خانه  > اصناف, زندانیان  >  بیش از هزار پژوهشگر خواستار آزادی دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران شدند

بیش از هزار پژوهشگر خواستار آزادی دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران شدند

خبرگزاری هرانا – گروهی از اساتید دانشگاه و مورخان برجسته از ۳۴ کشور جهان از جمله آمریکا، با امضای یک نامه سرگشاده خواستار آزادی سریع ژی یو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون، که در ایران به ده سال زندان محکوم شده است، شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، ژیائو وانگ، دانشجوی دوره دکترای این دانشگاه، سال پیش برای پژوهش اسناد تاریخی به ایران رفته بود که مرداد ماه گذشته در حالیکه پس از پایان مطالعاتش قصد خروج از ایران را داشت، دستگیر و زندانی شد.

در بیانیه ای که روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد منتشر شد، پانصد و نوزده استاد دانشگاه و هزار و ۱۴۶ پژوهشگر مطالعات تاریخی از ۳۴ کشور سراسر جهان نسبت به حکم غیرعادلانه و سلامت جسمی، ژی یو وانگ، عضو برجسته جامعه علمی دانشگاه پرینستون، که به گفته آنها به دلایل واهی در زندان است، ابراز نگرانی کردند.

ماه گذشته سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت که آقای وانگ «با نفوذ خاصی وارد ایران شده بود» و پس از بازداشت به دنبال اینکه «محرز شد وی در جهت جمع‌آوری اطلاعات فعالیت می‌کند» بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

این در حالیست که دانیل دی، سخنگوی دانشگاه پرینستون در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای زی یو وانگ، دانشجوی دکترای تاریخ در این دانشگاه، هنگامی که درحال کار روی پژوهش علمی خود درباره تاریخ کشورداری در اواخر دوره قاجار بود، در ایران بازداشت شد. او این پژوهش علمی را بخشی از پایان نامه دکترای آقای ونگ عنوان کرد.

استاد راهنمای آقای وانگ نیز از بازداشت او و محکومیت به اتهام جاسوسی ابراز تعجب کرد چرا که مدارکی این دانشجو جمع آوری کرده بود مربوط به دست کم یکصد سال پیش بود.

این پژوهشگر چینی آمریکایی ۳۷ ساله به زبان فارسی مسلط است و استادش او را یک دانشجوی بسیار بااستعداد و برجسته دکترا در مطالعات مربوط به حکومت‌های مسلمان منطقه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی دانسته است.

در پی اعلام محکومیت آقای وانگ، دولت آمریکا خواستار آزادی او شد. هیتر نورث، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای با اعلام این موضوع گفت: «رژیم ایران به بازداشت شهروندان آمریکایی و دیگر شهروندان خارجی به اتهامات ساختگی امنیت ملی ادامه می دهد.»

او گفت که آمریکا از ایران می‌خواهد شهروندان آمریکایی از جمله باقر و سیامک نمازی و ژی یو وانگ و دیگر زندانیانی که ناعادلانه بازداشت هستند را آزاد کند تا به خانواده هایشان بپیوندند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید