خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  استقبال جاوید رحمان از صدور حکم تاریخی در پرونده حمید نوری

استقبال جاوید رحمان از صدور حکم تاریخی در پرونده حمید نوری

خبرگزاری هرانا – جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران با انتشار بیانیه از محکومیت حمید نوری در دادگاهی در سوئد استقبال کرد. وی در بخشی از این بیانیه این حکم و روند دادگاه سوئد را «جهشی مهم و رو به جلو در پی کشف حقیقت در بخشی تاریک از تاریخ ایران» توصیف کرد و از دیگر دولت های دارای صلاحیت خواست تا «تحقیقات مشابه و تعقیب نقض جدی حقوق بشر در ایران را به عهده بگیرند.»

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران با انتشار بیانیه از محکومیت حمید نوری در دادگاهی در سوئد استقبال کرد.

حمید نوری، عضو سابق سپاه پاسداران و دستیار دادیار زندان رجایی شهر کرج در جریان اعدام های تابستان ۱۳۶۷ روز گذشته توسط دادگاهی در سوئد به حبس ابد و پرداخت غرامت به بازماندگان و خانواده های قربانیان اعدام های سال ۶۷ محکوم شد. او آبان ماه ۹۸ هنگام ورود به سوئد در فرودگاه بازداشت شده بود.

متن کامل این بیانیه عینا در ادامه می آید:

“حمید نوری در سال ۱۳۹۸ در فرودگاه شهر استکلهم سوئد دستگیر شد و به دست داشتن در شکنجه و اعدام دست جمعی زندانیان سیاسی به دستور رهبر پیشین ایران، آیت الله خمینی، متهم شد. در آن سال، حمید نوری دادستان و مسئول زندان بود. سازمان های مدنی اعدام های سیاسی در آن زمان را چندهزار نفر تخمین می زنند.

دادگاه حمید نوری را به جرم جنایات جنگی و قتل مجرم شناخته و او را به حبس ابد محکوم کرد.

صلاحیت جهانی سوئد به دادگاه های این کشور اجازه می دهد که بدون در نظر گرفتن جایی که جرم های مطرح شده صورت گرفته اند، شخصی با اتهامات جدی مانند جنایات جنگی یا قتل را محاکمه کنند.

رحمان اضافه می کند: من از دیگر دولت های دارای صلاحیت می خواهم که تحقیقات مشابه و تعقیب نقض جدی حقوق بشر در ایران را به عهده بگیرند. شکاف جدی در پاسخگویی به نقض قابل مشاهده گذشته و حال قانون حقوق بشر وجود دارد و دادگاه های ملی در دیگر ایالت ها نقش اساسی در پر کردن آن شکاف دارند.

گزارشگر ویژه گفت: حکم و روند دادگاه سوئد جهشی مهم و رو به جلو در پی کشف حقیقت در بخشی تاریک از تاریخ ایران را تشکیل می دهد. همچنین نشانه روشنی است که نشان میدهد انکار، با وجود شواهد قابل مشاهده دیگر قابل تحمل نیست.

این کارشناس سازمان ملل می افزاید: من و همکارانم بارها خواستار پاسخگویی درباره اعدام های سال ۱۳۶۷ و صحبت با مقامات بوده ایم. با این وجود این وقایع از سوی مقامات ایران تکذیب می شود. امیدوارم این حکم اولین قدم در جهت حقیقت کامل، عدات و جبران خسارت قربانیان و خانواده ها سازمان های مدنی باشد. باشد که درخواست برای عدالت پابرجا بماند.”

اخیرا حسینعلی نیری که از عوامل اصلی «هیئت مرگ» در جریان اعدام دسته‌ جمعی زندانیان عقیدتی سیاسی ایران است، در مصاحبه با سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: «توطئه‌های جدیدی در راه بود» و «نمی‌شد با قربانت بروم و فدایت شوم کشور را اداره کرد».

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ واقعه‌ای بود که طی آن به فرمان روح‌الله خمینی رهبر وقت ایران، چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به شکلی مخفیانه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. این واقعه با توجه به عدم انجام تحقیقات مستقل و برخورد با مسببان آن کماکان پس از گذشت بیش از سه دهه یک چالش بزرگ و مطالبه جدی در فضای سیاسی و حقوق بشری ایران تلقی می شود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید