خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  نگاهی به تجمعات هواداران محمدعلی طاهری در گفتگو با شرکت کنندگان

نگاهی به تجمعات هواداران محمدعلی طاهری در گفتگو با شرکت کنندگان

خبرگزاری هرانا – هواداران محمدعلی طاهری سالهاست در اقصی نقاط دنیا و بصورت خاص در ایران به بازداشت این زندانی عقیدتی اعتراض می کنند، یکی از روش های اعتراضی آنان برگزاری تجمعات خیابانی در ایران است، در فضایی کاملا امنیتی دور هم می آیند و خواسته آزادی بنیانگذار این گروه را مطرح می کنند. هرانا برای فهم بهتر از مطالبات و دیدگاههای تجمع کنندگان به سراغ چهار تن از آنان که اکثرا نیز سابقه بازداشت دارند رفته است و سئوالاتی از آنان پرسیده که در در پی می آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد علی طاهری، موسس «عرفان حلقه» که در تاریخ ۱۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد به اتهام های توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام و رابطه نامشروع و به دلیل «تماس با مچ دست زن نامحرم در زمان عمل فرادرمانی» و به اتهام دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع و توزیع آثار سمعی– بصری و استفاده غیر مجاز از عناوین علمی پزشکی جمعا به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

آقای طاهری در تابستان ۱۳۹۳ مجددا به اتهام مفسد فی الارض که قبلا در پرونده اش بررسی شده بود، بازجویی شد. دادگاه او برای این اتهام در اسفند ماه ۱۳۹۳ برگزار شد و در نهایت در خرداد ماه ۱۳۹۴ به این اتهام از طریق منحرف کردن افراد به اعدام محکوم شد. وکلای او به این حکم اعتراض کردند.

سعید خلیلی، یکی از وکلای آقای طاهری روز ۲۹ آذر ماه ۹۴ از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور و ارسال آن به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای رسیدگی مجدد خبر داد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل وی در گفتگو با هرانا اعلام کرد جریمه ۹۰۰ میلیون تومانی موکلش پرداخت شده و درخواست ماده ۱۳۴ برای وی ارائه شد با اینحال ۱۸ اردیبهشت ماه امسال، شعبه بازپرسی دادسرای امنیت، دوباره قرار بازداشت را تمدید کرد که نسبت به این مسئله اعتراض کردیم اما در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، اعتراض ما رد شد.

وکیل مدافع طاهری با بیان اینکه پنج سال حبس موکلش بهمن سال گذشته پایان یافته است افزود: “موکلم برای اینکه قرار بازداشتش به وثیقه تبدیل شود، مبلغ رد مال یعنی حدود ۹۰۶ میلیون تومان را پرداخت کرد اما قرار بازداشت وی تبدیل نشد.

تداوم بازداشت آقای طاهری علیرغم پایان حبس و علیرغم پرداخت جریمه سنگین درخواستی با اعتراض هواداران او روبه رو شد.

خبرگزاری هرانا به سراغ چهار تن از مشارکت کنندگان در تجمعات اعتراض به بازداشت محمدعلی طاهری رفته است. این چهارتن با هویت محفوظ اکثرا از افرادی هستند که در جریان این اعتراضات تجربه بازداشت و زندان داشته اند.

گفتگوی پیش رو به هدف تنویر افکار عمومی و حمایت از جریان اعتراضی غیرخشونت آمیزی است که می کوشد با تکیه بر قانون مطالبات مدنی خود را مطرح کند.

گفتگو با مشارکت کنندگان در تجمعات اعتراضی جریان عرفان حلقه را در ادامه بخوانید؛

هرانا؛ با تشکر از شما بابت پذیرش این گفتگو، اجازه بدهید بعنوان سئوال اول بپرسیم هدف شما از حضور در این قبیل برنامه های اعتراضی چیست؟
مرادی: هدف ما رساندن صدای حق طلبی خود و آقای طاهری به گوش مسئولین عالی داخلی و در صورت عدم توجه به سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی است، حق طلبی، ظلم ستیزی و دفاع از حقوق الهی و حقوق بشری انسان‌ها وظیفه و تکلیف هر انسان بیدار، معتقد و آگاهی است. ما خواستار پایان دادن به جرم و جرائم و اقدامات مجرمانه و فراقانونی در پرونده‌هایی چون پرونده استاد طاهری و احیای حقوق الهی (آزادی اندیشه و…) و دفاع از حقوق بشر هستیم.

داریوش: زمانی که به خواست‌های برحق و قانونی‌ات ارجی نمی‌نهند و هر روزه شاهد حق‌کشی و اتفاقات گوناگونی از سازمان‌های مختلف که در راس آنها اطلاعات سپاه قرار دارد، ناچاری که خواسته‌های قانونی خود را به نحوی اعلام کنی و برگزاری تجمعات در صلح و سکوت یکی از این راه ها می‌باشد.

سارا:  شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز و بیان خواسته‌های مشروع، حق طبیعی هر شهروندی محسوب می‌شود.

ع.الف:  طبق آموزهای دینی و مذهبی و آنچه در عرفان حلقه آموختم نباید ظلم کرد و نباید زیر بار ظلم رفت و برای دفاع از حق مظلوم و مبارزه با ظالم باید بپا خواست و جهاد کرد. به نظر من این قبیل کارهای اعتراضی جهاد محسوب می‌شود و بعد هم این‌که استادی که به من زندگی کردن را آموخته گردن من حق دارد و وظیفه من هست که به هر شکلی صدای حقانیت آموزه‌هایش را به گوش دیگران برسانم.

هرانا؛ چرا به دستگاه قضایی اعتماد نمی‌کنید یا فرصت نمی‌دهید تا پرونده رسیدگی به اتهامات آقای طاهری روال حقوقی خود را طی کند؟ اساسا احساس نیاز به اعتراض خیابانی از کجا نشات می گیرد؟
مرادی: با توجه به فعالیت های آقای طاهری با مجوزهای قانونی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی از ابتدا و در تمامی مراحل، خارج از روال قانونی با تسلیم در برابر فشار ضابطین امنیتی قرارگاه ثارالله و دست درازی آنها در پرونده سازی های واهی و اتهامات بی پایه اساس که هرگز قابل اثبات و قانونی نبوده و نیست و همچنین، عدم اجازه دفاع موکل، دزدیدن ۲۰۰ صفحه دفاعیات مبسوط محمد علی طاهری توسط  بازجوها – عدم ترتیب اثر به اعتصاب غذاهای پی در پی، ادامه بازداشت یک دانشمند و بنیانگذار طب‌های مکمل فرادرمانی و سایمنتولوژی در سلول انفرادی پس از ۶ سال و  بصورت غیرقانونی، تن در داده است.
این بی‌کفایتی در اجرای قوانین، موجب افزایش اعتراض حامیان ایشان و فعالین مدنی و حقوق بشری در داخل و خارج از کشور شده است.
«قوه قضاییه باید مستقل عمل کند نه اینکه تابع عده ای از ضابطین باشد.»
هزینه این فشار‌ها و رفتارهای فرا قانونی با مسئولین قوه قضاییه و مسئولین عالی رتبه است که چنین تفویض قدرت های فراقانونی را به بازجویان و عوامل ثار الله سپاه پاسداران کرده اند در هر صورت این پرونده سازی‌ها، دور زدن قانون است،  و پس از پایان دوره محکومیت واهی و ناعادلانه قبلی که نمونه بارزی از پرونده سازی‌های غیر قانونی بود، با توجه به اینکه آقای طاهری در حال حاضر محکومیت قطعی ندارد، باید آزاد شوند.
تمدید مجدد قرار بازداشت محمدعلی طاهری، برای پنجمین بار، دیگر اقتدار قوه قضاییه در مورد پرونده این اندیشمند ایرانی را به چالش کشیده است.
ما شاگردان و خانواده آقای محمد علی طاهری همه راه‌های قانونی را طی کردیم، به تمامی مسئولین داخلی و خارجی، رهبری و… نامه نگاری کردیم دادخواهی کردیم که صدای‌مان را برسانیم اما مسئولین داخلی حتی پاسخی به نامه ها و دادخواهی های ما نمی‌دهند.
طبیعتا یکی از آخرین راه ها تجمع های مسالمت‌آمیز در سکوت و در چارچوب اصل بیست و هفتم (۲۷) قانون اساسی است.
با توجه به این که بشر امروز با تمایل به جریان های نوپدید معرفتی قصد دارد از طریق آن‌ها خلأ معرفتی موجود را پر کند، درون ناآرام خود را التیام بخشد و تضاد های درونی‌اش را به صلح برساند، هر جریانی که بتواند نیازهای فوق را پاسخ دهد و تضادهای موجود را برطرف کند، مورد استقبال همه جانبه قرار می‌گیرد و افرادی که از آن نتیجه گرفته‌اند، حامی آن جریان فکری و مدافع آن خواهند شد و این، امری اجتناب ناپذیر است.

داریوش: گذشته و پیشینه‌ی خوبی در اذهان مردم راجع به دستگاه قضایی که به طور مستقل عمل کند، وجود ندارد و هر روزه از گذشته تا هنوز شاهد نقض آشکار ابتدایی‌ترین حقوق خود که همان آزادی اندیشه و ممنوعیت تفتیش عقاید است را شاهد هستیم. ضمن اینکه اصل حکم صادره برای محمد علی طاهری خود دارای اشکالات اساسی است و هم اکنون هم حتی با سر آمدن پایان دوره‌ی محکومیت ایشان هنوز در بند هستند و دلیل موجهی از هیچ کدام از ارگان‌های حاکم در کشور ارایه نشده است و هیچ شخص و ارگانی پاسخ‌گو نمی‌باشد.
لازم است ابتدا یک نکته را یادآوری کنم که در اصل بیست و هفتم (۲۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفته شده :
تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. بنابراین هیچ کدام از تجمعات مجموعه عرفان کیهانی بر خلاف قانون اساسی کشور نبوده و نیست. اما همانطور که گفته شد برای رساندن  صدای به گوش مجامع بین المللی و حقوق بشری لازم است به نوعی اعتراض خود را نشان داد .

سارا: احساس نیاز به تجمعات خیابانی از جایی شکل می‌گیرد که عدم عدالت قوه قضاییه و ارگان‌های حکومتی مسجل می‌شود. وقتی آقای طاهری بدون گناه توسط سیستم قضایی ایران محکوم به پنج سال حبس و سپس محکوم به اعدام می‌شود، وقتی مراجع تقلید با صدور فتواهای امنیتی مهر تاییدی می‌زنند بر اعدام شخصی که شاید تنها جرمش طرفداران زیادی است که دارد، تنها راه حل باقیمانده اعتراضات خیابانی است.

ع.الف: آن‌چیزی که من خودم دیدم و برخوردی که با خودم شده متاسفانه هیچ یک از حقوق اولیه یک متهم رعایت نمی‌شود و مامورین و دستگاه قضایی آن کاری را انجام می‌دهند که دلشان می‌خواهد نه کاری که قانون گفته است. سئوال بعد برای من این است که شاید به این طریق صدای اعتراض به گوش مسئولین برسد و انشالله ترتیب اثر بدهند یا حداقل من وظیفه خودم را انجام دادم.

هرانا؛ آیا احساس خطر نمی کنید از مشارکت در چنین فعالیت هایی؟
مرادی: خطر جدی آن است که این حمایت ها که در وهله اول جنبه سیاسی ندارد، در صورت مواجهه با تهدید، فشار و محدودیت، می تواند با انگیزه دفاع از حق منجر به بروز جریان های معترض اجتماعی و سیاسی شود و این خطر متوجه همه ما و اقشار ملت ایران و نظام است و عاملین آن گروه های افراطی و معاند  مثل قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه در بدنه نظام هستند که حتی اقشار مختلف فرهنگی و صلح طلب جامعه را می‌خواهند امنیتی و سیاسی جلوه دهند و با برخوردها و رویکردهای معاندانه و غیرقانونی آنها را تبدیل به جریان‌های معترض اجتماعی و سیاسی کنند، آن‌هم در این شرایط حساس منطقه و بین‌المللی که بیش‌ازپیش ما در جامعه نیاز به تحکیم وحدت ملی داریم.

داریوش: با این‌که برگزاری تجمعات کاملا قانونی می باشند ولی حکومت ایران با عنوان طرح جرم سیاسی برای دگر اندیشان، گاه احکامی سنگین و چندین ساله برای شاگردان آقای طاهری صادر کرده است که هر روزه شاهد برخورد های قهری و جبری هستیم. بنابراین همیشه تجمعات مربوط به عرفان حلقه با ایجاد رعب و وحشت و هجوم لباس شخصی ها و نیروی انتظامی و اطلاعات بر هم خورده است و تعدادی دستگیر و بازداشت شده اند .

سارا:  طبق قانون این اعتراضات قانونی است و طبیعتا نباید شخص احساس خطر کند. اما در جامعه ای که کارگرانی که برای اعتراض به تعویق چند ماهه در پرداخت حقوق‌شان شلاق می‌خورند، شرکت در تجمعات صلح‌آمیز هم برای افراد طبیعتا با ترس همراه است. ایجاد ترس در افراد با هدف منفعل و خاموش کردن آن‌ها، یکی از مهمترین اهرم ها در حکومت های دیکتاتوری است و با آگاهی از این موضوع باید در برابر آن ایستاد.

ع.الف: انسان آب یا غذا هم که میخورد میتواند احساس خطر کند اما بسته به نیازش از خطر عبور می‌کند. به نظر من حق‌طلبی هم مثل آب و غذا نیاز انسان است و ثانیا مسیر حق خطرات خودش را دارد اما خدا هست و چون خدا هست ترس دیگر معنی ندارد. به امید آزادی همه زندانیان بی‌گناه در بند.

هرانا؛ از شما بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگذاریم.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید