خانه  > اندیشه و بیان, فرهنگی  >  عفو بین‌الملل: حکم علیرضا فرشی را فورا لغو کنید

عفو بین‌الملل: حکم علیرضا فرشی را فورا لغو کنید

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواهان لغو حکم زندان و تبعید علیرضا فرشی مدافع حقوق بشر شد. آقای فرشی مدافع حقوق بشر سه سال پیش در چنین روزی به خاطر فعالیت‌های صلح آمیزش از جمله حمایت از حقوق زبانی اقلیت‌ها بازداشت و به ۱۵ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است در بیانیه خود گفت؛ مدافع حقوق بشر علیرضا فرشی سه سال پیش در چنین روزی به خاطر فعالیت‌های صلحآمیزش از جمله حمایت از حقوق زبانی اقلیت‌ها بازداشت شد. او اکنون به خاطر فعالیت‌های مسالمتآمیزش با یک حکم زندان طولانی مدت روبرو شده است.

علیرضا فرشی از ترک های ایران و موسس کمپین آنلاین بزرگداشت روز جهانی زبان مادری است. او در سال ۱۳۹۵ توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب در استان تهران به ۱۵ سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان باغ ملک در استان خوزستان محکوم شد.

در متن حکم، دادگاه فهرستی طولانی از فعالیت‌های مسالتآمیز علیرضا فرشی از جمله موارد زیر را به عنوان «مدرک جرم» مطرح کرده است:

شرکت در مراسم‌های خصوصی بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴

ارتباط با فعالان شهرهای مختلف برای سازماندهی مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری

و راه‌اندازی یک دادخواست آنلاین که از مقامات ‌می‌خواهد زمینه برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری را فراهم کنند.

دادگاه همچنین نقش علیرضا فرشی در ارسال نامه‌ای به دبیرکل یونسکو در تهران و درخواست کمک از این نهاد برای کسب مجوز برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبانی مادری در تهران را مجرمانه تلقی کرده است.

دادگاه همچنین با استفاده مکرر از عنوان «روز به اصطلاح زبان مادری» این روز جهانی را به سخره گرفته و ادعا کرده است که علیرضا فرشی «در پوشش اقدامی به ‌اصطلاح فرهنگی و در واقع با اهداف ضد‌امنیتی تلاش نموده ‌است با فعالیت عناصر پان‌ترکیست و تجزیه‌طلب … برای ایجاد هیجانات قومی» تلاش ‌کند.

علیرض فرشی در متن دفاعیه‌اش در سال ۱۳۹۶ نوشت: «جناب آقای قاضی، منظور جنابعالی از «زبان به اصطلاح مادری» چیست؟ آیا شک دارید که ما هم زبان مادری داریم یا زبان مادری ما را یک زبان مادری نمی‌دانید و آن را «به اصطلاح زبان مادری» خطاب می‌کنید؟ من صرفاً برای کسب مجوز برای بزرگداشت روز زبان مادری به دنبال جمع‌آوری امضا بودم. در هیچ کجای قانون نظام جمهوری اسلامی جمع آوری امضا برای کسب مجوز از نهادهای قانونی به معنی اجتماع و تبانی علیه جمهوری اسلامی نیست.»

در ایران مدافعان حقوق بشر وقتی علیه نقض حقوق بشر سخن می‌گویند و یا خواهان رعایت حقوق اقلیت‌ها می‌شوند، غالبا با سرکوب ار سوی مقامات مواجه می‌شوند. آنها توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مورد آزار و تعقیب و بازداشت‌های خودسرانه قرار گرفته و به خاطر فعالیت‌های صلح‌جویانه‌شان محکوم به حبس می‌شوند.

علیرضا فرشی به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در جهت بهبود حقوق اقلیت‌ها و تقدیر روز جهانی زبان مادری به ۱۵ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شده است.

در روز جهانی زبان مادری همراه علیرضا فرشی باشید و به مقامات ایران یادآوری کنید که دفاع از حقوق اقلیت‌ها جرم نیست.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید