خانه  > slide, اقلیت های ملی, اندیشه و بیان  >  نامه سرگشاده جمعی از زندانیان زاهدان در اعتراض به پخش “اعترافات” بازداشت شدگان ایرانشهر

نامه سرگشاده جمعی از زندانیان زاهدان در اعتراض به پخش “اعترافات” بازداشت شدگان ایرانشهر

خبرگزاری هرانا – در واکنش به اعتراض شهروندان به مقوله ناامنی و تجاوز به زنان در ایرانشهر چندی پیش تعدادی از معترضان توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند و اعترافات آنها نیز تحت عنوان “ضدانقلاب” توسط رسانه های امنیتی پخش شد، زندانیان سیاسی زندان زاهدان به این موضوع واکنش نشان داده اند. آنها طی نامه ای که نوشتن گفتند “پخش این اعترافات در حالی است که مراحل قانونی اثبات جرم آنها نیز طی نشده است”. نویسندگان نامه طراحی این وقایع را مرتبط با مسائل مذهبی و قومی دانسته و از همه جوامع و علما خواستند که نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و از حیثیت خود همه جانبه دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمعی از زندانیان زندان مرکزی زاهدان در اعتراض به بازداشت و پخش اعترافات تعدادی از جوانان بلوچ ازجمله یک دختر، در یک برنامه مستند نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند.

این زندانیان زاهدان در این نامه نوشته اند که: “این جوانان در حالی به‌عنوان متهم دستگیر شده‌اند که هیچ مدرک مستندی از مجرم بودن آنها و تکمیل بازجویی و تحقیقات برای مختومه شدن پرونده انجام نگرفته است”.

در ادامه، متن کامل این نامه را به نقل از هرانا بخوانید:

با عرض سلام و احترام، قابل توجه عامه مردم ایران، خصوصاً مردم غیور سیستان و بلوچستان.

همان‌طور که خود مستحضر هستید چندین روز پیش، خبری از دستگیری عده‌ای از جوانان غیور کم سن و سال تحت عنوان کلیشه ای ضدانقلاب توسط اطلاعات سپاه از شبکه قانون پخش‌شد. آنچه که غیرت هر مسلمانی را جریحه‌دار و به جوش می‌آورد این است که تصویر یک دختر مسلمان را به همراه تصویر جوانان دیگر منتشر کردند، این تصویر به صورت درستی شطرنجی نشده بود طوریکه تصویر آنها واضح و قابل تشخیص بود.

آنها در حالی به‌عنوان متهم دستگیر شده‌اند که هیچ مدرک مستندی برای مجرم بودن آنها و تکمیل بازجویی و تحقیقات پرونده ارائه نشده است.

این رویه در حالی است که هر روزه جرم‌های کلانی در کشور اتفاق می افتد از جمله سرمایه ملی به تاراج برده شده، اختلاس‌های هزار میلیاردی و پول نفت که باید سر سفره مردم بیاید توسط عده‌ای به تاراج می رود اما از دستگیر شدگان در رسانه ملی و همه روزنامه‌ها به عنوان نام ب. ز، ش ج و… یاد می‌کنند و تصویری از آنها به نمایش گذاشته نمی‌شود، اما تصویر جوانان بلوچ و دختران مظلوم به راحتی پخش و رسانه‌ای شد.

با آبرو و عزت این افراد، خانواده آنها و در کل با عموم مردم این استان بازی می‌شود. شخصیت و عزت جوانان و دختران این مرز و بوم را در بین مردم تحقیر می‌کنند.

آیا غیر از این است که مسئولان به این طریق دشمنی خود را با پخش تصویر جوانان این مرز و بوم و عناد محرز آنها با مذهب و قومیت مردم مظلوم و بی دفاع سیستان و بلوچستان، آشکار می‌کنند؟

در حالی که مسئولان دم از مسلمانی و غیرت می‌زنند و برای توهین به مسئولان و هتک حرمت آنها، تعزیرات و حبس تعیین کرده اند، آیا هتک حرمت یک زن مسلمان و جوانان بلوچ از این قوانین خارج هستند ؟

بهتر نیست بگوییم قوانین برای افراد نور چشمی اجرا می‌شود و بس؟!

ما با شناخت کافی از آنچه در منطقه جاری است تاکید می کنیم این اقدامات را کاملاً ناشی از انگیزه های مذهبی و قومی می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم و از همه جوامع و علما می‌خواهیم نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و از حیثیت همه جانبه خود دفاع کنند.

نورالدین کاشانی، عبدالرشید کوهی، امان‌الله بلوچی، محمد صالح شعبادزاده، حمزه ریگی، عابد بمپوری، اسحاق کلکلی، عبدالخالق جفادار شاهوزهی، بشیر احمد حسین زهی، عطا الله هوت، زبیر هوت، عبدالامیر کیازهی، عبدالصمد هوت، عین الله قنبرزهی، نصرالله قنبرزهی، عبدالوحید هوت، حسن دهواری، الیاس قلندرزهی، درمحمد شه بخش، نایب شه بخش، آیت الله نورزهی، جاوید دهقان، محمود کلکلی، علی بمپوری، امید ایمانی، ابوبکر رستمی، سجاد بلوچ، جمشید شاکری، داوود عزیزی، محمدعلی آذر

زندانیان زندان مرکزی زاهدان / ۲۵ تیر ۱۳۹۷”

لازم به یادآوری است پس از انتشار اخبار تجاوزهای پرشمار به زنان و دختران در منطقه ایرانشهر سیستان و بلوچستان، جمعی از فعالان مدنی با حضور در تجمعی اعتراضی خواستار ارتقای امنیت اجتماعی، مجازات عاملین و حمایت از قربانیان شدند. نهادهای امنیتی به جای رسیدگی به موضوع و مطالبه مطرحه اقدام به بازداشت فعالان مدنی در این منطقه و پخش اعترافات تلویزیونی آنان کردند،

از جمله اتهامات جدی را متوجه عبدالله بزرگ‌زاده ساختند. بیش از یکصد فعال مدنی و مدافع حقوق بشر شناخته شده با انتشار بیانیه ای این رفتار دستگاه امنیتی را محکوم کرده و “خواهان آزادی فوری عبدالله بزرگزاده، شناسایی و مجازات متجاوزین به زنان و دختران و حمایت از قربانیان تجاوز در این منطقه” شدند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید