خانه  > زندانیان  >  جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین خواهان اعزام آرش صادقی به بیمارستان شدند

جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین خواهان اعزام آرش صادقی به بیمارستان شدند

خبرگزاری هرانا – روز جاری ۹ تن از زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمی آرش صادقی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، خواهان رسیدگی فوری به وضعیت درمانی وی شدند. پزشکان معالج بارها در خصوص آرش صادقی تاکید کرده بودند که شیمی درمانی و عمل جراحی متعاقب آن باید با مراقبت‌های ویژه ۲۰ الی ۳۰ روزه تحت نظارت پزشکان در بیمارستان همراه باشد و نگهداری وی در زندان با این شرایط مخاطره آمیز است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه ۱۸ آبان ماه ۹۸، ۹ تن از زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای خواهان رسیدگی فوری به وضعیت درمانی آرش صادقی، زندانی سیاسی بیمار زندان رجایی شهر کرج شدند.

در بخشی از این بیانیه امده است: “ما عدم اعزام آرش صادقی به بیمارستان را قویا محکوم میکنیم و با تاکید بر اعزام فوری او به مراکز درمانی مجهز، بدینوسیله مسئولیت و عواقب هر گونه تعلل در درمان او را متوجه بالاترین مقامات اجرائی و قضایی کشور میدانیم.”

متن کامل این بیانیه به همراه اسامی امضاکنندگان در ادامه می آید:

“با زیر پا گذاشتن آئین نامه اجرایی بیمه درمان زندانیان از سوی سازمان زندانها و قطع هزینه درمان زندانیان ماه هاست کشمکشی سخت و طاقت فرسا ما بین زندانیان بیمار و زندانبانان بر سر جان و سلامتی آنان در زندانهای کشور در جریان است.

در طول نزدیک به یک سال گذشته دهها زندانی در اوین به دلیل ناتوانی از تامین هزینه درمان و یا ایستادگی در برابر تحمیل غیر قانونی هزینه درمان ،حین اعزام به بیمارستان بالااجبار به داخل بندها برگشت داده شده اند و تن رنجور و مریض آنان در معرض تشدید و پیشرفت بیماری قرار گرفته است.

گذشته از این اقدام هولناک از طرف سازمان زندانها که به طور اعم مشمول حال همه زندانیان سیاسی و غیر سیاسی میشود باید بگوئیم تا آنجا که به درمان زندانیان سیاسی برمی گردد شرایط به مراتب بدتر نیز هست و آنان برای درمان به اعزام به بیمارستان علاوه بر مواجه با قطع هزینه درمان با کارشکنی هاو موانع متعددی از سوی دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، ریاست زندان و بهداری مواجه اند به طوری که نتیجه این وضعیت روح الله مردانی ،محمد حبیبی و …، ناچارا از پیگیری درمان منصرف و آرش صادقی و علیرضا گلیپور بدلیل عدم رسیدگی به موقع و کارشکنی های معمول در پیگیری درمانشان، در شرایط جسمانی بسیار خطیری قرار دارند و با این حال همچنان از اعزام و درمان قطعی آنان جلوگیری میشود.

جان آرش صادقی در زندان رجائی شهر در معرض خطر جدی است و اینجا در زندان اوین علیرضا گلیپور در مقابل چشمان ما در حال پرپر شدن است.

همانطوری که ما در بیانیه اول خود به تاریخ ۹۸/۵/۳۱ تاکید کرده ایم قطع هزینه های درمان زندانیان و کارشکنی در درمان زندانیان سیاسی ،تحمیل مرگی تدریجی و دردناک به آنان و عملی به غایت ضد انسانی است که می باید به فوریت متوقف گردد.

ما عدم اعزام آرش صادقی به بیمارستان را قویا محکوم میکنیم و با تاکید بر اعزام فوری او به مراکز درمانی مجهز، بدینوسیله مسئولیت و عواقب هر گونه تعلل در درمان او را متوجه بالاترین مقامات اجرائی و قضایی کشور میدانیم.

همچنین ما زندانیان سیاسی بند ۸ اوین با امضای این بیانیه به عنوان دومین بیانیه مشترک در طول سه ماه گذشته،بر عزم راسخ خود در مبارزه برای تامین بیمه درمانی زندانیان و درمان آنان در مراکز درمانی مجهز پای میفشاریم و بدینوسیله بار دیگر مردم آزاده ایران و نهادهای بین المللی حقوق بشری را جهت جلوگیری از وقوع فاجعه ایی هولناک در زندانهای کشور به استمداد می طلبیم.

فردا برای جلوگیری از مرگ خاموش و دردناک هزاران زندانی دیر است.

۱۸ آبان ۹۸”.

اسامی امضاکنندگان :

۱-روح الله مردانی / ۲-محمد حبیبی / ۳-جعفر عظیم زاده / ۴-علیرضا گلیپور / ۵-کیانوش سلاطینی / ۶-محمد کریمی/ ۷-محسن حاجی محمدی / ۸-بهزاد همایونی/ ۹-روئین عطوفت.

در ارتباط با آرش صادقی گفتنی است، این کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده که پس از جمع شدن با حبس تعلیقی ۴ ساله پیشین او به ۱۹ سال حبس افزایش یافت. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به ۱۱ سال و ۶ ماه کاهش پیدا خواهد کرد با این حال کماکان از اجرایی شدن این ماده در مورد آقای صادقی خبری نیست.

وی که هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد در ایام زندان به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما دچار شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. با این حال محرومیت آقای صادقی از ادامه روند درمان باعث بروز مشکلات جسمی بسیاری علی الخصوص ناحیه جراحی شده، بوده است.

پزشکان معالج آرش صادقی معتقد بودند که او باید هر چهار ماه یک بار پس از عمل جراحی به بیمارستان اعزام و دوره‌های درمانی را طی می‌کرد، اما با وجود سپری شدن بیش از یک سال از عمل جراحی تاکنون از اعزام وی ممانعت شده است.

بر اساس تجویز پزشکان معالج تا تیرماه می‌بایست اسکن کامل بدن وی انجام و عدم تکثیر توده در ناحیه آسیب‌دیده تایید می‌شد، اما این امر تاکنون محقق نشده است. نزدیکان آرش صادقی تاخیرهای پیاپی در اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان را تعمدی دانسته و معتقدند این امر سلامت وی را به کلی در معرض خطر قرار داده است.

ممانعت از اعزام آقای صادقی به بهانه های مختلف تاکنون ادامه داشته است از جمله ماه گذشته که به دستور امین وزیری، دادیار ناظر زندانیان سیاسی به بهانه نپوشیدن لباس زندان و عدم قبول دستبند و پابند از اعزام وی جلوگیری شد.

لازم به یادآوری است همسر آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی ایرایی که از آبان ماه سال ۹۵ در حال تحمل حبس بود در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری و با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شده و محکومیت ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب وی از بابت پرونده ای دیگر نیز اخیرا به تائید دادگاه تجدید نظر رسیده است. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به برای خانم ایرایی به ۲ سال و ۱ ماه حبس کاهش پیدا خواهد کرد. خانم ایرایی صبح روز جاری توسط مامورین امنیتی در منزل بازداشت شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید