خانه  > slide, اندیشه و بیان, زنان  >  ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل در خصوص اجرای “سرکوبگرانه قوانین حجاب اجباری” در ایران

ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل در خصوص اجرای “سرکوبگرانه قوانین حجاب اجباری” در ایران

خبرگزاری هرانا – کارشناسان سازمان ملل با انتشار بیانه ای نسبت به افزایش اقدامات سرکوبگرانه قوانین “حجاب اجباری” و “برخورد های خشن و قهری توسط مقامات ایرانی” ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارشناسان سازمان ملل با انتشار بیانیه ای در خصوص نقص حقوق زنان در ایران ابراز نگرانی کردند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه مذکور از مقامات ایران خواستند که قوانین تبعیض آمیز جنسیتی موجود را اصلاح کنند. به گفته آنها، قوانین و مقررات که به مقامات دولتی اجازه می دهد پوشش یا رفتار زنان را در زندگی عمومی یا خصوصی نظارت و کنترل کنند، باید لغو شود.

آنها ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش استفاده از اقدامات خشن و قهری توسط مقامات ایرانی، به ویژه پس از ماه ها اعتراض سراسری علیه قوانین محدود کننده حجاب، نوشتند: “اجرای سرکوبگرانه قوانین حجاب در ایران نماد آزار و اذیت جنسیتی است که منجر به سطوح غیرقابل قبول نقض حقوق زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران می شود.”

این کارشناسان با تاکید بر اینکه جرم انگاری امتناع از پوشیدن حجاب ناقض حق آزادی بیان است و می تواند منجر به نقض بیشتر حقوق سیاسی، مدنی، فرهنگی و اقتصادی شود، عنوان کردند: قوانین حجاب اجباری در ایران امکان دستگیری و بازداشت خودسرانه زنانی را که موهای خود را نمی‌پوشانند گسترش داده است. این قوانین همچنین دسترسی آنها به مؤسسات عمومی را محروم می‌کند.

این کارشناسان در پایان بیانیه خود خواستار اصلاح قانون اساسی و همچنین لغو قوانین تبعیض جنسیتی توسط مقامات شدند.

اسامی امضاکنندگان: جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، فریدا شهید، گزارشگر ویژه حق تحصیل و آموزش، ایرنه خان، گزارشگر ویژه در مورد ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان، الکساندرا زانتاکی، گزارشگر ویژه حقوق فرهنگی و کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید