خانه  > اصناف  >  بیانیه ی پایانی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در خصوص کنش صنفی اسفندماه ۱۳۹۷

بیانیه ی پایانی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در خصوص کنش صنفی اسفندماه ۱۳۹۷

خبرگزاری هرانا – شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه ای در پایان فراخوان تحصن سراسری فرهنگیان از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه، ضمن تشکر از مشارکت معلمان، از نحوه برخورد وزیر آموزش و پرورش با تحصن فرهنگیان انتقاد کرده و مدعی شد وزارت آموزش و پرورش با استفاده ابزاری از اصطلاحات تربیتی، سعی داشت ماهیت اعتراض انجام شده را تحریف نماید. این شورا باز هم تاکید کرده است در صورت عدم تحقق مطالباتشان برنامه های بعدی اعتراضی خود را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان طی بیانیه ای پایان فراخوان تحصن سراسری فرهنگیان از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه را اعلام نمود. این تشکل ضمن تشکر از مشارکت معلمان، از نحوه برخورد وزیر آموزش و پرورش با تحصن فرهنگیان انتقاد کرده و مدعی شد وزارت آموزش و پرورش با استفاده ابزاری از اصطلاحات تربیتی، سعی داشت ماهیت اعتراض انجام شده را تحریف نماید.

در بیانیه بر خواسته های اساسی فرهنگیان در ۶ بند تاکید شده است، از جمله بر آزادی فعالان صنفی فرهنگی، همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر ازحد خط فقر و نیز رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکلهای صنفی فرهنگیان.

در این بیانیه آمده است: “ضمن دعوت همکاران شریف به تلاش مضاعف در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان ملت در ایام پیش رو، برخود لازم می دانیم، از همه کسانی که با عقلانیت و درایت، درکنار معلمان ایستادند، تا سهمی در بهبود نظام آموزشی کشور داشته باشند، سپاسگزاری نموده، ازآنها بخواهیم ، که با اتخاذ تصمیمات عاجل و تعامل با مراکز تصمیم گیری، مقدمات آزادی همه ی معلمان زندانی را فراهم آورند و اقدامات لازم جهت بر آورده شدن درخواستهای به حق فرهنگیان عدالت خواه را به عمل آورند”.

متن کامل این بیانیه که نسحه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می آید:

“به نام خداوند جان و خرد

خدا آن ملتی را سروری داد

که تقدیرش به دست خویش بنوشت

همکاران فرهیخته!

قدردان شما عزیزان هستیم که در همایش اعتراضی دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اسفند۱۳۹۷، بار دیگر، درکمال آرامش و در چهارچوب قانون در بیش از ۱۱۰ شهر و صدها روستای کشور، صدای حق طلبی خود را با بانگ رسا، به گوش مسئولان رساندید و مطالبات انباشتی حوزه آموزشی کشور را با منشی فرهنگی، فریاد زدید.

امیدواریم مسئولان کشور با درایت و دوراندیشی و با پرهیز از واکنش های غیرمنطقی که سبب انباشت خشم و متشنج شدن شرایط خواهدشد، برآن باشند تا با آرامش و متانتی که ازحاکمان دلسوز انتظار می رود، درجهت رفع مشکلات موجود، اقداماتی شایسته و عاجل به عمل آورند.

جناب وزیر!

انتظار بود تمام مسئولان مدعی دفاع از حق و عدالت، از همان روز نخست تحصن از این اقدام حق طلبانه حمایت کنند، اما متاسفانه در سومین روز اعتراضات قانونی و گسترده معلمان کشور که چشم انداز و دورنمای واقعی آن، چیزی جز بالندگی ایران و ایرانی نیست، شما و زیرمجموعه مدیریتی تان، به جای پذیرش مدبرانه کاستی های موجود، با چشم فروبستن برحقایق و درجهت جلب رضایت مقام های بالادستی، برآن شدید که با استفاده ابزاری از اصطلاحات تربیتی، تحریف ماهیت اعتراض بحق همکاران خود و ارائه آمارهای خلاف واقع، اعتراض مدنی آنها را ناچیز و ضد عدالت جلوه دهید و تلاش نمودید به جای یافتن راهکار مناسب برای حل مسئله به پاک کردن آن بپردازید. همچنین حراست های بسیاری از ادارات کل آموزش و پرورش با احضار مدیران مدارس متحصن، تلاش کردند تا با ارعاب و تهدید آنها فضای متحد مدارس را متشنج و تحصن اعتراضی را کمرنگ و بی اثر نمایند.

ازآنجا که فرهنگیان درهمه کنش های صنفی خود از حقوق مادی و معنوی همه کارکنان ستادی، اداری، آموزشی و خدماتی آموزش و پرورش و نیز دانش آموزان دفاع می کنند و به جبران کاستی هایی که وزارتخانه در استیفای حقوق مجموعه تحت تصدی خود دارد، پیگیر و مطالبه گر حقوق فرهنگیان و دانش آموزان هستند، تقابل شما و برخی از ارکان وزارتخانه با این اعتراض مدنی و تعالی خواهانه، جای تعمق و البته تاسف بسیار دارد.

علی رغم واکنش های غیرمسئولانه حضرت عالی و برخی از مجموعه مدیریتی تحت امرتان نسبت به اعتراض فرهنگیان، به امید شنیده شدن صدای حق و با نیت رفع مشکلات موجود در فضایی سرشار از آرامش و عاری از هرگونه تنش، یکبار دیگرخواسته های فرهنگیان کشور به شرح زیر اعلام می شود:

۱_ آزادی فعالان صنفی فرهنگی و بسته شدن همه پرونده ها در این زمینه.

۲_ اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی معلمان، ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان و پرداخت تمام معوقات آنها اعم از اضافه کاری، مطالبات معلمان خرید خدمت، حق التدریسی و …

۳_ همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر ازحد خط فقر.

۴_ لغو قرارداد با بیمه ناکارآمد تکمیلی فعلی و جایگزینی آن با بیمه ای کارآ و پاسخگو برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته.

۵_ توقف سیاست‌ پولی سازی مدارس و اجرای اصل سی ام قانون اساسی.

۶_ رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور

بدیهی است درصورت عدم اجرای خواسته های قانونی معلمان یا اعمال رفتارهای قهری و تهدیدآمیز نسبت به همکاران معترض ازطرف مراجع مختلف، شورای هماهنگی، کنش های بعدی را در زمان مناسب و پس از تحلیل همه ی جوانب، اعلام خواهدکرد تا معلمان ایران، پرتوان تر و گسترده تر ازپیش، اعتراض خود را فریاد بر آورند.

ضمن تاکید مجدد بر صنفی بودن اعتراضات و اعلام برائت از کلیه جریانهای سیاسی معاند داخل و خارج، از همکاران عزیزمان در ادارات و کادر اجرایی مدارس، که در چند روز گذشته، در اجرای این کنش سراسری یاری مان کردند، کمال امتنان را داریم و با کمال خضوع، از تمامی عزیزانی که در این راستا بازوی پر توانِ شورای هماهنگی بودند، تشکر کرده و دست آنها را به گرمی می فشاریم.

در پایان ضمن دعوت همکاران شریف به تلاش مضاعف در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان ملت در ایام پیش رو، برخود لازم می دانیم، از همه کسانی که با عقلانیت و درایت، درکنار معلمان ایستادند، تا سهمی در بهبود نظام آموزشی کشور داشته باشند، سپاسگزاری نموده، ازآنها بخواهیم ، که با اتخاذ تصمیمات عاجل و تعامل با مراکز تصمیم گیری، مقدمات آزادی همه ی معلمان زندانی را فراهم آورند و اقدامات لازم جهت بر آورده شدن درخواستهای به حق فرهنگیان عدالت خواه را به عمل آورند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران/پانزدهم اسفند ۱۳۹۷”.

لازم به ذکر است دور سوم تحصن سراسری معلمان که از روز یکشنبه به دنبال فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آغاز شده بود دیروز پایان یافت. گزارش هرانا از این اعتراضات را اینجا بخوانید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید