خانه  > slide, اندیشه و بیان, سایر گروهها  >  نامه ۵ زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر کرج در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان

نامه ۵ زندانی سیاسی از زندان رجایی شهر کرج در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان

خبرگزاری هرانا – حسن صادقی، سعید اقبالی، مطلب احمدیان، سعید ماسوری و محمد علی (پیروز) منصوری، زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، طی نامه‌ای ضمن حمایت از اعتراضات مردم خوزستان، سرکوب معترضین را محکوم کردند. در بخشی از این نامه با اشاره به ریشه مشکلات خوزستان و سایر نقاط کشور آمده است، «[این‌ها] خود معلول علت بزرگتری است که عبارت از نظام مافیایی و سراسر فاسدی است که هیچ قانون حتی قانون نوشته خود را هم به رسمیت نمی‌شناسند و تنها برای بقا و حفظ نظام خود، کمترین حقی برای مردم و حاکمیت مردمی، یعنی مشارکت در سرنوشت خودشان، قائل نیست.»

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسن صادقی، سعید اقبالی، مطلب احمدیان، سعید ماسوری و محمد علی (پیروز) منصوری، زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، طی نامه‌ای ضمن حمایت از اعتراضات مردم خوزستان، سرکوب معترضین را محکوم کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «پر واضح است که بی‌آبی و بی‌برقی، بیکاری، فقر، گرانی، بحران مسکن و واکسن و …. نه علت مشکلات که خود معلول علت بزرگتری است که عبارت از نظام مافیایی و سراسر فاسدی است که هیچ قانون حتی قانون نوشته خود را هم به رسمیت نمی‌شناسند و تنها برای بقا و حفظ نظام خود، کمترین حقی برای مردم و حاکمیت مردمی، یعنی مشارکت در سرنوشت خودشان، قائل نیست. از همین روی و به حق هموطنان خوزستانی‌مان به خیابان ‌آمده‌اند تا در این سانسور و خفقان کامل، هم صدا و هم رسانه خود باشند و هم بر حقوق انسانی خود پافشاری کنند. ولی، به قول سعدی، این حرامیان و نامردمان آب را بر آنها بسته و بر آنها آتش گشوده‌اند. ابتدا هموطنان عرب و سپس بختیاری را که به حمایت از آنها درآمده‌اند به خاک و خون کشیدند.»

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

«حمایت جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج از مردم خوزستان که رژیم سرکوب‌گر آب را بر آنها بسته و آتش گشوده است.

هنوز کارگران و زحمتکشان میهنمان در صنایع نفت و انرژی برای مطالبه اولیه‌ترین حقوقشان در اعتصاب هستند و انبوه غارت‌شدگان بازنشسته، معلم، پرستار و دامدار در خیابان در پی مطالبه حقوقشان هستند که مردم به جان آمده خوزستان پرآب و ثروتمند، این بار نه برای آلودگی هوا و گرانی و کار، بلکه در پی آب آشامیدنی، یعنی اولیه‌ترین عنصر برای حیات و بقا به خیابان آمده‌اند. بعد از چهار دهه خوزستان غرق در آتش و بحران، آیینه تمام نمای ایران است.

پر واضح است که بی‌آبی و بی‌برقی، بیکاری، فقر، گرانی، بحران مسکن و واکسن و …. نه علت مشکلات که خود معلول علت بزرگتری است که عبارت از نظام مافیایی و سراسر فاسدی است که هیچ قانون حتی قانون نوشته خود را هم به رسمیت نمی‌شناسند و تنها برای بقا و حفظ نظام خود، کمترین حقی برای مردم و حاکمیت مردمی، یعنی مشارکت در سرنوشت خودشان، قائل نیست. از همین روی و به حق هموطنان خوزستانی‌مان به خیابان ‌آمده‌اند تا در این سانسور و خفقان کامل، هم صدا و هم رسانه خود باشند و هم بر حقوق انسانی خود پافشاری کنند. ولی، به قول سعدی، این حرامیان و نامردمان آب را بر آنها بسته و بر آنها آتش گشوده‌اند. ابتدا هموطنان عرب و سپس بختیاری را که به حمایت از آنها درآمده‌اند به خاک و خون کشیدند.

وای بر این نامردمان سرکوبگر اگر گمان کنند که هم‌وطنانمان در سراسر ایران و جهان در کنار خواهران و برادران عربمان قرار نمی‌گیرند. البته سلام و افتخار بر همه ایرانیان از کرد، ترک، فارس، بلوچ، مازنی و گیلانی! از اصفهان و شیراز و تهران و همه و همه هم‌وطنان خوزستانی، عرب و بختیاریمان را که جاده‌های سرکوب را می‌بندند و آتش اعتراض افروخته‌اند را در مقابل سرکوبگرانی که آب را هم مثل گلوله، در ماشین‌های آب‌پاش و تنها در سرکوب مردم به کار می‌گیرند، تنها نگذاشته و به هر شیوه‌ای در حمیات از آنها درآمدند.

درود بر قهرمانان خوزستان و سلام بر شهیدانی که طی این چند روز در مطالبه آب و آزادی به شهادت رسیدند و آرزوی صبر و بردباری برای خانواده و عزیزانشان.

حسن صادقی، سعید اقبالی، مطلب احمدیان، سعید ماسوری و محمد علی (پیروز) منصوری/ مردادماه ۱۴۰۰/ زندان رجایی شهر کرج.»

تجمعات مردمی در اعتراض به بی آبی و سوء مدیریت مسئولان، در استان خوزستان از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تاکنون به بیش از ۳۰ شهر گسترش یافته است. طی روزهای اخیر این اعتراضات علاوه بر استان خوزستان در شهرهای مختلف کشور در حمایت از مردم معترض این استان ادامه داشته است. بر اساس گزارشات دریافتی علاوه بر ده‌ها کشته و زخمی در جریان این اعتراضات صدها شهروند معترض نیز بازداشت شده‌اند. پیشتر برخی از نمایندگان مجلس، مقامات و کارشناسان علت بحران بی آبی خوزستان را انتقال آب از این استان به دیگر استانها و سد سازی های غیر اصولی، عنوان کرده‌ بودند.

هرانا طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از روز اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم  و نهم اعتراضات خوزستان منتشر کرده و به جزئیات و واکنش‌ها پرداخته است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید