» در جشنواره‌ی فجر وجود داشت نیز معتقد است: به‌نظر مجموع واکنش منتقدان با فیلم خوب بود چون جزء چند نفر که یک باند خاصی هستند، بقیه خیلی خوب برخورد کردند. منتقدانی هستند که هیچ‌وقت برایشان مهم نیست، من چه فیلمی می‌سازم فقط کافی است من آن فیلم را بسازم تا چوب بر دارند.

میلانی معتقد است: سینمای ایران در شرایط فعلی همچون گذشته، منتقد ندارد. تعداد منتقدان که دانش و سواد کافی داشته باشند،خیلی کم شده است. اغلب افرادی خود را به‌عنوان منتقد جا می‌زنند که جویای نام‌ هستند و به‌طبع فکر می‌کنند هرچقدر به آدم‌های قد بلندتری سیلی بزنند بیشتر دیده می‌شوند، اما اشتباه می‌کنند چون مثل حباب کف آب، تمام می‌شوند.

فیلم‌نامه‌هایم در سالهای اخیر درباره‌ی زنان رد می‌شد

کارگردان «نیمه پنهان» اظهار تاسف کرد از سه سال توقف فیلم «تسویه حساب» و از تاثیر این توقف بر روند فیلم‌سازیش سخن گفت و ادامه داد: به هرحال اگر این شرایط پیش نمی‌آمد، ممکن بود «سوپراستار» را دیرتر بسازم، چون در اولویتم نبود اما موضوعی بود که علاقه‌مند بودم آن را بسازم.

در سال‌های اخیر درباره‌ی مسایل زنان فیلم‌نامه‌های مختلفی دادم که رد می‌شد. آنها می‌گفتند فعلا صلاح نیست این فیلم را بسازی، طبعا ساخت فیلم‌نامه‌هایم درباره زنان فراهم نشد و من هم برای ساخت فیلم به مجوز نیاز دارم چون قانون‌گرا هستم و نمی‌خواهم بدون مجوز فیلم بسازم.

«تسویه‌حساب» از یک داستان واقعی شکل گرفت

تهمینه میلانی به روند شکل‌گیری «تسویه‌حساب» اشاره کرد و یادآور شد: ماجرا از یک داستان واقعی شکل گرفت و یک مقدار آن را سینمایی‌ کردم. در سال ۸۱ که در زندان بودم با رییس این باند آشنا شدم. او دختری بود که به دلیل فشارهای اجتماعی و خانوادگی که بر او وارد شده بود کینه‌ی بسیار عمیق و حس انتقام‌جوی شدید نسبت به جامعه داشت و ایده فیلمم را از او گرفتم.

کارگردان «تسویه‌حساب» درباره‌ روند انتخاب بازیگران نیز پاسخ داد: تقریبا تمام انتخاب‌های اولم، بازی در «تسویه‌حساب» را پذیرفتند و بازیگران صاحب نامی چون حامد بهداد، عطاران، عبدی، طهمورث، شریفی‌نیا، فلور نظری، شیرین بینا و…. همه با اینکه نقش‌های کوتاهی داشتند با روی خوش حضور در این فیلم را پذیرفتند.

موضوع «تسویه حساب» به مردها ربطی ندارد

تهمینه میلانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از تماشای «تسویه‌حساب» در سینماها با مردم و روند بازتاب نمایش آن در میان آقایان، گفت: موضوع مطرح‌شده در «تسویه حساب» یک موضوع اجتماعی است و به مردها ربطی ندارد. شاید باورکردنی نباشد،این روزها در سینماها مردهایی را می‌دیدم که می‌گفتند کاش این دخترها یک مقدار بیشتر این آقایان را تنبیه می‌کردند.

برایم لذت‌بخش بود که تماشاگران از سالن بیرون می‌آیند و گپ زدن‌ها و صحبت کردن‌ها درباره‌ی فیلم هم ادامه پیدا می‌کند، چرا که وظیفه‌ی یک فیلم اجتماعی همین است و کمک می‌کند تا برنامه‌ریزان شهری و اجتماعی برای حل این معضلات ابتکار عمل به خرج بدهند.

سلایق شخصی باعث توقف فیلم شد

میلانی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به اینکه مگر «تسویه‌حساب» را با پروانه ساخت جلوی دوربین نبرده که در هنگام نمایش دچار مشکل شد، گفت: بله، حتی بعدا از اینکه فیلم توقیف شد، برای وزیر وقت نامه نوشتم و ایشان هم یک نفر را نماینده کرد که کاملا فیلم‌نامه را با فیلم تطبیق دهد که نماینده وزیر هم نامه نوشت که «تسویه حساب» عین فیلم نامه ساخته شده است و هیچ تغییری نداشته است.

او ادامه داد: به‌نظرم سلیقه‌ی شخصی افراد محدودی که به دلایل چه بسا انحصار طلبانه علاقه‌ای ندارند که فیلم اجتماعی ساخته شود، باعث توقف اکران «تسویه حساب» شد.
میلانی درباره‌ی تایم فیلم نیز پاسخ داد: هر چه تلاش می‌کنم نمی‌توانم زیر ۱۰۰ دقیقه فیلم بسازم، همه فیلم‌های من بالای ۱۰۰ دقیقه است.

فضای زندان فیلم، عین واقعیت است

میلانی درباره سکانسهای که در فضای زندان گرفته شده و اینکه چقدر به فضای واقعی زندان زنان نزدیک است نیز پاسخ داد:فضای تصویر شده از زندان عین واقعیت است و بند عمومی زندان‌ها همین شکلی است.

فضای زندان همینه و پر از زنان جوان است. متاسفانه سن بزهکاری به شدت پایین آمده است. من فضای که خودم از زندان زنان دیدم عین همان را به تصویر کشیدم با این تفاوت که در زندان زنان کسی روسری ندارد و برای اینکه این موضوع را توجیه بکنم، مردان لوله‌کش وارد زندان می‌شوند که حجاب زنان فیلم توجیه شود.

امیدوارم در شهر مشهد فیلم  اکران شود

تهمینه میلانی درباره‌ی روند نمایش «تسویه‌حساب» در شهرستانها نیز به ایسنا گفت: وزارت ارشاد اعلام کرده این فیلم در برخی شهرها همچون مشهد و اطراف آن، قم، زنجان، اردبیل و… اجازه اکران ندارد، اما امیدوارم با تلاشی که انجام می‌پذیرد،فیلم «تسویه‌حساب» در این شهرها نیز اکران شود. چرا که معتقدم بویژه در شهر پدریم مشهد که شهری توریست‌پذیر است و از فرهنگ بسیار عمیقی برخوردار است و تفاوت فرهنگی با تهران ندارد این فیلم اکران شود.

او گفت:نتیجه‌ی نمایش و اکران هر فیلمی را از میزان تماس‌های که با من گرفته می‌شود می‌توانم آنالیز کنم، بعد از فیلم «دو زن»؛ تلفن‌ها و ایمیل‌های که برای «تسویه حساب» می‌شود بیش ‌از دیگر فیلم‌هایم در سالهای اخیر برایم دلگرم کننده است.

اگر تاثیر منفی نمی‌گذاشت درپایان فیلم همه‌ی زنان می‌مردند

میلانی با بیان اینکه «تسویه حساب» طنز تلخی است ادامه داد: شاید ابتدا به نظر آید که داستان این فیلم شوخی است ولی موضوع کاملا جدی است.

او به پایان‌بندی «تسویه‌حساب» اشاره کرد و افزود:اگر تاثیر منفی نمی‌گذاشت، در پایان بندی همه این زنان می‌مردند چون سرنوشت این زنان غیر از این نیست. وقتی از زندان بیرون می‌آیند برای این افراد هیچ شانسی وجود ندارد که یک زندگی عادی و سالم را شروع بکنند.

در بخش‌ پایانی فیلم هم که کمی بارقه‌ی امید هست و دختر می‌گوید کافی شاپ خریده است، اگر واقع بینانه بخواهیم بررسی کنیم این شانس خیلی ضعیف که این دختر از زندان نجات پیدا بکند و برود کافی‌شاپ باز کند. واقعیت این است که اغلب این زنان نابود می‌شوند چون ما آنها را، با نادیده گرفتن‌هایمان، با بی‌محلی‌هایمان و قضاوت‌هایمان نابود می‌کنیم. هیچ وقت نمی‌آییم شرایط این زنان را ارزیابی بکنیم و کینه‌ای که آنان نسبت به جامعه دارند را توجه کنیم، بنابراین دود آن هم به چشم خودمان می‌رود.

میلانی ادامه داد:«تسویه حساب» یک تراپی اجتماعی است. وقتی «دو زن» را ساختم، «دو زن» کمک می‌کرد به زنهایی که در جامعه نادیده گرفته می‌شوند، مثلا زنانی که از تحصیل محروم شدند یا شوهرشان نمی‌گذاشتند پیشرفت کنند و این زنها می‌رفتند سینما و به حال خودشان گریه می‌کردند و درعین حال از اینکه کسی به آنها فکر می‌کند، خیلی خوشحال بودند.

در «تسویه‌حساب» هم همین طور، دختر خیابانی شماره‌ام را پیدا کرده بود زنگ زد و گریه می‌کرد و می‌گفت این چهار تا زن من و دوستانم هستند. یکی از آن دختران می‌گفت، همه اینها من هستم اما از اینکه یک نفر درباره‌شان فکر می‌کند حالشان خوب بود و کینه‌شان کاهش پیدا کرده بود، بنابراین ما باید درباره آدم‌هایی که قربانی هستند فکر کنیم.

تهمینه میلانی با بیان اینکه فیلمش با اصلاحیه‌ها و کوتاه شدن‌ها صدمه ندیده است،یادآور شد:«تسویه حساب» در دو مرحله اصلاحیه خورد، یک بار در دوره مدیریت قبلی اداره نظارت و ارزشیابی که دو دقیقه کوتاه شد ‌و یکی در مدیریت فعلی که حدودا دو دقیقه‌ی دیگر کم شد.

از حذفیات «سوپراستار» در پخش تلویزیونی متاسف شدم

این کارگردان همچنین درباره‌ی ارزیابی‌اش از نمایش «سوپراستار» که در ایام نوروز از تلویزیون پخش شد نیز به ایسنا گفت:حدود بیش از۱۰ دقیقه از «سوپراستار» در تلویزیون حذف شد. طبعا این موضوع خوشحالم نکرد ولی خوشحال شدم که بعد از ۱۵ سال بالاخره یک فیلم از من در تلویزیون پخش شد.

هیچ‌کدام از فیلم‌های قبلی‌ام از جمله «دو زن»، «واکنش پنجم»، «نیمه پنهان»، «آتش بس»، «زن زیادی»، «کاکادو» و … را تلویزیون خریداری نکرده است، بنابراین پخش هم نمی‌کند.

او معتقد است:اینجا کشور همه‌ی ماست هر نوع تفکر مثبتی که صلاح جامعه را در نظر می‌گیرد باید اجازه داشته باشد نظرش را بگویید و تصور نمی‌کنم کسی در حسن نیت من شکی داشته باشد.اگر من به سینما به مثابه تجارت نگاه می‌کردم بطور طبیعی بعد از «آتش‌بس» که راحت پروانه نمایش گرفت و فروش خوبی هم کرد؛«آتش‌بس» دو را می‌ساختم نه «تسویه‌حساب» را، بنابراین می‌توانم بگویم با تمام این محدودیت‌ها من حقیقتا سعی می‌کنم که به مردم این کشور وفادار بمانم.

تهمینه میلانی در پایان اظهار امیدواری کرد: فیلم جدیدش «پرنسیب» را ۲۰ فروردین ماه کلید بزند و خبر داد که؛ تاکنون حضور بازیگرانی چون بهرام رادان، السا فیروزآذر، دانیال عبادی، سارا خویینی‌ها، آنا نعمتی، بیتا بادران ، جواد رضویان در این فیلم قطعی شده است.

مطالب مرتـبط

    بدون نظر

    نظر بگذارید

    معادله امنیتی *