خانه  > slide, اعدام  >  بیانیه مشترک عفوبین الملل و دیده بان حقوق بشر: ایران اعدام قریب الوقوع ۱۲ زندانی را متوقف کند

بیانیه مشترک عفوبین الملل و دیده بان حقوق بشر: ایران اعدام قریب الوقوع ۱۲ زندانی را متوقف کند

خبرگزاری هرانا – سازمان های عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر، با صدور بیانیه ای مشترک از ایران خواستند فورا اجرای حکم اعدام ۱۲ زندانی مرد با اتهامات مواد مخدر که قرار است چهاردهم ژانویه (فردا) در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) اجرا شود را متوقف کنند. این سازمان ها تاکید کردند، علیرغم وعده های مکرر دولت، ایران هیچ تغییر محسوسی در کاهش آمار هشدار دهنده اعدام نداشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در این بیانیه آمده است: “در تاریخ هشتم ژانویه، مسئولین زندان [ندامتگاه] در استان البرز ۱۲ زندانی محکوم به اعدام با اتهامات مربوط به مواد مخدر را به سلول انفرادی منتقل کرده و به آنها گفته اند حکم اعدامشان به زودی اجرا خواهد شد. اما به دلیل مرگ آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق ایران، اجرای این احکام به تعویق افتاده است. دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل موفق شده اند هویت چهارتن از این ۱۲ زندانی را تایید کنند: علی محمد لرستانی، محمد سلیمانی، علی عبادی و مجید بدرلو. منابع مطلع از این پرونده ها از عدم دسترسی این افراد به وکیل در طول زمان بازجویی گفته اند. احکام سه تن از این زندانیان، لرستانی، سلیمانی و عبادی، بر اساس اعترافات دیگر زندانیان صادر شده است.”

مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر، سارا لیئه ویتسون در این باره گفت: “مقامات ایران بایستی به اعدام ها پایان دهند و حکم اعدام برای مجرمان مواد مخدر را از قانون خارج کنند، این احکام درچارچوب قوانین بین المللی نیست.

انتقال با عجله و گروهی مجرمان مواد مخدر به صف اعدام، با یک پروسه قضایی بسیار ناقص، تنها مشکل قضایی ایران را بدتر کرده و هیچ کمکی به حل مشکل مواد مخدر در ایران نمی کند.”

منابع نزدیک به آقای لرستانی، یکی از زندانیان در صف اعدام، به دیده بان حقوق بشر گفتند که وی در ماه اکتبر ۲۰۱۲ در استان البرز بازداشت شد و مدت هشت روز در بازداشتگاه اداره پلیس بدون دسترسی به وکیل، مورد بازجویی قرار گرفت

این منبع گفت: “خانواده اش نمی دانستند که ماموران او را به کجا برده اند. وقتی هم که به زندان منتقل شد، یکی از انگشتانش شکسته شده بود.”

شایان ذکر است، هرانا روز نوزدهم دی ماه انتقال این ۱۲ زندانی را گزارش کرده بود.

انتقال و اجرای پرتعداد حکم اعدام محکومان مواد مخدر در زندان های مختلف در حالی صورت می‌گیرد که مجلس ایران در هفته های اخیر یک فوریت طرح حذف مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر را تصویب کرد. هم‌چنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به ریاست قوه قضائیه از او خواسته بودند اجرای حکم اعدام حدود ۵ هزار زندانی محکوم به اعدام مرتبط با جرایم مواد مخدر را تا بررسی طرح مورد اشاره متوقف کنند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید