خانه  > slide, اندیشه و بیان, زنان  >  علیرغم جو شدید امنیتی؛ تداوم اعتراضات در ششمین روز

علیرغم جو شدید امنیتی؛ تداوم اعتراضات در ششمین روز

خبرگزاری هرانا – اعتراضات مردمی در واکنش به “جان باختن مهسا (ژینا) امینی در پی عملکرد گشت ارشاد” شش روز قبل در تهران و شماری از شهرهای کردنشین ایران آغاز و به سرعت به دیگر شهرهای کشور گسترش یافت. امروز پنجشنبه ۳۱ شهریور، کماکان شماری از شهرها برای ششمین روز متوالی علیرغم جو شدید امنیتی صحنه اعتراضات مردمی بود. نیروهای امنیتی برای سرکوب شهروندان معترض کماکان از شلیک گاز اشک آور، تفنگ های ساچمه ای و سلاح جنگی استفاده میکنند. اینترنت در بسیاری از شهرهای ایران طی دوران اعتراضات با اختلال مواجه بود و از روز گذشته با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، پلتفرم های اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ در ایران مسدود شده است. در جریان این اعتراضات ده ها نفر کشته و مجروح شده و صدها تن نیز در سرتاسر کشور بازداشت شده اند. رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی اقدام به پخش اعترافات اجباری شماری از بازداشت شدگان کرده اند. همچنین اظهار نظرات و واکنش ها نسبت به این رخداد از سوی چهره های ایرانی و بین المللی کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، اعتراضات سراسری در ایران کماکان ادامه دارد.

در ششمین روز از اعتراضات، شهروندان در شهرهایی از جمله تهران، اشنویه، گلشهر، کاشمر، ملکان، بهبهان، دهدشت، شیروان، شاهرود، نیشابور، تبریز و بندرانزلی علیرغم جو شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای گارد ویژه به خیابان ها آمدند.

تجمع کنندگان شعارهایی از جمله “مرگ بر خامنه ای، مرگ بر دیکتاتور، تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت” سر دادند.

یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا از ضرب و شتم شدید معترضان در سنندج خبر داد. در ویدیوهائی که از گلشهر کرج در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، صدای تیراندازی نیروهای امنیتی به گوش میرسد. منبعی آگاه در خصوص جو خیابان های کرج به هرانا گفت: “فضا شدیدا امنیتی بود. تنها نیروی پلیس و چند برابر آن نیروی امنیتی در خیابان ها بود. اینترنت هم تقریبا قطع بود و به دشواری امکان اتصال وجود داشت.”

یک شاهد عینی در خصوص اعتراضات در محله تهرانپارس تهران به هرانا گفت: “جو امشب کاملا امنیتی بود. معترضین میتوانستند در گروه های کوچک تجمع کنند اما اکثر مردم با ماشین بودند. نیروها اعم از لباس شخصی، انتظامی و گارد ویژه و موتوسوارها به شکل سنگین حضور داشتند. نارمک هم درگیری شدیدی شکل گرفته و معترضان به شدت سرکوب شده اند. حتی برای سرکوب در کوچه پس کوچه ها هم اشک آور میزدند.”

طی روز جاری شهروندان در شماری از شهرهای ایران پیامک های تهدیدآمیزی از طرف ستاد خبری وزارت اطلاعات در خصوص خودداری از حضور در اجتماعات دریافت کردند. هرانا روزهای گذشته نیز از ارسال چنین پیامک هایی به شهروندان خبر داده بود.

به دنبال گسترش اعترضات سراسری در ایران، از عصر روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه، اینترنت دچار اختلال شده و دسترسی به پلتفرم های اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ مسدود شده است. خبرگزاری فارس در گزارشی ضمن تایید این خبر اعلام کرد: “این تصمیم توسط شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.”

همزمان تصاویری از اعترافات اجباری یک زن جوان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که گفته میشود متعلق به فردی است که در یکی از تجمعات اعتراضی در کرمان، اقدام به کوتاه کردن موهای خود کرده است. همچنین بر اساس ویدیویی دیگر که توسط رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی منتشر شده است، یکی از شهروندان بازداشتی در اصفهان مجبور به اعترافات اجباری شده است.

طی روز جاری نیز نت بلاکس با انتشار مطلبی در سایت خود، از قطع اینترنت تلفن همراه در ایران خبر داد.

اختلال در شبکه اینترنت باعث مختل شدن روند اطلاع رسانی از وقایع جاری در کشور شده است.

کشته شدگان و زخمی ها:

توسل نیروهای گارد ویژه به سلاح های مرگبار تا این لحظه منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان شده است. تخمین زده می شود حداقل ۲۵ تن تاکنون کشته و دهها تن زخمی شده باشند.

هرانا اسامی پیش رو بعنوان کشته شده اعتراضات اخیر دریافت کرده و در حال بررسی و راستی آزمایی صحت آنان است:

۱.مینو مجیدی در کرمانشاه ۲.رضا لطفی در دهگلان ۳.فرجاد درویش در روستای بالو از توابع ارومیه، ۴. محسن محمدی در دیواندره ۵. زکریا خیال (سلیمانی) در پیرانشهر ۶.فریدون محمودی در سقز ۷.فواد قدیمی در دیواندره ۸. محسن قیصری در ایلام ۹.عباس خالقی در قزوین ۱۰.امیر نوروزی در بندرانزی ۱۱. عبدالله محمودپور در روستای بالو از توابع ارومیه ۱۲. فردین بختیاری در سنندج ۱۳. امین معرفت در اشنویه ۱۴. صدرالدین لیتیانی در اشنویه ۱۵. دانش رهنما در روستای بالو از توابع ارومیه ۱۶. روزبه خادمی در کرج و ۱۷.میلان حقیقی در اشنویه ۱۸. پدرام آذرنوش در دهدشت ۱۹. مهرداد بهنام اصل در دهشت و ۲۰. حنانه کیان در نوشهر تاکنون منتشر شده که هرانا موفق به تایید بی واسطه ۱۰ تن از آنان شده است.

علاوه بر این، بی بی سی فارسی، امروز در گزارشی از مرگ دو شهروند معترض در قائمشهر خبر داد و ویدیوئی منتشر کرد که یک زن در تهران برای فرزندش که در اعتراضات جان خود را از دست داده است گریه میکند.

در همین راستا صدا و سیمای جمهوری اسلامی در بخش خبری ساعت ۱۴ امروز پنجشنبه ۳۱ شهریورماه، از جان باختن ۱۷ نفر در جریان اعتراضات سراسری خبر داد. بر اساس این گزارش ها ۷۶ نیروی امنیتی نیز جریان اعتراضات در استان گیلان مصدوم شده اند.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران امروز طی گزارشی از کشته شدن ۱۱ نفر در جریان اعتراضات آمل خبر داده است، این اطلاعات کماکان توسط هرانا در دست بررسی قرار دارد.

پیشتر شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه از مرگ دو شهروند معترض و مصدومیت ۲۵ شهروند و نیروی امنیتی در این شهر طی پنجمین روز اعتراضات سراسری خبر داد. همچنین، علی آزادی فرمانده انتظامی استان کردستان از مصدومیت ۱۰۰ نیروی نظامی در جریان اعتراضات اطلاع داد.

علی آزادی پیش از این کشته شدن ۴ شهروند در جریان تجمعات اعتراضی در استان کردستان را تایید کرده و هویت یکی از شهروندان کشته شده را ” فواد قدیمی” عنوان کرده بود. لطف الله شیبانی، فرماندار شهر شیراز نیز با بیان اظهاراتی در این خصوص گفت: “برخی افراد با ماموران انتظامی درگیر شدند که طی آن، یکی از همیاران پلیس، آسمانی شد.”

پایگاه های خبری وابسه به نهادها امنیتی نیز از جان باختن سه تن از نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات به نام های ۱. حسین اوجاقی در تبریز، ۲. محمدرسول دوست محمدی در مشهد ۳. مسلم جاویدی مهر، افسر نیروی زمینی در قوچان خبر داده اند.

طی روز جاری، خبرگزاری کردپا از زخمی شدن ۲ شهروند به نام های سائم تارم و لقمان سلیمانپور در اشنویه و یک خبرنگار زن در سنندج خبر داد. همچنین بنا بر گزارش هایی که به هرانا رسیده است، یک شهروند به نام سعید فروزان در جریان اعتراضات امشب زخمی شده و حال وی وخیم گزارش شده است.

براساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و اطلاعاتی که به هرانا رسیده است، ده ها شهروند معترض در پی استفاده نیروهای امنیتی و انتظامی از گلوله های ساچمه ای و سلاح جنگی زخمی شده اند. خبرگزاری کردپا نیز، از مصدومیت یک شهروند با هویت نچیروان معروفی، ١٨ ساله در سقز خبر داد. این شهروند در جریان اعتراضات مورد هدف شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفته و بینایی چشم راست خود را به طور کامل از دست داده است. همزمان خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران طی گزارشی از به آتش کشیدن یک پلیس خبر داد و نوشت: بدن این پلیس با سوختگیهای جدی مواجه شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در نخستین اطلاع رسانی در خصوص اعتراضات سراسری، بدون اشاره به تعداد کشته و مجروحان، از آسیب ۶۱ آمبولانس سازمان اورژانس در جریان اعتراضات خبر داد.

برخوردهای قضایی با معترضان:

از روز شنبه ۲۶ شهریورماه با آغاز اعتراضات پراکنده تا روز جاری، صدها شهروند، به دنبال شرکت در تجمعات اعتراضی به جان باختن مهسا امینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

امروز انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران اعلام کردند: «تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران به دست نیروهای حراست و امنیتی بازداشت شدند.» از جمله بازداشت شدگان میتوان به بازداشت ماهان گچ پزان عیدگاهی دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه در تهران اشاره کرد.

طی روز گذشته و امروز هویت شماری از شهروندان و دانشجویان بازداشتی از جمله سروش عباسی شاه‌ ابراهیمی در سقز، احمدرضا افشار در تبریز، لیلا صالحی در بیجار، محمد ولیزاده در بوکان، محمد عرب در بابل، نیلوفری حامدی، بردیا شکوریفر، مهرداد ارندان، زهرا توحیدی، هدای توحیدی، علیرضا خوشبخت، محمدرضا جلایی پور، محمد نوری، سهند مرتضوی، سروین حیدری، فرهاد شجاع‌حیدری و روح الله نخعی در تهران، منصوره موسوی، علیرضا صابریان در مشهد، حسنی وطن پور، رویا شاکر و نرگس میرزا کرمانی در ایلام، منوچهر عبدالله‌ زاده، مسعود (سوران) عبدالله‌ زاده در نقده، شهریار اسکویی، روژان قادری، رضا شریفه، ژینا مدرس‌گرجی در سنندج، مجید برتنی در مریوان،، سینا حسنی، امیر عبدالی، هران پازشی در ارومیه و حشمت الله طبرزدی در گلپایگان توسط هرانا احراز شده است.

در همین خصوص، دادستان قزوین بازداشت شماری از شهروندان در جریان پنجمین روز اعتراضات سراسری در این شهر را تایید کرد و رئیس کل دادگستری استان قزوین نیز از بازداشت شماری از شهروندان معترض خبر داد و شهروندان بازداشتی را “سران آشوب‌گران” عنوان کرد.

یک منبع مطلع در همین باره به هرانا گفت: “از ساعت ۱ بامداد تا ۷ صبح روز پنجشنبه ۳۱ شهریور حدود ۱۰۰ نفر بازداشتی های اعتراضات بعد از دو روز نگهداری در بازداشتگاه به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. اکثرا نیز در حین بازداشت و یا بعد از آن ضرب و شتم شده اند. حتی گارد از بیرون به زندان برده اند برای کنترل و مدیریت شرایط زندان.”

یک منبع آگاه دیگر نیز از بازداشت دستکم بیست مرد و ۳ زن در جریان اعتراضات ایلام خبر داد که دستکم سه تن از این افراد پس از بازداشت به بند زنان زندان ایلام منتقل شده اند.

فردین کمانگر روزنامه‌نگار اهل کردستان نیز روز ۲۹ شهریور ماه توسط نیروهای انتظامی در بلوار کردستان در سنندج ضرب و شتم و بازداشت شد.

پیشتر فرماندار مشهد نیز از بازداشت تعداد قابل توجهی از معترضان تحت عنوان “دستگیری گروه های سپاه ۵۰ نفره” در این شهر خبر داد. خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نیز در گزارشی به بازداشت دستکم ۲۰ شهروند توسط نیروهای امنیتی در قم اشاره کرد. همچنین لطف الله شیبانی، فرماندار شهر شیراز با اظهاراتی در این خصوص، بازداشت ۱۵ تن از شهروندان را اعلام کرد.

بر اساس گزارشات رسیده به دست هرانا، شماری از فعالین مدنی و شهروندان ساکن لنگرود و بندرانزلی در پی فراخوان عمومی به تجمعات اعتراضی به اداره اطلاعات این شهرها احضار و ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفتند.

پیشتر یک منبع آگاه در گفتگو با هرانا با تایید بازداشت ۸۰ زن در محدوده بلوار کشاورز تهران گفته بود: “بازداشت شدگان به یک سالن در زندان قرچک ورامین منتقل شدند. قرار بازداشت ۲۰ روزه برای همه صادر شده و اتهام اخلال در نظم عمومی به شماری از آنان تفهیم شده است.”

هرانا پیشتر نیز از بازداشت جواد حیدریان، زانیار محمدنژاد، فرانک رفیعی، فاطمه سپهری، لیلا میرغفاری، کامیار حیدری، محمد ذبیحی، آهون هوشمند، لطف‌ الله احمدی، شاهو اقبال، فرهاد سنندجی، گشین محمدیان، بابک قاسمی، آروین اقبالی، پیشوا رهبری، آشنا رسولی، گلاره مرادی، ابوبکر ایراندوست، کاوه امینی، نازنین حاجی زاده، مهناز محمدی، ریبوار کامرانی‌ پور، امجد ساعدی، سوران (زانیا) محمدیان، سمکو محمدیان، لیلا عباسی، شجاع روشن، صابر عبدالله تاش، نازنین جلیل، ندا موسوی، کیوان موسوی، یامین دانشی، اوین راستی، ریزان احمدی، کاوه کریمی، سیروان مرادی، هادی کمانگر، اوین راستی، ابراهیم پرویزی، ،آزاده جماعتی، بهار زنگی‌ بند، ماهرو هدایتی، ریباز رضایی، باران ساعدی، شهریار افسری، آریا مجیدپور، محمد عبدالله‌ پور، ساریا شریفی، کاوه فقیه‌ امیری، ابوبکر قریشی، حیات الماسی، مومن قریشی، انور قربانی، محمد پرویزی، زانیار صبوری، احسان فاتحی، کوروش جلیل، امین حیدریان، دیاکو مهرنوازی، احمد نظامی‌ پور، قاسم آئینی، سیروس عباسی، آزاد عباسی، سروه رحمانی‌ پور، یلدا معیری، رژین موسی زاده، سعیده محمدی خبر داده بود که تا لحظه تنظیم این گزارش، لیلا میرغفاری، نازنین حاجی زاده و جواد حیدریان آزاد شده اند.

همچنین ۱۹ تن از این شهروندان بازداشتی در سقز به بند قرنطینه زندان این شهر منتقل شدند.

در همین راستا جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از بازداشت ۱۲۸ تن در این استان طی روزهای اول تا پنجم اعتراضات خبر داد. وی پیشتر نیز از بازداشت ۶۸ شهروند در روز دوشنبه ۲۸ شهریور در رشت خبر داده بود.

در روز آغازین اعتراضات یک شاهد عینی پس از دستگیری کوتاه مدت خود از بازداشت ۱۵ شهروند دیگر از جمله پنج مرد و ده زن خبر داد، او برخورد بازداشت کنندگان را خشن توصیف کرد. به علاوه بی بی سی فارسی، به نقل از یک شاهد عینی در حومه بیمارستان کسری تهران نوشت “صدای تیراندازی شنیده و ماموران موتورسوار در این محدوده حضور سنگین دارد.” ویدئوهایی از این موضوع نیز منتشر شده که اظهارات این شاهد عینی را تایید میکند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از سرنوشت اکثر شهروندان بازداشتی اطلاعی به دست نیامده است.

واکنش و اظهار نظرها:

به دنبال بازداشت و جان باختن خانم امینی و آغاز تداوم اعتراضات به این رخداد، شماری از مسئولان، ورزشکاران و هنرمندان در سطح ملی و بین المللی به این رخداد واکنش نشان دادند.

سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه ای، مقابله با سرکوب مرگبار اعتراضات به جانباختن مهسا امینی را نیازمند اقدام فوری جهانی دانست و نوشت: رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل باید از درخواست ها برای ایجاد یک سازوکار مستقل تحقیقاتی و پاسخگویی بین المللی برای رسیدگی به بحران معافیت از مجازات در ایران پشتیبانی کنند.

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران به دنبال گسترش اعتراضات مردمی طی اظهاراتی مرگ مهسا امینی را «اتفاقی» خواند. این مقام ارشد سپاه پاسداران همچنین خواستار برخورد قضایی با معترضان شد.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده جان باختن مهسا امینی گفت: تاکنون گزارشاتی را از دستگاه‌های مختلف دریافت کردیم اما نتیجه کامل و رسمی پزشکی قانونی به دست ما نرسیده است.

غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه نیز شهروندان معترض را اغتشاشگر خواند و از دادستان‌ های سراسر کشور خواست که رسیدگی به پرونده‌های معترضان بازداشت شده “تسریع” شود.

کیت بکینسیل، بازیگر هالیوودی انگلیسی تبار با انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود نسبت به مرگ مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران واکنش نشان داد و مرگ او را در اثر شکنجه توسط پلیس امنیت اخلاقی دانست.

ریس جیمز بازیکن فوتبال تیم چلسی انگلیس با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود به جان باختن مهسا (ژینا) امینی واکنش نشان داده و نوشته است: “یک زن ۲۲ ساله ایرانی بر اثر ضرب و شتم «پلیس اخلاق» و به دلیل قانون «حجاب» جان خود را از دست داد.”

در همین خصوص پیشتر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در سازمان ملل، قانون اجباری بودن حجاب را در ایران «با شدیدترین لحن» محکوم کرد و از حکومت جمهوری اسلامی در ایران خواست تا به اجرای این قانون، پایان دهند. وی از مقام‌های ایران می‌خواهد که آنها نیز درباره جان‌باختن مهسا امینی و همچنین کشته شدن معترضان در ایران، تحقیقاتی انجام دهند و پاسخگو باشند. او پیش از این نیز خواستار تصویب قطعنامه ای توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت حجاب اجباری در ایران شده بود.

ندى الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از سرکوب خشونتبار اعتراضات مردم ایران به جان باختن مهسا امینی در بازداشت ابراز نگرانی کرد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار مطلبی در توییتر نسبت به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه فرانسه و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه های جداگانه، جان باختن مهسا امینی به دست پلیس امنیت اخلاقی را محکوم کردند.

شماری از چهره های سیاسی نیز به مرگ مهسا امینی، تداوم اعتراضات در این خصوص و سرکوب آنان واکنش نشان دادند.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا با انتشار پیامی به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داده و نوشته است: “مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت رخ داد. دولت کانادا خواستار تحقیقات کامل و شفاف درباره مرگ وی است.”

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از حکومت ایران خواست به اعتراضات خیابانی زنان توجه کند. وی با بیان اینکه زنان برای دفاع از حقوق انسانی خود برخاسته اند، گفت: “باید حرف این زنان شنیده شود، چون آنها خواستار حقوقی هستند که مردم در هر جایی باید داشته باشند”.

همچنین جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سخنرانی امروز خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به اعتراضات روزهای اخیر مردم ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی گفت: “ایالات متحده در کنار شهروندان و زنان شجاع ایرانی که برای حقوق اساسی شان می جنگند می ایستد.”

پیشتر رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با انتشار توییتی، اتفاقی را که برای خانم امینی رخ داده، «وحشتناک» توصیف کرد و نوشت: «ایران باید به خشونت علیه زنان پایان دهد و به آنها اجازه دهد تا از حقوق اساسی‌شان برخوردار باشند.» جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در توییتی، جان باختن مهسا امینی را «غیرقابل بخشش» توصیف کرد و نوشت که کشورش کماکان حکومت ایران را مسئول این اتفاق و «نقض حقوق بشر» می‌داند.

آیت الله اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه، ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با مهسا امینی، گشت ارشاد را “نامشروع، غیر قانونی و غیر عقلانی” عنوان کرد.

شماری از نمایندگان مجلس چون جلال رشیدی کوچی، مسعود پزشکیان و فاطمه قاسپور با واکنش به این رخداد نیز قول پیگیری آن در چهارچوب های قانونی را دادند. مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس خواهان شفاف سازی مسئولان در خصوص واقعه جان باختن مهسا امینی شد. جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس طبق اظهاراتی از انتشار ویدیوی مهسا امینی توسط نیروهای امنیتی اظهار ندامت کرد و گفت: “هرچه فیلم را دیدم حجابش خیلی بهتر از افرادی بود که این روزها در خیابان می بینیم.”

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران ماجرای مهسا امینی را «فاجعه‌ای ناگوار» توصیف کرده که تا «مغز استخوان را می‌سوزاند.»

بعلاوه جبهه اصلاحات ایران با انتشار بیانیه ای خواستار “برچیده شدن گشت‌ های ارشاد، واکنش موثر مراجع تقلید و محاکمه آمران فاجعه مرگ مهسا امینی” شد. همچنین چهره های سیاسی و فقهای دینی چون آیت الله محقق داماد، علی مطهری، آیت الله احمد منتظری، زهرا رهنورد، عبدالله رمضان زاده، محمود صادقی، محمدرضا عارف، فاطمه هاشمی رفسنجانی، آذر منصوری، جلال میرزایی، و علی شکوری راد با انتشار مطالبی، اعتراض خود را نسبت به واقعه صورت گرفته نشان دادند.

حمایت هنرمندان و چهرهای شناخته شده در سطح ملی و بین اللمی نیز کماکان ادامه دارد.

کیت بکینسیل، بازیگر هالیوودی انگلیسی تبار با انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود نسبت به مرگ مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران واکنش نشان داد. بکینسیل با استناد به گفته های اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «عدم پاسخگویی مقامات ایران به جامعه بین الملل» را دلیل عمده بی عدالتی ها در ایران دانست و با اشاره به حجاب اجباری زنان اظهار داشت: “تشدید قوانین حجاب اسلامی بخشی از یک الگوی سیستماتیک برای سرکوب گسترده است.”

پیشتر آریانا سعید خواننده مشهور افغانستان در شبکه‌های اجتماعی از هوادارانش خواست با اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی «هم‌صدا» شوند. الیف شفق، نویسنده پرآوازه ترک، سرکای توتونجو، داملا سونمزو نورگل یشیلچای، بازیگران سینما و تلویزیون ترکیه از دیگر چهره های سرشناسی بودند که به مرگ مهسا امینی اعتراض کردند.

جی. کی. رولینگ، نویسنده مطرح بریتانیایی و خالق مجموعه «هری پاتر» نیز با بازنشر ویدیٔویی که در آن زنان ایرانی در حال کوتاه کردن موهای خود یا سوزاندن روسری‌هایشان در اعتراض به حجاب اجباری هستند، با هشتگ مهسا امینی، نوشت: «شجاعت واقعی این شکلی است.»

همچنین چهره های شناخته شده هنرمندان و ورزشکاران از جمله کتایون ریاحی، همایون شجریان، فلامک جنیدی، عادل فردوسی پور، برزو ارجمند، مهران مدیری، بهرام افشاری، امین حیایی، احمد مهرانفر، گلشیفته فرهانی، حسین ماهینی، علی زندوکیلی، بابک جهانبخش، حسن یزدانی، هنگامه قاضیانی، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری، شهرام ناظری، شبنم فرشادجو، هانیه توسلی، علی دایی، محمد تقوی، رضا کیانیان، مهران احمدی، لیلی رشیدی، محراب قاسم خانی، مهدی یراحی، تهمینه میلانی، حنا کامکار، پانته آ بهرام، امیر جدیدی، یلدا معیری، حامد بهداد، پرستو گلستانی، ترانه علیدوستی، فاطمه معتمد آریا، نوید محمد زاده، فرشته حسینی، آناهیتا همتی، یحیی گل محمدی، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش، مریم طوسی، مسعود شجاعی، عباس جمشیدی فر، علی شادمان، زبیر نیک نفس، محمد موسوی، علی صبوری، امیرمهدی ژوله، محسن چاوشی و اصغر فرهادی نیز نسبت به این رخداد سکوت پیشه نکرده و اعتراض خود را با انتشار مطالب مختلفی نشان دادند.

حمایت زندانیان:

منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، فعالان مدنی محبوس در زندان کچویی کرج، روز گذشته با انتشار بیانیه ای در اعتراض به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در دوران بازداشت و حمایت از خانواده داغدار وی و همچنین افراد معترض به این رویداد، اعلام اعتصاب غذای پنج روزه کردند.

مهدی مسکین‌نواز، زندانی محبوس در زندان رجایی‌شهر، عالیه مطلب‌زاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار بیانیه هایی جداگانه مرگ مهسا امینی را محکوم کرده و از شهروندان معترض و خانواده داغدار خانم امینی اعلام حمایت کردند.

همچنین سید افخم ابراهیمی، مجتبی نایری، سیروس قرچه، صادق امیدی، معین حاجی زاده، محمد خانی، یاشار توحیدی و محمد ایران از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین، طی نامه ای سرکوب زنان توسط جمهوری اسلامی و جان باختن مهسا امینی در پی عملکرد گشت ارشاد را محکوم کردند.

شرح خلاصه واقعه:

مهسا (ژینا) امینی زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه هفته گذشته در ایستگاه مترو حقانی تهران توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا منتقل شد.

کوتاه مدتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.

با توجه به کارنامه بد نیروی انتظامی و وقایع مشابه پیشین، افکار عمومی با باور به ضرب و شتم این دختر جوان در محل بازداشتگاه نسبت به این وضعیت واکنش نشان داد. واکنش های متعدد از سوی نهاد ها، ارگان ها، چهره های مطرح همزمان با شکل گیری تجمعات مردمی در راستای محکوم کردن فوت این زن جوان در دوران بازداشت، کماکان ادامه دارد.

روز گذشته هرانا با انتشار گزارشی به شرح وقایع پنجمین روز از اعتراضات نسبت به جان باختن مهسا امینی، پرداخته بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید