خانه  > اعدام  >  کارشناسان سازمان ملل؛ مقامات ایران باید حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کنند

کارشناسان سازمان ملل؛ مقامات ایران باید حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کنند

خبرگزاری هرانا – کارشناسان سازمان ملل نسبت به احتمال اعدام قریب الوقوع احمدرضا جلالی زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام در زندان اوین ابراز نگرانی کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که فورا حکم اعدام این شهروند را متوقف کند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران و اگنس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام های غیرقانونی شتابزده و خودسرانه در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه محکومیت وی بر اساس اعترافات اجباری تحت شکنجه و در دادگاه غیرمنصفانه بوده است، آمده است “تصمیم دولت و قوه قضاییه ایران برای اعدام آقای جلالی باید محکوم شود. این تصمیم از جهات متعدد و به طور خاص در زمینه حق حیات نقض آشکار و جدی تعهداتی است که ایران به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر دارد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه ۵ آذر ۹۹، به نقل از جاوید رحمان و آگنس کالامارد، بازرسان ویژه حقوق بشر این نهاد، نوشت: «تصمیم دولت و قوه قضاییه ایران در مورد اعدام آقای جلالی باید محکوم شود.»

متن کامل بیانیه در ادامه می آید:

“کارشناسان سازمان ملل از ایران می‌خواهند اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کند.

ژنو- ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ – کارشناسان سازمان ملل نسبت به گزارشی مبنی بر اینکه محقق ایرانی سوئدی احمدرضا جلالی علی‌رغم این که محاکمه وی به طرز فاحشی ناعادلانه بوده و وی شکنجه شده است برای اجرای اعدام به سلول انفرادی منتقل شده شدیدا ابراز نگرانی کردند.

کارشناسان اظهار کردند ما از گزارش ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قرار است به زودی آقای جلالی را اعدام کند وحشت زده‌ایم. بازداشت خودسرانه، شکنجه، صدور حکم اعدام و حالا اعدام قریب الوقوع وی رفتارهایی غیر قابل دفاع است که باید به شدیدترین شکل ممکن توسط جامعه بین‌الملل محکوم شود.

ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم با اقدام فوری بیش از آنکه دیر شود این تصمیم را لغو کنند.

آقای جلالی پزشک و محقق است که بنابر اتهامات نادرست جاسوسی در اکتبر ۲۰۱۷ به اعدام محکوم شد. با وجود مدارک معتبری که نشان می‌دهد محکومیت وی بر اساس اعترافات اجباری تحت شکنجه و در دادگاه غیرمنصفانه بوده است محکومیت مجازات وی برقرار مانده است.

کارگروه بازداشت خودسرانه در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که آقای جلالی خودسرانه بازداشت شده و خواهان آزادی فوری وی شد. با وجود احتمال قوی ابتلای آقای جلالی به لوکمیا وی در طول بازداشتش مکررا از درمان پزشکی محروم شده است.

نگرانی شدید نسبت به اینکه آقای جلالی در خطر اعدام قریب الوقوع است در پی آن ایجاد شد که وی در تاریخ ۲۴ نوامبر با همسر خود تماس تلفنی گرفته و گفت که این آخرین خداحافظی وی است. بنا بر گزارش‌ها به همسرش اطلاع داد که به زودی به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج منتقل می شود. این به عنوان رویه پیش از اجرای مجازات اعدام شناخته می‌شود.

همچنین وکیل آقای جلالی به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده و حکم اجرای اعدام وی را مشاهده کرده است پیش از آن مقام مقامات هیچ اقدامی نکردند تا حکم اجرای اعدام وی را به وکیل و خانواده او اطلاع دهند.

تصمیم دولت و قوه قضاییه ایران برای اعدام آقای جلالی باید محکوم شود این تصمیم از جهات متعدد و به طور خاص در زمینه حق حیات نقض آشکار و جدی تعهداتی است که ایران به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر دارد.

ما مصرانه از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که فورا اعدام را متوقف کند.

جاویدرحمان-گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

اگنس کالامار-گزارشگر ویژه اعدام های غیرقانونی شتابزده و خودسرانه

۲۵ نوامبر ۲۰۲۰- ژنو”

هرانا در گزارش روز گذشته خود گفته بود، احمدرضا جلالی روز سه‌شنبه ۴ آذرماه، طی یک تماس تلفنی با خانواده، از انتقال خود به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام خبر داد.

ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی روز گذشته ضمن تایید این خبر در این خصوص به هرانا گفت: “او امروز در تماسی تلفنی اطلاع داد که برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و ممکن است آخرین مکالمه ما باشد.»

هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی نیز در گفت‌وگو با هرانا ضمن ابراز نگرانی نسبت به اجرای حکم اعدام موکل خود اظهار داشت که امیدوار است تلاش نهادهای حقوق بشری و دولت سوئد بتواند تاثیری بر جلوگیری از اجرای این حکم داشته باشد.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی به اتهام “محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل” بازداشت شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به “انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش” متهم کرده است.

آقای جلالی نهایتا به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم و این حکم در آذرماه سال ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تائید شد.

احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل به سوئد مهاجرت کرد و در آنجا در این رشته موفق به اخذ مدرک دکترا شد. وی فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذراند و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید