خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  شهدخت خانجانی، شهروند بهایی به حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد

شهدخت خانجانی، شهروند بهایی به حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد

خبرگزاری هرانا – در پی رد درخواست واخواهی، شهدخت خانجانی، شهروند بهائی ساکن سمنان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به شانزده سال حبس، ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی زد درخواست واخواهی، شهدخت خانجانی، شهروند بهائی ساکن سمنان به حبس، جزای نقدی و مجازات تکمیلی شد.

خانم خانجانی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان از بابت اتهام “تشکیل گروه و دسته به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ده سال حبس تعزیری، به اتهام “تبلیغ فرقه انحرافی و ضاله بهاییت” به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

او همچنین از بابت مجازات تکمیلی به پانزده سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال منع عضویت و فعالیت در گروهها، احزاب و دسته جات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است.

جلسه واخواهی این شهروند بهائی پیشتر در تاریخ نوزدهم شهریورماه سال جاری در شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان برگزار شده بود.

خانم خانجانی در تاریخ هشت خردادماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی وی را ضبط کردند. او نهایتا چندی بعد با قرار تامین کیفری آزاد شده بود.

شهدخت خانجانی، شهروند بهائی، ساکن سمنان و مادر دو فرزند است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید