خانه  > slide, دگرباشان جنسی  >  بیانیه جمعی از فعالین مستقل ال جی بی تی در اعتراض به تبعیض در دریافت خدمات درمانی

بیانیه جمعی از فعالین مستقل ال جی بی تی در اعتراض به تبعیض در دریافت خدمات درمانی

خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالین مستقل ال جی بی تی طی بیانیه‌ای خطاب به جامعه پزشکی، خواهان پایان تبعیض، خشونت و محروم سازی گسترده در مراکز بهداشتی و درمانی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از فعالین مستقل LGBTIA+ در بیانیه‌ای نسبت تبعیض و محرومیت گسترده در مراکز درمانی اعتراض کردند.

در بخشی از این بیانیه خطاب به جامعه پزشکی کشور آمده است: بدیهی است که حق دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی حق هر شهروندی در جامعه فارغ از گرایش جنسی و عاطفی یا جنسیت و هویت جنسیتی است، اما آنچه امروزه اعضای جامعه‌ی LGBTIA ایران در مراکز بهداشتی و درمانی تجربه می‌کنند، عکس این مسئله بوده و این امر آسیب های جبران ناپذیری بر روی افراد می‌گذارد.

متن این بیانیه که برای انتشار به دست هرانا رسیده عینا در ادامه می آید:

«با سلام و خسته نباشید خدمت جامعه پزشکان ایران.

ما، جمعی از اعضای جامعهٔ LGBTIA+ ایران، که همواره زیر تبعیض گسترده و محرومیت از حقوق بشری و شهروندی خود بوده‌ایم و بخشی از این تبعیض گسترده، خشونت و محرومیت را در مراکز خدمات درمانی و بهداشتی چون بیمارستان ها، درمانگاه ها، داروخانه ها، آزمایشگاه های پزشکی و … تجربه کرده‌ایم، بر آن شدیم تا در تاریخ ششم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی، مصادف با بیست و ششم ماه مارس سال ۲۰۲۲ میلادی، که در بسیاری از کشورهای جهان، یک روز پس از هفته‌ی آگاهی رسانی حول سلامت جامعهٔ LGBTIA+ است، با اتکا بر وجدان بیدار جامعهٔ پزشکان و با استناد بر بخشی از تعهدات اخلاقی پزشکی، مبنی بر الزام خدمت رسانی به بیماران بدون توجه به مسائل هویتی، این درخواست اعلام نماییم که خواهان پایان تبعیض، خشونت و محروم سازی گسترده در مراکز بهداشتی و درمانی هستیم.

با وجود گستردگی چشم گیر این تبعیض و خشونت، اما قابل توجه‌ترین آن ها که حتی امروز هم در حال تکرار شدن بوده و موجب زخم های جبران ناپذیر بر پیکره‌ی جامعه‌ی LGBTIA+ ایران می‌شوند، عبارت اند از:

۱. انجام عمل‌های جراحی غیرضروری بر روی دستگاه‌های تناسلی کودکان و نوجوانان اینترسکس، بدون رضایت خود آن ها و صرفا بخاطر تطبیق فیزیولوژی بدن با هنجار اکثریت جامعه!

۲. انجام عمل و یا فرآیندهای عقیم سازی جنسی بر روی افراد اینترسکس بدون رضایت خود آن ها!

۳. خشونت، تحقیر و عدم ارائه‌ی خدمات درمانی به افراد اینترسکس!

۴. خشونت، تحقیر و عدم ارائه‌ی خدمات درمانی به افراد ترنس‌جندر!

۵. عدم ارائه‌ی اقلام دارویی مورد نیاز برای دوره‌های هورمون درمانی به افراد ترنس‌جندر در داروخانه ها!

۶. خشونت و آزار علیه افراد ترنس‌جندر در مراجعه به مراکز پزشکی قانونی برای دریافت گواهی بازتائید جنسیت!

۷. خشونت و انگ انگاری و عدم ارائه‌ی خدمات مورد نیاز به افراد ترنس‌جندر در مراجعه به متخصصین اورولوژی، زنان و زایمان، داخلی و غدد درون ریز!

۸. خشونت و آزار علیه مردان همجنسگرا و دوجنسگرا در مراجعه به مراکز پزشکی قانونی!

۹. خشونت و انگ انگاری و عدم ارائه‌ی خدمات مورد نیاز به مردان همجنسگرا و دوجنسگرا در مراجعه به متخصصین اورولوژی و داخلی!

۱۰. خشونت و انگ انگاری و عدم ارائه‌ی خدمات مورد نیاز به زنان همجنسگرا و دوجنسگرا در مراجعه به متخصصین زنان و زایمان و داخلی!

۱۱. انجام فرآیندهای مخرب و آسیب‌زای “تبدیل درمانی” در مراکز روانپزشکی بر روی افراد ترنس‌جندر!

۱۲. انجام فرآیندهای مخرب و آسیب‌زای “تبدیل درمانی” در مراکز روانپزشکی بر روی افراد همجنسگرا، دوجنسگرا، هیچ‌جنسگرا!

بدیهی است که حق دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی حق هر شهروندی در جامعه فارغ از گرایش جنسی و عاطفی یا جنسیت و هویت جنسیتی است، اما آنچه امروزه اعضای جامعه‌ی LGBTIA ایران در مراکز بهداشتی و درمانی تجربه می‌کنند، عکس این مسئله بوده و این امر آسیب های جبران ناپذیری بر روی افراد می‌گذارد، لذا وظیفه‌ی هر پزشک دغدغه مند و معتقد به اخلاق پزشکی است، که در راه خدمت رسانی به عموم به دور از تبعیض و خشونت بکوشد.

جمعی از اعضای جامعه‌ی LGBTIA+ ایران

اسامی امضا کنندگان:
۱. سارا خاوری ۲. نیما نیا ۳. زیبا رزم آرا ۴. رها غیاثی ۵. دریا خیرخواه ۶. زینب پیغمبرزاده ۷. کاوه کرمانشاهی ۸. لهلا صابری ۹. زانا هیژا ۱۰. یاور برادران خسروشاهی ۱۱. پدرام کردانی ۱۲. کیا دادخواه ۱۳. رها آزاد ۱۴. هانا ارسطو ۱۵. ارشیا دلدار ۱۶. پیشکو زندی

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید