خانه  > slide, اقلیت های ملی, پرونده ویژه  >  ناگفته های نصیرآباد؛ نامه ی خانواده های زندانیان نصیرآباد به کلیه ی مجامع بین المللی

ناگفته های نصیرآباد؛ نامه ی خانواده های زندانیان نصیرآباد به کلیه ی مجامع بین المللی

خبرگزاری هرانا – دهها تن از مردان ساکن روستای نصیرآباد شهر سرباز پس از رخداد ترور یک بسیجی ساکن این منطقه در سحرگاه ۱۴ دیماه بازداشت شدند و از آن تاریخ به غیر از تعداد معدودی همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برند. مسئولان مربوطه تاکنون ضد و نقیض گویی‌های زیادی درباره این بازداشت‌های جمعی داشته‌اند، خانواده های نگران بازداشت شدگان نصیر آباد با نگارش نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته با تاکید بر بیگناهی بستگان خود از سازمانهای حقوق بشری و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای رهایی فرزندان خود استمداد می‌طلبند. متن کامل این نامه عیناً در پی می‌آید:

نامه ی خانواده های زندانیان نصیرآباد به کلیه ی مجامع بین المللی به ویژه جناب بان کی مون و آقای احمد شهید

ما خانوادهای زندانیان دستگیر شده ی نصیرآباد نسبت به وضعیت فرزندان و جگر گوشه های خود که بعد از گذشت دو ماه محل نگهداری وضعیت آنان نامشخص است بسیار نگرانیم و با توجه به دلایل و قراین و تناقضات سخنان مسولیین، تمام این اتهامات را بی اساس دانسته و نگران این هستیم که در خفا و بدون برگذآری دادگاه های عادلانه و حق گرفتن وکیل احکام سنگینی برایشان صادر شود؛
۱- تمام این افراد در خانه های خود مشغول استراحت بودند و بدون هیچگونه مقاومت و فراری دستگیر شدند و تا آخرین لحظه از دلیل دستگیری شان خبر نداشتند.در حالیکه اگر مجرم بودند و با توجه به دستگیر شدن افراد قبلی که به تعبیر مسولان از یک باند بودند چگونه ممکن است با امنیت تمام در خانه هایشان که کنار جاده اند بخوابند.
۲- بعد از تفتیش و جستجوی چند ساعته ی منازل و حتی گهواره ی نوزادان نتوانستند کوچکترین مدرک جرمی بدست بیاورند در حالیکه ۹۰ درصد ناامنی های استان به پای این بی گناهان نوشته شده بود، کدام عقل سلیم می پذیرد با فعالیت های هشت ساله کوچکترین رد و کمترین بمب و سلاحی از آنان یافت نشود؟
۳-اتهام آموزش های نظامی و بمب سازی در ورای مرزها به این دستگیرشدگان وارد شده در حالیکه اکثرشان برای یکبار در عمر هم پایشان را خارج از مرز و یا حتی خارج از استان خود نگذاشته اند.
۴-تا تاریخ ۱۴ دیماه مسولان کشوری همانند ذوالفقاری و استانی چون معاون استاندار در اظهارات خود تروریستی بودن این اقدام را رد و آن را مجرمانه خواندند و بعد از وارد شدن فشار از سوی مرکز به مسولان تامین امنیت استان این دستگیری ها بطور ناگهانی صورت گرفت.
۵-در ۱۵ دیماه سپاه پاسداران در خروجی سایت خود اعلام می کند یک گروهک تروریستی ۹ نفره در سرباز منهدم شده است و ساعاتی بعد سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان آمار بازداشت شدگان را ۱۲ نفر اعلام می کند. اندکی بعد حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان آمار بازداشت شدگان را ۹ نفر اعلام می کند و هرگونه ارتباط آنان با جیش العدل را رد و آن را گروهکی مجزا و بسیار خطرناک تر از جیش العدل اعلام می کند. سردار اشتری جانشین فرماندهی انتظامی بلوچستان اعلام کرد بازداشت شدگان ۹۰ درصد ناامنی های استان از جمله ترور مولوی جنگی زهی و … از سال ۸۶ تاکنون را به عهده گرفته اند.
۶- بعد از نوشتن نامه ی خانواده زندانیانی که چند سال قبل به جرم شهادت مولوی جنگی زهی در زندان بسر می برند و اعترافات تلویزیونی آنان پخش و حتی بر اساس اظهارات شان فیلم مستندی تهیه گردیده و پرونده ی آن مختومه اعلام شده اظهار تعجب نموده و این اتهامات را بی اساس دانست اند. ۲۱ دیماه، حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان در تلاش برای حل این تناقض هر گونه همکاری بازداشت شدگان نصیرآباد در ترور مولوی جنگی زهی را رد کرد. ۲۴ دیماه،سردار رحیمی در اظهارات جدیدی گفت؛ طی عملیاتی که با همکاری دستگاه قضا، سپاه و اطلاعات انجام شد، ۱۸ نفر از یک باند تروریستی که اقدام به ناامنی‌هایی در استان می‌کردند، بازداشت شدند. این در حالی است که قبلا خود وی از رقم بازداشت ۱۲ نفر نام برده بود. ۱۰ بهمن ماه، سید باقر حسین نماینده زابل گفت: پس از دستگیری ۱۲ تروریست در ارتباط با این پرونده شناسایی دیگر عوامل ادامه داشت تا این که ماموران امنیتی توانستند با تلاش شبانه روزی ۸ تروریست دیگر را شناسایی و دستگیر کنند. این در حالی است که کلیه افراد بازداشت شده در تاریخ ۱۴ دیماه ۹۳ هنگامی که در خانه های خود خواب بودند در گوشه گوشه ی روستا دستگیر شدند. ۱۷ بهمن ماه، در درگیری شبه نظامیان جیش العدل و ماموران سپاه در منطقه آسپیچ سراوان از دو طرف تعدادی کشته می شوند و عده ای از اعضای جیش العدل بنا بر ادعای ماموران امنیتی بازداشت می شوند و جیش العدل هم در وبسایت خود اعلام می کند خودرو متعلق به سپاه را منفجر کرده است. ۱۸ بهمن، مسئولان امنیتی استان از بازداشت یک تیم تروریستی در اسپیچ سراوان خبر می دهند. ۲۰ بهمن، نماینده سراوان میر مرادزهی از کشف ۲۵۰ کیلوگرم مواد منفجره در یک خانه تیمی در اسپیچ سراوان خبر می دهد. ۲۲ بهمن، علی اوسط هاشمی از بازداشت “همه عوامل نا امنی های ۸ سال گذشته بلوچستان” خبر داد. ۲۴ بهمن، وزیر اطلاعات محمود علوی از انهدام یک باند در سراوان و کشف ۳۵۰ کیلوگرم مواد منفجره می گوید. مسئولان پیشتر گفته بودند: بازداشت شدگان نصیر اباد ۹۰ در صد عوامل نا امنی استان سیستان و بلوچستان اند که پس از آن این واقعه رخ داد. ۲۶ بهمن ، علی اصغر میرشکار معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان از دستگیری عوامل دو باند خبر داد که “عامل همه نا امنی های ۸ سال پیش بلوچستان” معرفی شدند. در اظهارات میرشکار بمبگذاری و کشتن ۳۳ نفر از مردم چابهار در تاسوعای حسینی و ترور کشتن ۴۳ مامور انتظامی نیز به پرونده بازداشت شدگان نصیر اباد اضافه شده است. با توجه به تمام این تضادها و همینطور شهادت دادن معتمدین و ریش سفیدان منطقه مبنی بر بی گناهی این افراد و حضور آنها در هنگام وقوع این حوادث در اماکن عمومی و دید مردم، همچنین بیم آن می رود که طبق روال همیشگی مقامات کشوری در آزادی افرادی چند جهت تغافل اذهان عمومی،اعدام و احکام سنگین برای سایر افراد اعمال شود. لذا خواهشمندیم هر چه سریعتر در جهت آزادی این عزیزان تلاش کنند.

خانواده ادریس بلیده ای
خانواده امین رئیسی
خانواده امید بهرام زهی
خانواده بشیر بلیده ای
خانواده ابوبکر ملازهی
خانواده ستار بهرام زهی
خانواده امین و یوسف بهرام زهی
خانواده عامر گهرام زئی
خانواده داود بهرام زهی

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید