خانه  > اقلیت های دینی  >  نامه فعالان کرد اهل سنت به روحانی؛ خواستار تغییر نگرش نسبت به کردها و اهل سنت ایرانی هستیم

نامه فعالان کرد اهل سنت به روحانی؛ خواستار تغییر نگرش نسبت به کردها و اهل سنت ایرانی هستیم

خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالان سیاسی و مدنی کرد اهل سنت در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس جمهوری او را به تحقق شعار «ایران برای همه ایرانیان» دعوت کردند.

متن کامل نامه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی کرد اهل سنت به رئیس جمهور را  به نقل از بهار نیوز در ادامه بخوانید:

«و خداوند احوال هیچ قومی را دگرگون نسازد، مگر آنکه «خوددگرگونی» در آنان حاصل شود»

جناب آقای دکتر حسن روحانی

مقام محترم ریاست جمهوری

با سلام و ادب و احترام

نظم مستقر «جمهوری اسلامی» با اتکا بر دو مؤلفه «جمهوریّت» و «اسلامیّت»، پروسه «مردمسالاری دینی» را تبدیل به پروژه ای در حال پیشرفت روزافزون و نمادی برای حکومت داری در منطقه و جهان نموده و ادامه این روند در گروی «شهروند پنداری» همه ایرانیان فارغ از رنگ و نژاد و مذهب و قبیله است.

همانگونه که مستحضرید، کردها و اهل سنت ایران، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  «سنگِ تمام گذاشته» و با رأی ۷۳ درصدی خود، بیشینه توان و یارای مشارکت مدنی خویش را در حمایت از اصلاحات، تحول و اعتدال نشان داده و عملیاتی نمودند و جنابعالی نیز در ایام تبلیغات انتخاباتی به جدّ عهد نمودید که از اقوام و مذاهب مختلف ایرانی در بخشهای مختلف ترکیب کابینه و دولت استفاده نمایید و متخصصان و نخبگان کرد و اهل سنت را قدر داده و بر صدر نشانید.

حال که از لیست افراد کابینه رونمایی شده و عدم حضور کردها و اهل سنت در آن جمع، آشکارا گردیده، ضمن گلایه جدی از این موضوع، با در نظر گرفتن محدودیت های آن مقام محترم و وضعیت کشور، این مسأله را پذیرا شده امّا چند موردی را به عرض جنابعالی می رسانیم. ما امضاءکنندگان این مکتوب، به جدّ خواستار تغییرات اساسی و بنیادین در نگرش ساختار قدرت نسبت به کردها و اهل سنت ایرانی بوده و خواهان نگاه شهروندیِ برابر به آنها همچون سایر ایرانیان و برداشتن نگاه صرفاً امنیتی به مناطق کرد و اهل سنت نشین ایران هستیم.

رأی بالای مردمان ما، به جنابعالی رأی به تغییر و تحول بوده است و این رأی بالا، خنثی نبوده و حاوی پیامهای پنهان و آشکار بسیاری ست. این رأی، رأی به تغییرات اساسی مدیریتی – در وجه کلان و خُرد – در این مناطق و نیز پاسداشت همه جانبه فرهنگ و هویت قومیتی و مذهبی در این بخش ها از ایران اسلامی ست. این سونامی رأی کردها و اهل سنّت به دکتر حسن روحانی، رأی به استفاده از نخبگان و متخصصان شایسته و بایسته کرد — شیعه و سنی — و اهل سنتِ سالم، اصلاح طلب، تحول خواه و متعهد به عنوان معاونت های وزرا در تمامی وزارت خانه ها — حساس و غیر حساس –، سفرا، استانداران، فرمانداران، رؤسای ادارات و دانشگاهها و خلاصه مدیریت های حوزه های گوناگون بومی و کشوری ست. ما خواستار نگاهی از گونه «تبعیض مثبت» به این مناطق و ایجاد زیرساخت های اساسی برای جهش های اقتصادی و عمرانی در زمینه های گوناگون هستیم.

کوته نکته پایانی آنکه، کردها و اهل سنت با آنکه همیشه پایگاه رأی ثابتی برای اصلاح طلبان و اعتدالیون بوده اند، امّا عقد اخوت همیشگی با آنان نبسته و در صورت عدم عملیاتی شدن وعده ها، در انتخابات دیگر نامهربانی ها و نامردمی ها را جبران خواهند کرد و صد البته از خداوندگار متعال می خواهیم که اینگونه نشود. موفقیت و سربلندی جنابعالی در تحقّق شعار، «ایران برای همه ایرانیان و همه ایرانیان برای ایران»، آرزوی قلبی همه کردها و اهل سنت ایران است.

والسلام علیکم و رحمه الله

بیست و پنجم مردادماه نود و شش

دکتر جلال جلالی زاده/ دکتر عبدالله رمضان زاده/دکتر محمدآزاد جلالی زاده/ دکتر سیدهاشم هدایتی/دکتر رمضان یوسفی/عبدالکریم احمدنژاد/سیدمسعود حسینی/احسان هوشمند/سیدغریب سجادی/محسن نیکخواه/مظهر نوری/دکتر خالد توکلی/فرهاد امین پور/هوشنگ عزتی امینی/محمدعلی مقنیان/سیدمعروف صمدی/عبدالله سهرابی/اقبال محمدی/امید کریمیان/فخرالدین حیدریان…

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید