خانه  > slide, زندانیان  >  نامه سرگشاده خانواده رامین حسین پناهی به گزارشگر سازمان ملل؛ از سرنوشت فرزند خود بی خبریم

نامه سرگشاده خانواده رامین حسین پناهی به گزارشگر سازمان ملل؛ از سرنوشت فرزند خود بی خبریم

خبرگزاری هرانا – خانواده رامین و افشین حسین پناهی، دو فعال کرد با نگارش دومین نامه خود به اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران به توصیف تضییع حقوق خود و فرزندان دربند خود پرداخته است.. از جمله اشاره به شکنجه و بی خبری از سرنوشت آنان دارد و همینطور از مانع تراشی بر سر راه آنان برای استخدام وکیل می گوید.

خانواده رامین و افشین حسین پناهی، دو فعال کرد که از حدود ۱۱۰ روز قبل در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند با نگارش نامه ای که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح مظالم بر خود رفته و آخرین وضعیت فرزندان دربند خود می پردازد و از آن مقام سازمان ملل میخواد به این وضعیت توجه ویژه مبذول دارد.

متن کامل این نامه که به سازمان های مدافع حقوق بشر رونوشت شده است در ادامه می آید:

سرکار خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

درود دوبارەی‌ خانوادەی‌ رنج دیده‌ی ما را بپذیرید

خانم جهانگیر، همانطور کە در نامەی پیشین به استحضار شما رساندیم “رامین حسین پناهی” فرزند آخر خانوادە ما در حالی که بە قصد دیدار با خانوادە بە سنندج آمدە بود، نخست توسط نیروهای سپاە پاسدارن مورد اصابت گلوله قرار گرفته و متعاقبا به بیمارستانی در این شهر منتقل و نیروهای مذکور، وی را پس از نیم ساعت به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند. لازم بە یادآ‌وری است کە ساعاتی بعد نیز نیروهای “اطلاعات سپاه” به خانه ما یورش برده و درحالی که “پروانه حسین پناهی” دختر بزرگ خانواده و پدر سالخوردە‌ی رامین را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، “افشین حسین پناهی” فرزند دیگر خانواده را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند کە پس از دو ماە تحمل شدیدترین انواع شکنجە‌های جسمی و روحی در اداره‌ی اطلاعات، وی بە زندان سنندج منتقل شده و هم اکنون در بلاتکلیفی بسر می‌برد. بر پایه‌ی اخبار موثق، معتقدیم کە وزارت اطلاعات در پی آ‌ن است کە وی را بە حبسی طولانی مدت محکوم کند.

طبق منابع خبری معتبر، مطلع شدەایم کە “رامین حسین پناهی” هم‌اکنون در اسارتگاە ادارە‌ی اطلاعات سنندج تحت بازداشت نیروهای اطلاعاتی قرار دارد، در حالی کە در این مدت خانوادەی ما ۲۳ بار بە این ادارە مراجعە کرده و جویای وضعیت رامین بوده‌ایم که متاسفانه تاکنون ادارەی اطلاعات سنندج در مورد سلامتی و سرنوشت فرزندمان هیچگونه پاسخ مشخصی و به ما ندادەاند. منابع آ‌گاه و معتبر معتقداند کە رامین حسین پناهی، هم اکنون زیر شکنجه‌های فیزیکی و روحی زیادی قرار دارد تا حدی که چندین بار به گونەای کاملا غیر انسانی و غیر قانونی به اعدام تهدید شده و این سبعیت به جایی رسیده که جهت کسب اعتراف اجباری، وی را پای چوبه‌ی “دار” برده‌اند.

سرکار خانم عاصمه جهانگیر، همانطور کە مستحضر هستید بر اساس قوانین بین المللی و حتی طبق قوانین خود جمهوری اسلامی ایران، می بایست در مدت ۱۱٠ روزی کە از بازداشت فرزندمان سپری می‌شود، اجازە می یافتیم وی را ملاقات و برای او وکیل اختیار کنیم اما متاسفانە تاکنون تمامی حقوق اولیە از جملە حقوق قانونی مشمول یک زندانی، در مورد رامین حسین پناهی رعایت نشدە و هیچ نهاد یا سازمانی پاسخگوی خانوادە و خواست حقوقی ما نیست.

مقام محترم، گزارشگر سازمان ملل، مورد دیگری کە طی دو ماە گذشتە خانوادە‌ی ما را به شدت نگران کردە این است کە ادارە اطلاعات مخفیانه دوبار رامین را بە شعبە‌ی سوم دادسرای سنندج برده‌اند کە در آ‌خرین مورد بدون هرگونه تماس و گفتگویی با ما، بە وی اعلام کرده‌اند “خانوادەات توانایی مالی جهت انتساب وکیل ندارند و هیچ وکیلی هم حاضر به پذیرش مسٶلیت پروندە‌ی شما نیست، زیرا همه بر این واقعیت واقفند که در نهایت و بدون هرگونه جنجالی شما اعدام خواهید شد لذا به همین دلیل خودمان یک وکیل تسخیری برای شما تعیین کرده‌ایم”. این درحالی است که خانوادە‌ی ما ضمن مراجعه بە دادسرا، دادگاە و ادارە اطلاعات سنندج، انتخاب وکیل برای پرونده‌ی فرزندمان را به اطلاع سازمان مذکور رسانده و خواستار دسترسی قانونی به محتویات پرونده‌ی رامین توسط وکیل انتخابی و قانونی وی شده‌ایم کە متاسفانه تاکنون این خواستە‌ی قانونی ما هم محقق نشدە است. با توجە بە مواردی کە عرض شد قطعا وزارت اطلاعات در صدد است دور از چشم افکار عمومی و در سریع‌ترین زمان ممکن، پروندە رامین را تکمیل و نهایتا وی را بە عدام محکوم کرده و بە چوبە دار بسپارد.

این در حالیست که با استناد بە: ماده پنجم اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده هفتم کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، کنوانسیون منع شکنجه و رفتار یا مجازات خشن، غیر انسانی یا تحقیر کننده مصوب ۱۰ لازم دسامبر ۱۹۸۴ و، اعلامیه مجمع عمومی ۹ دسامبر ۱۹۷۵ مبنی بر حمایت از انسانهایی که مورد شکنجه و اعمال ظالمانه، غیرانسانی و رفتارهایی که باعث سلب حقوق مدنی و اجتماعی آنها می شود، جمهوری اسلامی ایران تمامی حقوق انسانی رامین را نادیده گرفته و عدم پایبندی خود را به همه‌ی مفاد فوق‌الذکر به اثبات رسانده است.
بنابراین و با توجه به این واقعیت که دولت ایران آ‌مادەی‌ پذیرش هیچ یک از خواسته‌های قانونی خانواده‌ی ما نبوده و جهت حفاظت از جان رامین، ما اعضای خانواده‌ی حسین پناهی، یک بار دیگر از کلیه‌ی نهادها و مجامع بین المللی و از جملە شما در مقام گزارشگر ویژە سازمان ملل متحد، خواستاریم که با مداخله جدی و مٶثر از وقوع یک فاجعه‌ی دیگر برای خانواده‌ی ما ممانعت به عمل آ‌ورید.

ما خانوادەی حسین پناهی، در این شرایط اسفبار فریاد مضلومیت و دادخواهی خود را به گوش شما می‌رسانیم چراکه معتقدیم شما در مقام گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد می‌توانید صدای کسانی را که از بیداد و ستم نظام حاکم بر ایران به تنگ آمده‌اند را به گوش این نهاد بین‌المللی برسانید.

با سپاس و درودها، خانوادەی رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کُرد ایرانی

چهارشنبە، ۱۹ مهرماە ۱۳۹۶ شمسی برابر با یازدهم اکتبر ۲۰۱۷ میلادی

رونوشت:
دیدبان حقوق بشر
‏‎سازمان عفو بین الملل
سازمان گزارشگران بدون مرز
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

لازم به یادآوری است روز جمعه مورخ اول تیرماه نیروهای سپاه پاسداران یک فعال سیاسی به نام رامین حسین پناهی را در حوالی سنندج به ضرب گلوله زخمی و دستگیر کردند.

پس از واقعه روز جمعه در سنندج نیروهای امنیتی به بازداشت تعدادی از اقوام رامین حسین پناهی پرداختند از جمله در همان روز واقعه، ۱ تیرماه ۱۳۹۶، افشین حسین پناهی، برادر رامین در منزل شخصی خود بازداشت شد

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید