خانه  > اعدام  >  سازمان عفو بین الملل، خواهان توقف اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی شد

سازمان عفو بین الملل، خواهان توقف اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی شد

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل با انتشار اطلاعیه مطبوعاتی خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام در زندان اوین شد. در بخشی از این اطلاعیه دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل گفته است “از اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم پیش از آن که دیر شود وارد عمل شوند و برای نجات جان احمدرضا، از جمله از طریق سفارتخانه‌های خود در تهران‌، اقدام کنند”.

به گزارش خیرگزاری هرانا، سازمان عفو بینالملل با انتشار بیانیه‌ای خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام در زندان اوین شدند.

متن این اطلاعیه مطبوعاتی در ادامه می‌آید: 

“مقامات ایرانی برنامه اعدام احمدرضا جلالی را باید فورا متوقف کنند

در واکنش به خبر انتقال احمدرضا جلالی ، پزشک و پژوهشگر مدیریت بحران ایرانی-سوئدی، به سلول انفرادی و اینکه مقامات دادستانی به او گفته‌اند حکم اعدامش قرار است به زودی به اجرا گذاشته شود، دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت: “ما از اینکه مقامات به دفتر اجرای احکام دستور داده‌اند که احمدرضا جلالی را به سلول انفردی منتقل کرده و حکم اعدام او را ظرف یک هفته آینده اجرا کنند وحشت زده‌ایم”.

“هولناک است که با وجود درخواست‌های مکرر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل برای لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی و آزادی وی، مقامات ایرانی در عوض تصمیم گرفته‌اند که برای اجرای این بی‌عدالتی برگشت ناپذیر فشار آورند. آنها باید فوراً هرگونه برنامه برای اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کرده و به هجمه‌ی تکان دهنده خود به حق حیات وی پایان دهند”.

“ما از اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم پیش از آن که دیر شود وارد عمل شوند و برای نجات جان احمدرضا، از جمله از طریق سفارتخانه های خود در تهران، اقدام کنند”.

“نهادهای بین‌المللی حقوق بشری همواره تاکید کرده‌اند که صدور حکم اعدام پس از فرایندهای قضایی که ضمانت‌های دادرسی عادلانه را نقض کرده‌اند، ناقض حق حیات است. سازمان عفو بین‌الملل در همه موارد و بدون استثنا با مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی اعدام مخالف است”.

عفو بین‌الملل / بیانیه مطبوعاتی / ۲۰۲۰ نوامبر ۲۴ – ۱۳۹۹ آذر ۴″

هرانا در گزارش روز گذشته خود گفته بود، احمدرضا جلالی روز سه‌شنبه ۴ آذرماه، طی یک تماس تلفنی با خانواده، از انتقال خود به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام خبر داد.

ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی روز گذشته ضمن تایید این خبر در این خصوص به هرانا گفت: “او امروز در تماسی تلفنی اطلاع داد که برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده و ممکن است آخرین مکالمه ما باشد.»

هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی نیز در گفت‌وگو با هرانا ضمن ابراز نگرانی نسبت به اجرای حکم اعدام موکل خود اظهار داشت که امیدوار است تلاش نهادهای حقوق بشری و دولت سوئد بتواند تاثیری بر جلوگیری از اجرای این حکم داشته باشد.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی به اتهام “محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل” بازداشت شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به “انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش” متهم کرده است.

آقای جلالی نهایتا به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم و این حکم در آذرماه سال ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تائید شد.

احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل  به سوئد مهاجرت کرد و در آنجا در این رشته موفق به اخذ مدرک دکترا شد. وی فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذراند و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید