خانه  > slide, اعدام, زندانیان  >  محمدرضا حدادی، کودک-مجرم محکوم به اعدام؛ «پس از ۱۸ سال، دیگر توان تحمل حبس را ندارم»

محمدرضا حدادی، کودک-مجرم محکوم به اعدام؛ «پس از ۱۸ سال، دیگر توان تحمل حبس را ندارم»

خبرگزاری هرانا – محمدرضا حدادی، کودک-مجرم محکوم به اعدام محبوس در زندان عادل آباد شیراز طی نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه خواستار ورود او و رسیدگی مجدد به پرونده خود شد. آقای حدادی در بخشی از این نامه نوشته است که فریب متهم دیگر را خورده و در ارتکاب جرم نقشی نداشته. این زندانی که متهم به ارتکاب قتل در سن ۱۵ سالگی است در هجدهمین سال حبس کماکان تحت حکم اعدام به سر می‌برد. حکم اعدام محمدرضا حدادی تاکنون بارها به مرحله اجرا رفته و متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدرضا حدادی، کودک-مجرم محکوم به اعدام طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه خواستار رسیدگی مجدد به پرونده خود شد.

آقای حدادی در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه “فریب متهم دیگری را خورده و در ارتکاب جرم نقشی نداشته” می گوید: “اکنون مدت ۱۸ سال از کل دوران نوجوانی و جوانی ام را بدون مفهوم زندگی پشت میله های زندان و به امید اثبات بی گناهی و تظلم خواهی سپری می کنم”

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

“به نام پروردگار عالمیان

با سلام

رئیس محترم قوه قضائیه برای یکبار هم که شده پس از ۱۸ سال تحمل حبس از دوران نوجوانی و جوانی من در زندان عادل آباد خواهشمندم برای اولین بار هم که شده جواب من را بدهید.

اینجانب محمدرضا حدادی فرزند نصرالله، متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ تحت سرپرستی مادرم قرار داشتم تا اینکه در مورخه ۲۸ مرداد ۸۲ در سن ۱۵ سالگی به قصد عزیمت به شیراز مسافر راننده ای شدم که قبل از من دو مسافر در خودرو سوار بودند و دو نفر دیگر هم در بین راه سوار شدند که راننده یکی از مسافرین را در محله ای به نام مظفرآباد پیاده کرد و در مسیر شیراز در حرکت بودم که با درخواست قضای حاجت یکی از مسافرین راننده در تنگه ابولحیات ایستاد و کسی که قضای حاجت داشت راننده را از پشت سر مجروح کرد و در محله دو نفر دیگر از مسافرین از اقوام پدری بنده بودند به قتل رسید. من در آن تاریکی شب از ترس و وحشت در سن ۱۵ سالگی شاهد این اتفاق بودم. تا اینکه توسط یکی از مسافران بنام مهدی ساسانی فرزند محمدعلی ۲۲ ساله ساکن خشت و کنارتخته، تهدید به قتل شدم که محمدتقی حدادی فرزند غلامرضا ۱۹ ساله و کریم حدادی فرزند کرامت ۱۸ ساله که از اقوام پدری بنده بودند مانع کشتن من توسط مهدی ساسانی شدند.

تا اینکه در زمان دستگیری در اداره آگاهی مورد شکنجه روحی و جسمی قرار گرفتم و در دادگاه شهرستان کازرون توسط محمدتقی حدادی و مهدی ساسانی و مامور آگاهی سروان صدرالله حکمت پور اغفال شدم و اتهام محمدتقی حدادی که به واسطه تسمه پروانه راننده را خفه کرده بود را پذیرفتم و در زندان شهرستان کازرون متوجه شدم که آنها با وسوسه های واهی فریبم داده اند و جرم خودشان را به من انتساب داده اند.

من کاملا در این ماجرا بی تقصیر هستم و اکنون بعد از ۱۸ سال از بابت جرم ناکرده در ندامتگاه مرکزی شیراز عادل آباد به سر می برم. از جنابعالی تقاضامندم راسا به عنوان رئیس محترم دستگاه قضا به پرونده بنده ورود نمایید و مرا یاری کنید. رئیس محترم قوه قضائیه من قاتل نیستم لطفا صدای مرا بشنوید و مانع از اعدام یک بی گناه شوید. اکنون مدت ۱۸ سال از کل دوران نوجوانی و جوانی ام را بدون مفهوم زندگی پشت میله های زندان و به امید اثبات بی گناهی و تظلم خواهی سپری می کنم و هیچ یار و یاوری جز خدای متعال ندارم به فریادم برسید. به یگانگی خدای متعال سوگند یاد می کنم من کاملا در این ماجرا بی گناهم و دیگر توان تحمل حبس را ندارم. فان مع العسر یسرا”.

محمدرضا حدادی متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ در زمان دستگیری ۱۵ سال داشته و متهم به سرقت منجر به قتل است.

آقای حدادی در تحقیقات اولیه و در دادگاهی که در ۸ آبان ۱۳۸۲ برگزار شد اعتراف به سرقت و قتل کرده بود، اما در تاریخ ۱۶ آبان همان سال طی نامه‌ای به دادگاه نوشت که یکی از متهمین با وعده پرداخت پول از وی خواسته با توجه به صغر سن ارتکاب قتل را به عهده بگیرد.

این زندانی که در زمان بازداشت ۱۵ سال سن داشت همچنین نوشت که فریب متهم دیگر را خورده و در ارتکاب جرم نقشی نداشته است.حکم اعدام محمدرضا حدادی تاکنون دو بار ( سال ۸۹ و سال ۹۵) تا مرحله اجرا رفته اما متوقف شده است. به گفته پدرش، خانواده مقتول تقاضای اجرای حکم را کردند و به همین دلیل حکم به اجرای احکام رفته بود.

لازم به ذکر است بر اساس گزارش سالانه خبرگزاری هرانا ویژه سال ۹۹، دستکم ۴ کودک مجرم طی سال جاری در ایران اعدام و ۲ کودک مجرم دیگر نیز به اعدام محکوم شدند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید