خانه  > slide, زندانیان  >  نامه زندانیان سیاسی زندان ارومیه در آستانه بازدید رئیسی از این زندان؛ بحران زندان ها را جدی بگیرید

نامه زندانیان سیاسی زندان ارومیه در آستانه بازدید رئیسی از این زندان؛ بحران زندان ها را جدی بگیرید

خبرگزاری هرانا – جمعی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه به بهانه بازدید احتمالی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه از این زندان نامه ای منتشر کردند. این زندانیان در نامه خود با ابراز امیدواری از اینکه این بازدید نیز مانند سایر بازدیدها اقدامی فرمالیته نباشد از بازدیدکنندگان احتمالی درخواست کرده اند که وضعیت بحرانی زندانیان در این زندان را با حساسیت بنگرند، دست انتقام گیرندگان فرصت طلب را از سر زندانیان کوتاه کنند و همکاری های نامتعارف نهادهای امنیتی با قضات غیرمستقل استان آذربایجان غربی که همواره به منظور سرکوب زندانیان در جریان بوده را قطع کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، جمعی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه که اسامی آنها نزد هرانا محفوظ است با نگارش نامه ای از ابراهیم رئیسی به عنوان بازدیدکننده احتمالی از این زندان درخواست کرده اند که به راحتی از کنار بحران زندان های ایران عبور نکند و آن را جدی بگیرد.

در بخشی از این نامه می خوانیم: “امیدواریم مسئولینی که قصد بازدید احتمالی از زندان مرکزی ارومیه را دارند، قصد و نیت صادقانه ای برای اصلاح در نظر داشته باشند. برای نیل به این مقصود و در راستای رفع کوتاهی های بیش از اندازه و قصورات عینی صورت گرفته در گذشته و حال و اجحاف های قانونی اعمال شده در حق زندانیان و از بین بردن ظلم و ستم و تبعیض و کوتاه کردن دست انتقام گیرندگان فرصت طلب و ریشه کن کردن همکاری های نامتعارف میان نیروهای امنیتی و قضات غیرمستقل در استان خودمختار  آذربایجان غربی همت بالایی لازم است که فکر نمی کنیم چنین اقدامی به راحتی صورت بگیرد، چون مطمئناً قشر کثیری که منافعشان با این اقدامات به خطر می افتد  از خیلی وقت پیش در آماده باش هستند و سنگ اندازی های خود را شروع کرده اند”.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، در ادامه می آید:

از زمانی که نظام به اصطلاح جمهوری اسلامی بعد ار تصاحب انقلاب مردمی ایران شکل گرفت هزاران بار مسئولین رده بالای حکومتی و حاکمیتی از ادارات زیرمجموعه خود و حتی داخل شهرها به زندان ها بازدیدهای از قبل طراحی شده داشته اند و تنها هدفی که برای این بازدیدها می توان متصور شد القای این کلیدواژه که آنان (یعنی مسئولین گذشته و حال حاضر رژیم ایران) بر پایه سیاست های اعلام شده ناب محمدی (علوی) و اجرای عدالت اجتماعی و ریشه کن کردن ظلم و ستم و تبعیض و انتقام جویی از شهروندان درجه دوم دغدغه مند اند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. اما خوب است به یاد این ضرب المثل بیافتیم که خود گویای همه چیز است: شنیدن کی بود مانند دیدن.

اینک آنچه از دید همه ما پنهان مانده وضعیت بسیار بحرانی زندان ها و زندانیان است که هیچ گونه امکانی برای به گوش رساندن صدای شان در اختیار ندارند و کماکان مجبور اند ناله و فغان خود را در خود فرو برده و از ترس توطئه و اتهام زنی سازمان ها و ادارات امنیتی و تشکیل پرونده های واهی و کاذب دم برنیاورند. آیا واقعاً این بود سیاست های عدالت پرورانه و عدالت طلبانه انقلابیون؟

بد نیست که بدانیم در آن سوی دیگر حاکمیت با در اختیار داشتن امکانات بیش از حد تصور و با به رخ کشیدن قوانین موضوعی کشوری، قوانینی که بدون در نظر گرفتن جنبه های طبیعی کشور و صفات اقلیم های متفاوت در چهار گوشه این آب و خاک و حتی بدون توجه به نحوه زندگی مردمانش آن هم با آداب و رسوم و مذاهب جداگانه و مخوصاً گویش های شیرین فرهنگ های غنی بومی اش طوری وانمود می کند که این حکومت دارای یکی از ممتازترین قوانین جهان است. اما غافل از اینکه به جای اجرای مر قانون و احترام به دیگر ملیت ها، سلیقه های شخصی چنان وضعیتی برای ما زندانیان به وجود آورده است که خیلی راحت می توان نام آن را بحران صدور احکام از سوی قضات دستگاه قضایی و بحران زندان های ایران گذاشت.

باز هم بد نیست بدانیم که در چنین روزی (بازدید احتمالی رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی ارومیه) هدف ما از نوشتن این مطالب نشر اکاذیب یا فعالیت های تبلیغی علیه نظام یا خدای ناکرده جاسوسی برای سرویس های بیرونی نیست، بلکه دیدن و شنیدن وضعیت حال حاضر زندان ها مخصوصاً زندان مرکزی ارومیه از نزدیک و تایید گفته های ما از طرف بازدیدکننده های احتمالی است و همانطوری که گفته شد تاکنون هزاران بار از زندان های سراسر کشور بازدید صورت گرفته است، اما دریغ از یک حرکت سازنده و نتیجه ای ملموس.

با این حال امیدواریم مسئولینی که قصد بازدید احتمالی از زندان مرکزی ارومیه را دارند، قصد و نیت صادقانه ای برای اصلاح در نظر داشته باشند. برای نیل به این مقصود و در راستای رفع کوتاهی های بیش از اندازه و قصورات عینی صورت گرفته در گذشته و حال و اجحاف های قانونی اعمال شده در حق زندانیان و از بین بردن ظلم و ستم و تبعیض و کوتاه کردن دست انتقام گیرندگان فرصت طلب و ریشه کن کردن همکاری های نامتعارف میان نیروهای امنیتی و قضات غیرمستقل در استان خودمختار استان آذربایجان غربی همت بالایی لازم است که فکر نمی کنیم چنین اقدامی به راحتی صورت بگیرد، چون مطمئناً قشر کثیری که منافعشان با این اقدامات به خطر می افتد  از خیلی وقت پیش در آماده باش هستند و سنگ اندازی های خود را شروع کرده اند

در نهایت ما، جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه، از بازدیدکنندگان احتمالی و هیات همراه شان اقدامات قانونی را خواستاریم.

جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه / شهریورماه ۹۸ (اسامی امضاکنندگان نزد هرانا محفوظ است)”.

 

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید