خانه  > اقلیت های دینی  >  در پی فشار نهادهای امنیتی؛ نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی از محل کار خود اخراج شد

در پی فشار نهادهای امنیتی؛ نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی از محل کار خود اخراج شد

خبرگزاری هرانا – نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی ساکن گرگان، در پی اعمال فشار نهادهای امنیتی از محل کار خود اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی ساکن گرگان، از محل کار خود اخراج شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “خانم سعادت نیا پانزده سال به عنوان نماینده علمی در یک شرکت خصوصی مشغول به فعالیت بود. پس از بازداشت و آزادی وی، نیروهای اطلاعات سپاه، مدیران این شرکت را احضار و آنها را مجبور کردند که خانم سعادت نیا را اخراج کنند. نهایتا مدیران شرکت نیز مجبور به قطع همکاری با این شهروند بهائی شدند.”

نفیسا سعادت یار و همسرش پویا امری اویل بهمن سال گذشته بازداشت و پس از مدتی هر کدام با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی آزاد شدند.

لازم به ذکر است، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

در ماده ۷۷ منشور حقوق شهروندی مصوب دولت ایران نیز در این باره آمده است: “حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض و با رعایت قانون، شغلی را که به آن تمایل دارند انتخاب نمایند و به آن اشتغال داشته باشند. هیچ‌کس نمی‌تواند به دلایل قومیتی، مذهبی، جنسیتی و یا اختلاف‌نظر در گرایش‌های سیاسی و یا اجتماعی این حق را از شهروندان سلب کند”.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید