خانه  > اعدام  >  عفو بین الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام ۲ کودک مجرم شد

عفو بین الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام ۲ کودک مجرم شد

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل از مقامات ایرانی درخواست کرده که برنامه اعدام دو زندانی که زیر سن ١٨ سال بازداشت شدند را فورا متوقف کنند. این سازمان می گوید اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد ممکن است ۵ مجرم نوجوان دیگر هم در میان اعدام شدگان بوده باشند.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه منتشر خود در رابطه با دو کودک مجرم در آستانه اعدام آورده است؛

یکی از آن‌ها مهدی بهلولی که قرار است فردا صبح در زندان رجایی‌شهر در کرج اعدام شود به مدت ۱۵ سال در صف انتظار اعدام بوده است. او توسط دادگاه کیفری تهران در نوامبر ۲۰۰۱ به دلیل کشتن یک مرد با ضربات چاقو در طی یک نزاع به اعدام محکوم شد. او در زمان وقوع جرم ۱۷ سال سن داشت. 

جوان دوم محکوم به اعدام  پیمان برنداح است که اعدام او برای سه هفته بعد، ۲۰ اردیبهشت، در زندان شیراز در استان فارس برنامه‌ریزی شده است. او در سن ۱۶ سالگی بازداشت و بعد از محکومیت در آگوست ۲۰۱۲ به خاطر کشتن با ضربات چاقو در طی یک نزاع، نزدیک به ۵ سال را در صف اعدام بوده است. 

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات عفو بین الملل خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «احکام اعدام صادر شده براى این دو محکوم نوجوان نقض فاحش قوانین بین المللی حقوق بشر است و اگر این احکام اجرا شوند ایران جایگاه خود به عنوان بزرگ ترین جلاد نوجوانان در جهان را تثبیت مى کند.»

لوتر افزود: «مهدی بهلولی تمام دوران جوانی خود را در صف انتظار اعدام سپری کرده است. سرنوشت تلخ او تجسم ماهیت بیرحمانه نظام کیفرى اطفال و نوجوان  در ایران است که همچنان مجرمان نوجوان را بر خلاف  قوانین بین المللی حقوق بشر به اعدام محکوم مى کند و سپس برای مدت هاى طولانی آن‌ها را در انتظار اعدام قرار می‌دهد. اظطراب و زجر ناشى از زندگى در سایه‌ی چوبه‌ی دار مصداق رفتار غیرانسانی و بی‌رحمانه است.»

فیلیپ لوتر گفت: «مقامات ایران قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۲۰۱۳ را به عنوان سندی مبنى بر پیشرفت سیستم قضایى و حرکت به سمت عدم استفاده از مجازات اعدام برای نوجوانان مطرح کرده‌اند. اما اعدام هاى برنامه‌ریزی شده اخیر نشان می‌دهد که این ادعاها چیزى بیش از شعارهای توخالی نیستند.»

«به جای تشدید رنج محکومان نوجوان با نگاه داشتن طولانى مدت آن‌ها در صف اعدام، ایران باید فورا قانون مجازات خود را اصلاح و استفاده از مجازات اعدام  را برای همه کسانی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند  به طور کامل لغو کند.»

از آغاز سال میلادى جارى، عفو بین الملل گزارش‌هایی از اعدام دو محکوم نوجوان به نام‌های مهرداد بحرآسمانی و حسن حسن‌زاده که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند دریافت کرده است. عفو بین الملل نگران است که رقم واقعی اعدام هاى نوجوانان  بالاتر باشد. 

عفو بین الملل دست کم نام ۹۰ محکوم به اعدام نوجوان را شناسایی کرده است. بسیاری از آن‌ها برای مدت‌های طولانی در صف انتظار اعدام هستند. در برخی موارد این مدت به بیش از یک دهه رسیده است. در موارد متعددی اعدام محکومان نوجوان چندین بار برنامه‌ریزی شده و بعد به تعویق افتاده و یا در آخرین لحظات متوقف شده که موجب تشدید رنج و عذاب آنها شده است.

در ژانویه ۲۰۱۷، مقامات ایران برای اعدام دو محکوم به اعدام نوجوان – سجاد سنجری و حمید احمدی – برنامه‌ریزی کردند. هر دو اعدام در آخرین لحظات در پی اعتراضات بین‌المللی متوقف شد.  

بر اساس گزارش اعدام عفو بین الملل، ایران در سال ۲۰١۶ دست کم ۵۶۷ اعدام انجام داده که دست کم ۲ نفر از آن‌ها از کسانی بودند که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند. عفو بین الملل اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد ممکن است ۵ مجرم نوجوان دیگر هم در میان اعدام شدگان بوده باشند

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید