خانه  > زندانیان  >  سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری فرهاد میثمی شد

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری فرهاد میثمی شد

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تحت فشار قرار دادن فرهاد میثمی به منظور پایان دادن به اعتصاب غذایش، از مقامات ایران خواستار آژادی فوری و بدون قید و شرط این فعال مدنی شده و گفته است که “فرهاد میثمی در وضعیت به شدت آسیب‌پذیری قرار دارد و از طرف مقام‌های زندان مورد بدرفتاری قرار گرفته است. اگر مقامات ایرانی به راستی نگران وضعیت سلامت وی هستند، باید با آزاد کردن او و رفع اتهامات بی‌اساس، به رنج وی پایان می‌دادند”.

متن کامل بیانیه مورد اشاره عینا در ادامه می‌آید؛

“عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواهان آن شده است که مقامات ایران فورا و بدون قید و شرط فرهاد میثمی را آزاد کنند. فرهاد میثمی پزشک و مدافع حقوق بشری است که در دفاع از حقوق زنان فعالیت کرده است. وی علیرغم خواست خود به بهداری زندان اوین منتقل شده است و برای پایان دادن به اعتصاب غذایش تحت فشار قرار گرفته است.

فرهاد میثمی از مرداد ماه به دلیل حمایت از کمپینی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری برای زنان و دختران شکل گرفته است، بازداشت شده است. او از ۱۰ مرداد در اعتصاب غذا به سر می‌برد و وضعیت سلامتش به شدت رو به وخامت گذاشته است. وی از ۴ مهرماه به زور از بند ۴ زندان اوین به بهداری زندان منتقل شد و از آن زمان در شرایط انزوا نگهداری شده است و با اجبار به او سرم تزریق کرده‌اند. منابع آگاه به عفو بین‌الملل گفته‌اند که مسئولان او را تحت این شرایط گذاشته‌اند تا قبول کند که به اعتصاب غذایش پایان دهد.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: “تنها ’جرم‘ فرهاد میثمی این است که به عمل تحقیرآمیز و تبعیض آمیز حجاب اجباری با صدای بلند اعتراض کرده و از حق زنان برای انتخاب پوشش خود دفاع نموده است. او یک زندانی عقیدتی است و حبس او واقعا اسفناک است.

مقامات ایرانی باید به این بازی شوم با سلامت فرهاد میثمی پایان بدهند و به جای نگهداری او در شرایط انزوا در بهداری زندان اوین و اعمال فشار و تهدید برای شکستن اعتصاب غذا، او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند”.

فرهاد میثمی از زمان آغاز اعتصاب غذای خود تقریبا ۱۸ کیلوگرم وزن از دست داده است و طبق گزارش‌ها از نظر جسمی به شدت ضعیف شده است. اعمال فشار توسط مقامات برای پایان دادن به اعتصاب غذا نقض حق آزادی بیان اوست. همه زندانیان حق دسترسی به خدمات پزشکی مناسب و همسو با اخلاق پزشکی را دارند و رضایت آگاهانه در زمان درمان یکی از این حقوق است.

فرهاد میثمی اعتصاب غذای خود را در اعتراض به بازداشت غیرقانونی‌اش آغاز کرد. وی در نهم مرداد ماه در خانه خود در تهران دستگیر شد. نیروهای امنیتی در خانه او نشان‌های سینه‌ای یافتند که روی آن ها عبارت «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» درج شده بود. فرهاد میثمی به «تبلیغ علیه نظام» و « اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» متهم شده است. از دیگر اتهامات او «توهین به مقدسات» است چرا که از نظر مقامات ایرانی او به حجاب «توهین» کرده است.

یکی از خواسته‌هایی که فرهاد میثمی برای پایان دادن به اعتصاب غذای فعلی خود مطرح کرده است آزادی نسرین ستوده و رضا خندان است که به ترتیب در خرداد ماه و شهریور ماه در رابطه با فعالیت‌های حقوق بشریشان دستگیر شدند. نسرین ستوده وکیل حقوق بشر به خاطر پذیرش وکالت و دفاع از زنانی که به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز به حجاب اجباری مورد پیگرد قرار گرفته‌اند، زندانی شده است. رضا خندان، همسر نسرین ستوده، نیز به دلیل حمایت از کمپین اعتراض به حجاب اجباری و ادامه مبارزات مسالمت‌آمیز همسرش بازداشت شده است.

فیلیپ لوتر گفت: “فرهاد میثمی در وضعیت به شدت آسیب‌پذیری قرار دارد و از طرف مقام‌های زندان مورد بدرفتاری قرار گرفته است. اگر مقامات ایرانی به راستی نگران وضعیت سلامت وی هستند، باید با آزاد کردن او و رفع اتهامات بی‌اساس، به رنج وی پایان می‌دادند”.

از دی ماه سال گذشته، زنانی در سراسر ایران شجاعانه با برداشتن روسری‌های خود در فضای عمومی علیه حجاب اجباری به مبارزه برخاسته‌اند. مبارزه آن‌ها با خشونت مقام‌های حکومتی روبرو شده است و ده‌ها زن مورد ضرب و شتم، دستگیری، بازداشت و پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند. مردان نیز به این اعتراض مسالمت آمیز علیه حجاب
اجباری پیوسته‌اند.

فیلیپ لوتر گفت: “دستگیری و بازداشت خودسرانه و محاکمه زنان و مردانی که به شیوه مسالمت آمیز علیه عمل تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری مبارزه می‌کنند، نقض آشکار حق آزادی بیان است و باید پایان یابد. مقامات ایران باید به جای زندانی کردن کسانی که در برابر ستم علیه زنان ایستادهاند، قوانین حجاب اجباری را لغو کنند”.

نیروهای انتظامی و بسیج مرتبا زنان و دختران را به خاطر بیرون بودن تارهای مویشان از زیر روسری و یا به خاطر داشتن آرایش و پوشیدن لباس‌های تنگ مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و بازداشت می‌کنند. عفو بین‌الملل به طور مکرر از مقامات ایران درخواست کرده است که به آزار و اذیت زنانی که علیه حجاب اجباری اعتراض می‌کنند پایان داده و این عمل اجحاف‌آمیز را لغو کنند.

حجاب اجباری دهه‌هاست که حقوق زنان و دختران در ایران را از جمله در زمینه عدم تبعیض، آزادی عقیده و بیان، منع دستگیری و بازداشت‌های خودسرانه و ممنوعیت شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز، نقض کرده است”.

لازم به ذکر است، فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در بند ۸ زندان اوین از تاریخ ۱۰ مردادماه در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زده بود روز چهارشنبه ۴ مهرماه با خشونت و برخلاف میلش به بهداری زندان منتقل شد که به موجب قرنطینه و قطع ارتباط وی با خارج از زندان شد.

تاکنون دو تن از معلمان محبوس در زندان اوین و بیش از ۱۴۰۰ تن از پزشکان، کتاب‌فروشان، فعالان حوزه نشر و تحصیل‌کردگان دانشگاهی در کشور با نگارش نامه‌هایی سرشگاده نسبت به وضعیت این فعال مدنی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری وی شده‌اند.

همچنین رضا خندان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین نیز روز یکشنبه ۲۲ مهرماه با نگارش نامه‌ای سرگشاده نسبت به انتقال اجباری این زندانی به بهداری زندان اعتراض کرده و این کار را رفتاری “غیرحرفه‌ای” و “غیرانسانی” خوانده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید