خانه  > دسته‌بندی نشده  >  جمهوری اسلامی ایران نسبت به سلامت روزنامه‌نگاران زندانی اهمال می‌کند

جمهوری اسلامی ایران نسبت به سلامت روزنامه‌نگاران زندانی اهمال می‌کند

خبرگزاری هرانا – سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در فرانسه است با انتشار بیانیه ای بار دیگر بر نگرانی های خود از وضعیت روزنامه نگاران زندانی در ایران تاکید کرد. این سازمان همچنین وضعیت سهیل عربی، احسان مازندرانی و مهدی خزعلی را بطور ویژه نگران کننده دانست.

متن کامل بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز را عینا در ادامه بخوانید؛

گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نگرانی خود را از وضعیت نگاهداری در بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران زندانی اعلام می‌کند. شماری از آن‌ها بیمار و یا در اعتصاب غذا بسر می‌برند، از این میان سهیل عربی، احسان مازندرانی و مهدی خزعلی در وضعیت نگران کننده‌ای بسر می‌برند.

متأسفانه در ایران بیش از پیش زندانیان عقیدتی و از این میان روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران برای اعتراض به وضعیت بازداشت خود، بدرفتاری‌هایی که قربانی آن می‌شوند و یا حتا برای حق درمان مجبور به اعتصاب غذا می‌شوند و اینگونه سلامت و زندگی خود را در خطر قرار می‌دهند.

۲۵ روز است که سهیل عربی شهروندخبرنگاری که از تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۲ زندانی است اعتصاب غذا کرده است. وی افزون بر وضعیت بازداشت خود به آزارگری‌ها و تهدیدهای اطلاعات سپاه پاسداران علیه خود و خانواده‌اش اعتراض دارد. ماموران امنیتی لباس شخصی همسرش را در روز ۹ مرداد ماه ۱۳۹۶، پس از بازرسی منزل بازداشت کرده بودند. نسترین نعیمی، پس از هشت روز آزاد شد، اما تهدیدها علیه وی ادامه پیدا کردند و حتا به توصیه ماموران امنیتی از کار نیز اخراج شده است. سهیل عربی به گفته خانواده‌اش از روز نخست مهر به شکل کامل از خوردن و اشامیدن خوداری کرده است و در وضعیت بسیار وخیمی بسر می‌برد.

مهدی خزعلی ناشر و مدیر سایت باران که ماموران امنیتی با لباس شخصی به تاریخ ۲۱ مرداد ماه در خیابان بازداشت کرده بودند، همچنان در محل نامعلومی زندانی است. وی در ماه‌های اخیر در مصاحبه با دُرنیوز و صدای آمریکا به مسئولان قضایی و شخص رئیس قوه قضایی صادق آملی لاریحانی انتقاد‌های جدی کرده بود. بنا بر گفته خانواده‌اش وی به هنگام دستیگری اعلام کرده بود که اعتصاب غذا خواهد کرد. اما عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشست مطبوعاتی به تاریخ۲۱ شهریور اعلام کرد « بر خلاف ادعا‌های برخی کانال‌ها و شبکه‌های معاند، روز عید غدیر همسر و فرزند مهدی خزعلی با وی ملاقات کرده و ضمن اطلاع از وضعیت زندانی، محل مناسب نگه‌داری او را مشاهده کردند.» گفته‌های دادستان تهران از سوی نزدیکان وی تأیید نشده است. مهدی خزعلی پیش از این بارها بازداشت شده است. آخرین بار در تاریخ در ۱۷ بهمن ١٣٩۵ بازداشت که مدتی بعد آزاد شد. وی در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ به ۱۴ سال زندان محکوم شده بود.

احسان مازندرانی، مدیر سابق روزنامه فرهیختگان یکی از قربانی‌های موج بازداشت و احضار روزنامه نگاران در ۱۱ آبان ۱۳۹۴، همچنان در وضعیتی جسمی نامساعد زندانی است. وضعیت سلامت این روزنامه‌نگار که در مدت بازداشت چندین بار به دلیل بیماری و سپس اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده است، در روزهای اخیر ناگوارتر شده است. به گفته خانواده‌اش مقامات قضایی – امنیتی با وجود درخواست پزشکان زندان برای اعزام وی به کمیسیون سه نفره پزشکی قانونی برای تحمل یا عدم تحمل کیفر از این امر جلوگیری می‌کنند.

گزارش گران بدون مرز (RSF) بار دیگر مقامات ایران را به محترم شمردن قانون‌ها و دستور عمل‌هایی که خود تصویب کرده‌اند و همچنین میثاق‌های و موازین جهانی را که ایران پذیرفته و امضا کرده و ملزم به اجرای آن‌ها است، فر امی‌خواند.*

جمهوری اسلامی ایران دررده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶۵ قرار دارد.

*مواد ١٠٢ و ١٠٣آیین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور که “برای نگهداری متهمان تحت قرار و محکومان به حبس” در “کلیه امور زندانها” قابل اجراست و مسئولان زندان را مکلف به تامین احتیاج‌های درمانی و بهداشتی محکومان کرده است. بنا بر میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران یکی از امضا کنندگان آن است، محروم کردن از درمان پزشکی می‌تواند نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه، غیر انسانی و یا تحقیر آمیز محسوب شود.»

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید