خانه  > slide, اصناف, اندیشه و بیان  >  بیانیه جمعی از وکلای دادگستری در ارتباط با حکم سنگین حبس و شلاق علیه نسرین ستوده

بیانیه جمعی از وکلای دادگستری در ارتباط با حکم سنگین حبس و شلاق علیه نسرین ستوده

خبرگزاری هرانا – جمعی از وکلای دادگستری ایرانی روز جاری با انتشار بیانیه‌ای محکومیت اخیر حبس و شلاق نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین را محکوم کرده و خواستار ابطال این رای شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است “رای صادره علیه بانو وکیل نسرین ستوده در تعارض آشکار با قانون و اصول و منطق حقوقی بوده مایه‌ی شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است”. نسرین ستوده در دو پرونده به ۳۸ سال حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه ۹۷، جمعی از وکلای دادگستری ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای، حکم حبس و شلاق صادره علیه نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را محکوم کردند.

متن کامل این بیانیه را که نسخه‌ای از آن جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

“صدور چنین حکم سنگینی مایه شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است”.

ملت شریف ایران

با سلام

احتراما اینجانبان جمعی از وکلای دادگستری ایران با استناد به کلیات فصل سوم قانون اساسی تحت عنوان حقوق ملت و قواعد بنیادین حقوق بشر و اصل آزادی دفاع وکیل دادگستری و اصول جهانی وکالت به استحضار می رساند؛

همکار شریف ما وکیل بانو نسرین ستوده به استناد اعلام رئیس شعبه ٢٨ محاکم انقلاب اسلامی تهران و ایضا اعلان همسر گرامی مشارالیه به حبسی سنگین و ١۴٨ ضربه شلاق محکومیت یافته است.

این حکم اگرچه از منظر شکلی و ماهوی واجد ایرادات عدیده‌ای است و بنا به دلایل حقوقی و مقررات و قوانین، خصوصا اصل قانونی بودن جرم و مجازات، شایسته نقض و ابطال است اما همه آزاد اندیشان، مصلحان، علمای حقوق، وکلای دادگستری، سازمان‌های حامی وکلای دادگستری، سازمانهای مدافع حقوق بشر، دولتها و سیاسیون داخل و خارج را بهت زده کرد و موجبات یأس و افسوس فراوان نسبت به نهاد قضایی ایران شد.!

وکیل نسرین ستوده در راستای امر وکالت دفاع نموده و حسب اصل استقلال وکالت، اصل ٣۵ قانون اساسی، مقررات حاکم بر قانون آیین دادرسی کیفری در حوزه وکالت و قانون وکالت از تامینات و مصونیت قضایی می‌بایستی برخوردار باشد. حضور و دفاع وکیل دادگستری در دعاوی نشان از دادرسی منصفانه خواهد بود.

لذا هر نوع محدودیت، محکومیت و فشار علیه وکلای مستقل دادگستری نقض دادرسی منصفانه خواهد بود و به گمان اینجانبان رای صادره علیه بانو وکیل نسرین ستوده در تعارض آشکار با قانون و اصول و منطق حقوقی بوده مایه شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است.

در پایان ما جمعی از وکلای دادگستری ایران ضمن حمایت و پشتیبانی از وکیل بانو نسرین ستوده، استقامت و تلاش مشارالیها را در احقاق حقوق ملت و برقراری قانون و ترویج حقوق بشر ستودنی می دانیم و خواستار لغو و ابطال رای ناشایست مذکور هستیم.

با احترام مجدد

١- شیرین عبادی

٢- مهرانگیز کار

٣- قاسم شعله سعدی

۴- حسین احمدی نیاز

۵- محمدعلی جداری فروغی

۶- محمد مصطفایی

٧- مسعود اخترانی تهرانی

٨- علی افروز

٩- قهرمان کریمی

١٠- مهدی هوشمند رحیمی

١١- علی امیری

١٢- جبار مبارکی

١٣- عبدالله جهان ببن

١۴- علیرضا دقیقی

١۵- دانیال استخر

١۶- احسن حسن پور”.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید