خانه  > اندیشه و بیان, زنان  >  دیده‌بان حقوق بشر: ایران پیگرد زنان بابت قوانین پوشش را متوقف کند/ قوانین حجاب اجباری حقوق زنان را نقض می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر: ایران پیگرد زنان بابت قوانین پوشش را متوقف کند/ قوانین حجاب اجباری حقوق زنان را نقض می‌کنند

خبرگزاری هرانا – دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت مقامات ایران باید اتهام‌ها را کنار بگذارند و پیگرد زنان را بابت اعتراض مسالمت‌آمیز به قوانین پوشش (حجاب) اجباری ایران متوقف کنند. از انتهای ژانویه‌ی ۲۰۱۸ حداقل سه زن پس از اعتراض مسالمت‌آمیز به قانون حجاب دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در آمریکا است امروز در رابطه با پیگیرد زنان به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز به قوانین پوشش (حجاب) اجباری در ایران بیانیه ای صادر کرد.

دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت مقامات ایران باید اتهام‌ها را کنار بگذارند و پیگرد زنان را بابت اعتراض مسالمت‌آمیز به قوانین پوشش (حجاب) اجباری ایران متوقف کنند. از انتهای ژانویه‌ی ۲۰۱۸ حداقل سه زن پس از اعتراض مسالمت‌آمیز به قانون حجاب دستگیر شده‌اند.

در روز ۲۹ ژانویه وقتی نرگس حسینی در حین ایستادن بر روی یک جعبه برق در یکی از خیابان تهران روسری‌اش را برداشت تا به حجاب اجباری در ایران اعتراض کند مقامات او را بازداشت کردند. آنها اعظم جنگ‌روی را در ۱۴ فوریه و شاپرک شجری‌زاده را در ۲۱ فوریه در شرایطی مشابه دستگیر کردند. منابعی به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که حسینی و جنگ‌روی با وثیقه آزاد شده‌ند اما شجری‌زاده همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ی دیده‌بان حقوق بشر گفت «مقامات ایرانی برای چندین دهه قوانینی برای پوشش اجباری را بر زنان تحمیل و آزادی‌های اولیه‌ی آنها را نقض کرده‌اند و هر کس امتناع کرده است را از دسترسی به فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی محروم کرده‌اند». او افزود «حالا که زنان به شکلی مسالمت‌آمیز به قانون پوشش اعتراض می‌کنند، مقامات با دستگیری‌شان کارنامه‌ی منفی خود را طویل‌تر می‌کنند».

جدیدترین موج اعتراض‌ها علیه حجاب اجباری در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷ پس از آن آغاز شد که عکس‌هایی پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی زنی در خیابان انقلاب را نشان می‌داد که روسری‌اش را از سر برداشته و بالا گرفته بود. نسرین ستوده، وکیل برجسته‌ی حقوق بشر، در ۲۱ ژانویه در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت که مقامات در ۲۷ دسامبر آن زن را دستگیر کرده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی به سرعت او را «دختر خیابان انقلاب» نامیدند. در ۲۸ ژانویه، ستوده در نوشته‌ای در فیس‌بوک تأیید کرد که این زن با وثیقه آزاد شده‌است.

از آن به بعد، ده‌ها «دختر خیابان انقلاب» روسری‌هایشان را در حال ایستادن بر روی جعبه‌های برق در سراسر کشور برداشته‌اند. در ۲۹ ژانویه، حسینی ۳۲ ساله بر روی همان جعبه ایستاد و روسری‌اش را به نشان اعتراض تکان داد. مقامات فوراً او را دستگیر و به زندان قرچک تهران منتقل کردند.

ستوده، که وکالت حسینی را به عهده دارد، گفت که او به «تشویق به فساد»، «عدم رعایت حجاب شرعی»، و «تظاهر به عمل حرام» متهم شده است. بر اساس ماده‌ی ۶۳۹ قانون جزایی ایران تشویق به فساد می‌تواند منجر به حکم زندانی بین یک تا ده سال شود. در ۱۷ فوریه، مقامات حسینی را با وثیقه آزاد کردند. دادگاه او بناست در ۲۴ فوریه برگزار ‌شود.

در ۲۲ فوریه ستوده به رادیو فردا گفت که شجری‌زاده بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. در همان روز، ویدیویی در توییتر منتشر شد که نشان می‌داد یک افسر پلیس زنی بدون حجاب در حال اعتراض مسالمت‌آمیز را با خشونت از روی جعبه‌ی برق به پایین هل داد. طبق گزارش‌ها جنگ‌روی نیز آزاد شده و منتظر محاکمه است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید