خانه  > slide, اقلیت های ملی  >  بیانیه مشترک؛ ۱۳ سازمان مدافع حقوق بشر خواستار آزادی عباس لسانی شدند

بیانیه مشترک؛ ۱۳ سازمان مدافع حقوق بشر خواستار آزادی عباس لسانی شدند

خبرگزاری هرانا – سیزده سازمان مدافع حقوق بشر ازجمله مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی بی قید و شرط عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) از زندان اردبیل شدند. در این بیانیه ضمن درخواست آزادی عباس لسانی و سایر فعالان اتنیکی از مقامات ایران خواسته شده تا نسبت به تعهدات بین‌المللی خود در خصوص رعایت حقوق گروه‌های اتنیکی پایبند باشند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سیزده سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی بی قید و شرط عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) از زندان اردبیل شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “سازمان های امضاکننده محکومیت عباس لسانی و افزایش فشار بر فعالان ترک آذربایجانی را محکوم می‌کنند. ما از مقامات ایران می‌خواهیم تا فشار بر خانواده آقای لسانی را متوقف کند. ما همچنین بر ضرورت احترام به آزادی اندیشه و بیان تاکید می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این زندانی عقیدتی در کنار باقی فعالانی که به دلیل ترویج مسالمت آمیز حقوق ترک های آذربایجانی و سایر گروه های اتنیکی در ایران به جرایم امنیتی متهم شده‌اند هستیم. ما از مقامات ایران می‌خواهیم تا فورا تبعیض جاری علیه گروه های مذهبی و اتنیکی در ایران را متوقف کرده و تضمین کند که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها به طور کامل در راستای تعهدات بین‌المللی ایران رعایت می‌شود”.

متن این بیانیه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

«ما سازمانهای امضاکننده این بیانیه نگرانی عمیق خود را از دریافت خبر افزایش محکومیت عباس لسانی، از فعالان سرشناس ترک (آذربایجانی) و تایید اخیر این حکم در دیوان عالی کشور را ابراز می‌کنیم.

عباس لسانی در اوایل سال ۲۰۱۹ توسط دادگاه انقلاب به ۸ سال حبس و ۲ سال تبعید به اتهامات امنیتی محکوم شد که این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر اردبیل به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید افزایش یافت. درخواست فرجام خواهی آقای لسانی در دیوان عالی کشور رد شد و در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹به وکیل مدافع آقای لسانی ابلاغ شد.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز در خصوص پرونده مفتوح دیگری علیه وی حضور یافت. او به نحوه دادرسی ناعادلانه اعتراض کرده و درخواست واخواهی کرد. هنگام خروج از دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد. وی از آن زمان تاکنون در زندان اردبیل بسر می‌برد.

آقای لسانی نخست به اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شد. این حکم در پی یک روند پر ایراد قضایی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اردبیل صادر شد.

اتهامات مطروحه علیه عباس لسانی در متن کیفرخواست صادره عمدتا حول موضوع “تشکیل گروه غیرقانونی”، “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و تحریک اقوام ترک در استان آذربایجان غربی که نهاد امنیتی مدعی است از طریق سخنرانی و انتشار مطلب احراز شده است.

این حکم پس از اعتراض آقای لسانی در اکتبر سال ۲۰۱۹ توسط دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به یزد افزایش یافت. لازم به ذکر است که دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی ناصر عتباتی برگزار شد. عتباتی پیشتر در استان اردبیل دادستان بود و کیفرخواست علیه آقای لسانی را صادر کرده بود.

 بر اساس رای نهایی آقای لسانی در مجموع به ۱۵ سال حبس که شامل؛ ۱۰ سال حبس برای ““تشکیل و اداره گروه و جمعیت با هدف بر هم زدن امنیت ملی” و ۵ سال حبس برای “تحریک اقوام ترک در استان آذربایجان غربی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” محکوم شده است. مطابق با ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی متهمان باید مجازات اشد بین دو حکم صادر شده را تحمل کنند. این به آن معناست که در خصوص آقای لسانی وی باید ۱۰ سال حبس را تحمل کند.

عباس لسانی فعال مدنی باتجربه در دفاع از حقوق ترک های آذربایجان است که پیشتر نیز بارها بازداشت شده است. طی سالها فعالیت مسالمت آمیز متحمل زندان، بازداشت‌های انفرادی طولانی مدت و بدرفتاری‌های روانی و فیزیکی و دوره‌های تبعید شده است. خانواده او نیز طی مدت اخیر با فشار نهادهای امنیتی ایران رو به رو شده‌اند.

محکومیت او برای فعالیت‌های مسالمت آمیز در راستای ارتقای حقوق اتنیک ها از نشانه های است که حاکی از افزایش فشار بر جامعه مدنی و عدم تحمل بنیادی ترین اشکال آزادی بیان و مخالفت مسالمت آمیز در مناطق ترک نشین همچون سایر قسمت های کشور است.

همانند دیگر اتنیکها در ایران، ترکهای آذربایجانی با تبعیض و محدودیت در دسترسی به آموزش و همچنین برخورداری از حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زبانی مواجه هستند. یکی از بارزترین موضوعاتی که آقای لسانی شدیدا و پیوسته به آن اعتراض داشته است نبود فرصتهای آموزش و ترویج زبان مادری ترک های آذربایجان، دخالت ها و تبعیض های دولت است که مردم را استفاده آزادانه در حوزه های خصوصی و عمومی بازمی‌دارد.

ما امضاکنندگان این بیانیه قویا برای حقوق مردم ترک آذربایجانی ایران ایستاده ایم تا به صورت مسالمت آمیز عقاید و باورهای خود را بیان کنند و بدون هراس از آزار، تهدید و مجازات گرد هم آیند. بر اساس قوانین بین المللی که ایران به آنها متعهد شده است، حق آنان برای آزادی بیان شامل حق ترویج  مسالمت آمیز حقوق انسانی از جمله حق بهره مندی از فرهنگ و استفاده از زبان خود می‌شود.

سازمان های امضاکننده محکومیت عباس لسانی و افزایش فشار بر فعالان ترک آذربایجانی را محکوم می‌کنند. ما از مقامات ایران می‌خواهیم تا فشار بر خانواده آقای لسانی را متوقف کند. ما همچنین بر ضرورت احترام به آزادی اندیشه و بیان تاکید می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این زندانی عقیدتی در کنار باقی فعالانی که به دلیل ترویج مسالمت آمیز حقوق ترک های آذربایجانی و سایر گروه های اتنیکی در ایران به جرایم امنیتی متهم شده اند هستیم. ما از مقامات ایران می‌خواهیم تا فورا تبعیض جاری علیه گروه های اتنیکی در ایران را متوقف کرده و تضمین کند که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها به طور کامل در راستای تعهدات بین المللی ایران رعایت می‌شود.»

بنیاد عبدالرحمان برومند، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اهراز (انجمن حقوق بشر آذربایجانی ها در ایران)، حقوق بشر برای همه در ایران، انجمن دفاع از حقوق آذربایجانی ها در ایران (ArcDH)، عرصه سوم، انجمن حقوق بشر کردستان ایران (KMMK-G)،  ایمپکت ایران، سازمان حقوق بشر ایران، اقدام آشکار جهانی، بنیاد سیامک پورزند، کمپین فعالین بلوچ و همه با هم علیه مجازات اعدام امضاکنندگان این بیانیه هستند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید