خانه  > زنان  >  گزارشی آماری از خشونت های مرگبار علیه زنان؛ هر چهار روز یک زن کشته شد

گزارشی آماری از خشونت های مرگبار علیه زنان؛ هر چهار روز یک زن کشته شد

خبرگزاری هرانا – شرق گزارشی آماری از اعمال خشونت های مرگبار علیه زنان در طی دو سال گذشته ارائه کرده است. در این گزارش آمده که در مدت زمان مذکور دستکم ۱۶۵ زن در نقاط مختلف کشور توسط اعضای خانواده خود کشته شدند که در ۱۰۸ مورد از این تعداد، عاملان قتل همسران مقتولان بوده اند. انگیزه های ناموسی، اختلافات خانوادگی و مسائل مالی، از جمله دلایل وقوع خشونت علیه این زنان گزارش شده است. گزارش تحقیقی پیش رو به ارائه جزییات و شرحی از این وقایع میپردازد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، طی دو سال گذشته دستکم ۱۶۵ زن توسط همسر و یا اعضای خانواده خود به قتل رسیده است.

در این گزارش تحقیقی که مبتنی بر آمار رسمی و تأییدشده در رسانه‌های رسمی کشور است، آمده است: از خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱، ۸۱ زن و از خرداد ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ ، ۸۴ زن در مجموع حداقل ۱۶۵ زن‌کشی در کشور انجام شده است؛ یعنی به‌طور میانگین هر چهار روز، یک زن‌ در نقاط مختلف کشور به دست یکی از مردان خانواده‌اش از جمله شوهر، پدر، برادر و در مواردی شوهر سابق، عمو، دایی، پدر‌شوهر و در موارد معدودی مردان دورتر خانواده به قتل رسیده است.

بر اساس این گزارش، “از ۱۶۵ قتل های انجام‌ شده، ۸۷ مورد به علت اختلافات خانوادگی، برای ۳۸ مورد علت ناموسی، ۱۰ مورد مسائل مالی و برای ۳۰ زن‌کشی نیز دلیل روشنی ذکر نشده است.”

در بخش دیگر این گزارش ضمن اعلام اینکه “اغلب‌ زن کشی ها” توسط شوهر انجام گرفته شده، آمده است: “۱۰۸ نفر به دست شوهرشان کشته شدند، ۱۷ زن توسط برادر، ۹ زن توسط پسر، ۱۳ زن توسط پدر و ۱۹ زن نیز توسط سایر اعضای خانواده خود مانند پدرشوهر، برادرشوهر، شوهر سابق یا پسرخاله کشته شدند.”

از سوی دیگر، در گزارش تحقیقی این رسانه به شیوه کشته شدن زنان نیز پرداخته است؛ “۴۳ زن به ضرب گلوله کشته شدند؛ اغلب با اسلحه شکاری، کلت کمری و حتی کلاشنیکف. ۴۰ زن با ضربات چاقو به قتل رسیدند. ۳۵ زن خفه شدند؛ با دست، روسری و ملافه. شش زن آتش زده شدند؛ با ریختن مستقیم بنزین روی آنها، آتش‌زدن ماشین یا خانه‌ای که مقتول در آن بوده و در پی این آتش‌سوزی کشته شده است. چهار زن با ضربات متعدد چکش به قتل رسیدند. دو زن از طریق هل‌دادن کشته شدند. دلایل قتل پنج زن ذکر نشده و ۳۰ زن نیز به دلایل نامعمول دیگری مانند مثله‌شدن، ضربات سنگ، پرتاب‌شدن از ارتفاع و با سنگ فرز کشته شدند. در ۱۱ مورد نیز قاتل پس از جنایت دست به خودکشی زده است.”

در ادامه به زمان، مکان و نحوه کشته شدن زنان در کشور پرداخته شده است.

سال ۱۴۰۰

در خردادماه ۱۴۰۰ دستکم هفت زن کشته شدند که در تاریخ ششم خردادماه، یک زن در منطقه فلاح تهران به دلیل مسائل ناموسی توسط همسر خود با ضرب و شتم به قتل رسید. در تاریخ هشتم خردادماه یک زن به نام مینا ۳۹ ساله به دلیل اتمام رابطه توسط نامزد سابقش، با ضربات چاقو کشته شد و یک دختر ۲۴ ساله به نام افروز به دلیل اختلافات خانوادگی توسط دایی خود به آتش کشیده و جان جان باخت. همچنین در نهمین روز از همین ماه، یک زن توسط همسرش به عالت مسائل ناموسی از پنجره ساختمان پرتاب شد و جان باخت. دوازدهم خردادماه، یک زن توسط شوهرش به علت اختلافات خانوادگی در آبادان با ضربات چاقو به قتل رسید. از سوی دیگر در بیستم همین ماه، یک زن از تبعه افغانستان توسط همسرش به دلیل مشاجره برای بازگشت به افغانستان با ضربات چاقو و در سی ام خردادماه، یک زن ۲۸ ساله توسط برادرش به شیوه خفگی کشته شدند.

از سوی دیگر، در تیرماه ۱۴۰۰، یازده زن توسط اعضای خانواده به قتل رسیدند. مورد اول در یکم تیرماه، یک زن توسط پسر خود در تهران با ضربات چاقو به قتل رسید. در هفتمین روز از ماه مذکور، یک زن توسط همسرش در مقابل ساختمان شورای حل اختلاف در جیرفت به دلیل اختلاف حضانت فرزند با شلیک گلوله با سلاح ساچمه‌ای کشته شد. یازدهم تیرماه، شکیبا ۱۶ ساله توسط پدرس به دلیل مسائل ناموسی در کرمانشاه با ضربات چاقو به قتل رسید. همچنین در چهاردهم تیرماه، گلنار ۴۰ ساله توسط شوهرش شاهین با ضرب گلوله با اسلحه شاه‌کش در تهران کشته شد. پانزدهم تیرماه، یک مرد، زن و مادر زن خود را در گتوند استان خوزستان با شلیک گلوله به قتل رساند؛ در همین روز در گلشهر کرج یک زن توسط برادر زاده اش با شیوه خفگی کشته شد. یک زن حامله ۱۶ ساله نیز توسط شوهرش به دلیل تقاضای پول برای خرید سیسمونی با ضربات سنگین به قتل رسید. علاوه براین یک زن توسط برادرش به علت تقسیم ارث در شهرستان صحنه با شلیک گلوله کشته شد. گفتنی است، یک زن ۶۳ ساله توسط همسر خود به دلیل اختلاف برسر نگهداری مادر شوهرش، با شیوه خفگی کشته شد. یک زن نیز در زنجان به دلیل اختلافات خانوادگی توسط همسرش با شلیک گلوله و یک زن در قم توسط شوهرش او هم با شلیک گلوله کشته شدند.

پنج قتل در مردادماه ۱۴۰۰ صورت گرفت؛ ششم مرداد یک زن توسط همسرش به دلیل بد خلقی زن با ۱۷ ضربه چاقو در مشهد کشته شد و نهمین روز از همین ماه، یک زن در روستای کاظم‌آباد مشهد توسط شوهرش به دلیل اعتیاد شوهرش با ضربات چاقو به قتل رسید. اوایل مرداد، یک زن توسط شوهر در البرز به دلیل اعتیاد زوج و اختلاف با هم با دستگاه سنگ فرز به قتل رسید. پانزدهم ماه مذکور، یک زن و چهار نفر از اعضای خانواده او توسط همسرش در روستای حین‌آباد در سنندج به دلیل اختلافات خانوادگی با اسلحه شکاری کشته شدند. علاوه براین یک زن در تبریز به دلیل اختلافات خانوادگی توسط همسرش به قتل رسید.

در شهریور ماه ۱۴۰۰، دستکم دوازه زن به قتل رسید. در اولین روز از ماه مذکور، یک زن ۲۷ ساله توسط شوهر در تهران به علت مسائل ناموسی با ضربات چاقو، یک زن۳۰ ساله در اراک توسط برادر خود به دلیل اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو، یک زن ۱۹ ساله به دست برادرشوهر ۱۶ ساله  خود در شهرک رکن‌آباد شیراز با اسلحه ساچمه‌ای و یک زن توسط پسر نوجوان ۱۷ ساله خود به نام فرزاد به دلیل اعتیاد فرزند به شیوه خفگی کشته شدند. هشتم شهریورماه، مبینا ۱۶ ساله در لرستان توسط شوهرش به دلیل مسائل ناموسی به شیوه خفگی به قتل رسید. همچنین، یک زن ۲۵ ساله در مرو دست توسط شوهرش به دلیل اختلافات خانوادگی به شیوه خفگی کشته شد. اوایل شهریور ماه، یک زن ۲۷ ساله توسط شوهرش به نام خسرو به دلیل مسائل ناموسی با ضربات چاقو و یک زن ۲۳ ساله به نام مینو به دست شوهر در شهرستان دماوند به دلیل اختلاف بر سر داشتن زن دوم با ضرب و شتم به قتل رسیدند. هجدهم شهریور، یک زن ۷۰ ساله به دست شوهر ۴۸ ساله خود در لاهیجان به علت اختلافات خانوادگی به قتل رسید. در اواخر شهریور، یک زن در کرج توسط همسرش به دلیل مسائل ناموسی با ضربات چاقو کشته شد. از سوی دیگر در همین ماه مذکور یک زن توسط شوهرش به دلیل شرایط بد مالی و کمک‌نکردن خانواده زن با ضربات متعدد و خون‌ریزی داخلی و یک زن در توسط همسر خود  در جیرفت به دلیل اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله کشته شدند.

بر اساس آمار منتشر شده در مهرماه سال ۱۴۰۰، پنج مورد زن کشی صورت گرفته است. اوایل مهرماه یک زن به نام مهناز توسط شوهرش به شیوه خفگی جان باخت. یک دختر ۱۴ ساله‌ نیز توسط پدرش در شهرستان بختگان با شلیک گلوله به قتل رسید. بیست و یکم مهرماه نیز یک دختر توسط پدرش در کرمان به دلیل مسائل ناموسی با انداختن جسد در چاهی با ۱۲۰ متر عمق جان باخت. بیست و پنجمین روز از همین ماه، یک زن به دلیل اختلافات خانوادگی توسط همسرش به شیوه خفگی با روسری و بند کفش به قتل رسید. بیست و هشتم مهرماه، یک زن نیز توسط همسرش به شیوه خفگی کشته شد.

دستکم دو قتل در آبان ماه سال ۱۴۰۰، رخ داد، یک زن توسط برادرش به دلیل اختلافات خانوادگی با درگیری فیزیکی و یک زن دیگر در تهران به دلیل اختلافات خانوادگی توسط برادرش با ضربات چاقو به قتل رسیدند.

در آذرماه ۱۴۰۰ نیز دستکم دو مورد زن کشی در کشور صورت گرفت، دهم آذر یک زن در رشت توسط شوهرش شاهین به دلیل اختلافات خانوادگی کشته شد و یک زن ۳۹ ساله توسط شوهرش با ضربات چاقو و خفگی به قتل رسید.

دستکم چهار زن در دی ماه ۱۴۰۰، کشته شدند. پنجم دی، یک زن توسط فرزندخوانده خود به دلیل مشکلات مالی با شلیک گلوله کشته شد. نهم دی ماه یک زن توسط شوهر صیغه ای خود در مشهد به دلیل اختلافات خانوادگی با شیوه خفگی و در همین روز یک زن توسط فرزندخوانده خود به دلیل اختلافات خانوادگی به شیوه خفگی و بردین گلو کشته شدند. در بیست و دوم همین ماه یک زن توسط همسرش به دلیل مسائل ناموسی و سوظن به قتل رسید.

بهمن ماه ۱۴۰۰ دستکم ده زن به قتل رسید. اوایل بهمن ماه، یک زن توسطشوهر ۵۰ ساله خود به دلیل مسائل ناموسی با کتک‌زدن و هل‌دادن او به قتل رسید. هفتم بهمن، یک زن توسط همسر سابقش به علت ناراحتی از طلاق با بیهوشی و بعد شلیک گلوله به قتل رسید. یازدهم بهمن ماه یک کودک ۱۱ ساله توسط پدرش به دلیل اختلاف با همسر با شلیک گلوله کشته شد. در سیزدهم همین ماه، یک زن به دست شوهر به دلیل اختلافات خانوادگی به شیوه خفگی به قتل رسید. در شانزدهم بهمن، مونا به دست شوهرش سجاد در اهواز به دلیل مسائل ناموسی و فرار زن به ترکیه به شیوه سربریدن به قتل رسید. در هفدهمین روز از همین ماه، فرنگیس توسط برادر ناتنی خود به دلیل اختلاف و حسادت با ضربات چاقو و ریختن اسید روی گردن کشته شد. بیست و یکم بهمن، یک زن به دست شوهر در شهرستان قرچک به دلیل اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله و یک زن ۵۰ ساله در ورامین توسط شوهرش به دلیل اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو به قتل رسیدند. سی ام بهمن ماه، یک زن ۲۵ ساله توسط همسرش در تهران به دلیل مشکلات مالی با ضربات مشت و لگد کشته شد. همچنین، یک زن  ۲۲ ساله به دست پدرشوهرش در ایلام به دلیل مسائل ناموسی با شلیک گلوله به قتل رسید.

اسفندماه همین سال دستکم ۳ قتل صورت گرفت. یک زن در همدان توسط برادرش به علت مسائل ناموسی به شیوه خفگی کشته شد. در بیست و دوم اسفندماه، سیمین توسط همسرش به دلیل اختلافات خانوادگی با کوبیدن شیء بر سر و یک زن توسط پسرش به دلیل اختلافات مالی با مسمومیت و بعد خفگی به قتل رسیدند.

سال ۱۴۰۱

در فروردین ماه ۱۴۰۱، یازده زن با انگیزه های مختلف به قتل رسیدند. دهم فرودین ماه یک زن توسط همسرش به آتش کشیده شد و جان باخت. در رضوان شهر نیز یک زن توسط همسرش به دلیل اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو در خواب به قتل رسید. همچنین یک زن ۶۵ ساله توسط شوهر ۷۰ ساله اش در شهرستان آبدانان به دلیل اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله کشته شد. یازدهم فروردین یک زن توسط پسرش در بندر انزلی  به دلیل خستگی از نگهداری مادر با پرتاب از تراس به خیابان کشته شد. پانزدهم فروردین، یک زن ۱۶ ساله به دلیل اختلافات خانوادگی توسط شوهر ۲۲ ساله خود با شلیک گلوله، کلت کمری به قتل رسید. همچنین، یک زن در صومعه سرا و یک زن در تاکستان قزوین توسط همسرانشان به دلیل اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله کشته شدند. بیست و یکم همین ماه، یک زن در محله کیانشهر تهران توسط همسرش به علت مسائل ناموسی به ضرب گلوله و در همین تاریخ مذکور یک زن در جنوب تهران به علت مسائل ناموسی توسط همسرش با شلیک گلوله به قتل رسیدند. بیست و نهم فروردین ماه، یک زن و دخترش توسط پدر خانواده به دلیل اختلافات خانوادگی به شیوهه خفگی کشته شدند. اواخر فروردین ماه نیز، یک زن ۳۵ ساله توسط شوهر ۳۸ ساله اش در تهران به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله کشته شد.

دستکم پنج زن کشی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، صورت گرفت. اول اردیبهشت ماه، شیوا ۱۶ ساله توسط نامزد ۲۱ ساله به نام موسی در یاسوج به دلیل تمایل‌نداشتن زن به ازدواج با شلیک گلوله به قتل رسید. در ششم اردیبهشت، یک زن ۳۲ ساله به علت مسائل ناموسی توسط همسرش به شیوه خفگی با دست کشته شد. یک زن نیز توسط برادر شوهرش به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رسید. از سوی دیگر در هفدهم همین ماه مذکور یک زن به دست شوهر (نامزد) در منطقه خزانه در تهران به علت مسائل ناموسی به شیوه شکستن گردن و مثله‌کردن جسد کشته شد. افسانه نیز در تهران توسط برادرش به علت مسائل ناموسی به شیوه خفگی در خواب کشته شد.

در خردادماه ۱۴۰۱، دستکم چهار زن به قتل رسید. بیست و ششم خردادماه، سارا ۳۲ ساله در استان گیلان توسط همسرش به علت  اختلافات خانوادگی به شیوه خفگی به قتل رسید. در سی ام خردادماه، یک زن ۲۰ ساله به دست شوهر ۲۱ ساله به علت  زیاده‌خواهی زن به شیوه خفگی کشته شد. اواخر خرداد ماه، یک زن در استان فارس به علت اختلافات خانوادگی توسط همسرش با شلیک گلوله و یک زن به دست فرزندش به علت اختلافات خانوادگی به شیوه هل‌دادن مادر به قتل رسیدند.

در گزارش مذکور شش زن در تیرماه ۱۴۰۱، به قتل رسیده شدند. یکم تیر، یک مادر به دست پسرش در تهران به علت عصبانیت پسر به شیوه کتک‌زدن (و احتمالا پرتاب) به قتل رسید. در مشهد یک زن توسط همسرش به دلیل اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو و بریدن گردن کشته شد. دوم تیرماه، یک زن توسط شوهرش به علت تقاضای مهریه با شلیک گلوله کشته شد. ششم تیرماه نیز، آریانا ۱۶ ساله توسط پدرش به علت مسائل ناموسی با شلیک گلوله به قتل رسید. چهاردهمم همین ماه، یک زن ۲۲ ساله به دلیل مسائل ناموسی توسط شوهرش در تهران به شیوه خفگی به قتل رسید. بیست و هشتم تیرماه، یک زن ۵۰ ساله به علت اختلافات خانوادگی توسط همسرش به شیوه مثله کردن در حمام کشته شد.

در مردادماه ۱۴۰۱، دستکم چهار زن کشی در ایران صورت گرفت. دوازدهم مردادماه، یک زن توسط همسر سابقش به دلیل مسائل ناموسی با ضربات چاقو در ماشین کشته شد. در بیست و سوم مردادماه، یک زن ۴۰ ساله توسط برادرش در بلوارمیرداماد تهران به دلیل مسائل ناموسی به شیوه خفگی جان باخت. در همین ماه، یک زن توسط دامادش به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله و در منجیل یک زن توسط شوهرش به علت اعتراض به اعتیاد همسر با ضربات چاقو به قتل رسیدند.

علاوه براین در شهریورماه ۱۴۰۱، پنج زن به قتل رسیدند. یک زن توسط همسرش با ضربات چاقو و بعد آتش کشیدن جسد کشته شد. در تهران نیز یک زن توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی  به قتل رسید. یک زن ۵۷ ساله نیز در رباط کریم تهران به علت بی توجهی به همسر با ضربات متعدد ماهیتابه توسط شوهرش به قتل رسید. در جیرفت یک زن توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی با اسلحه شکاری کشته شد. بیست و نهم همین ماه، یک زن توسط همسرش به علت مشاجره و جر و بحث با ضربات چاقو به قتل رسید.

دستکم شش زن در مهرماه ۱۴۰۱، با انگیزه های ناموسی و اختلافات خانوادگی به قتل رسیدند. در شوشو یک زن توسط دایی خود به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله کشته شد. ششم مهرماه، یک زن توسط برادرش در آبادان به دلیل اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رسید. در اواسط مهرماه، در کرمان یک زن توسط پسرخاله اش به علت مسائل ناموسی با شلیک گلوله و یک زن ۲۸ ساله و دختر خردسالش توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی در استان البرز به شیوه خفگی به قتل رسیدند. در بیست و نهم مهرماه، یک زن ۳۶ ساله در خراسان رضوی توسط همسرش کشته شد. علاوه براین ، در سی ام مهرماه، یک زن ۳۸ ساله در برازجان توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی به قتل رسید.

در آبان ماه ۱۴۰۱ نیز دستکم شش زن به قتل رسید. دوم آبان، یک زن ۲۰ ساله به همراه دو دخترش توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی به آتش کشیده و جان باختند. چهارم آبان ماه، یک زن ۲۲ در ساوجبلاغ استان البرز به علت اختلافات خانوادگی توسط همسرش با ضربه به سر به قتل رسید. از سوی دیگر، هشتم آبان ماه، یک زن در تبریز توسط همسر سابقش به دلیل اختلافات پیشین با ضربات چاقو به قتل رسید. دهمین روز از این ماه، یک زن توسط همسرش در شهرستان سنقر و کلیایی کرمانشاه به علت اختلافات خانوادگی با ضربات جسم سخت به قتل رسید. در بیستم آبان ماه، یک زن در تهران توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو و یک زن دیگر نیز توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو به قتل رسیدند.

در گزارش مذکور، یازده زن کشی در آذرماه ۱۴۰۱ رخ داده است. دوم آذر یک زن ۵۲ ساله در یافت آباد تهران توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربه چکش به سر به قتل سید. هفتم آذرماه نیز یک مرد ۸۲ ساله زن و دختر خوانده خود را در البرز به لت اختلافات ملی با شلیک گلوله کشت. در شهرستان کردکوی یک زن توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی کشته شد. اواسط آذر یک زن توسط شوهر در کرمانشاه به علت اختلافات ملکی با شلیک گلوله به قتل رسید. در یازدهم آذرماه، در تبریز یک زن توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی به قتل رسید. روز بعد یک زن ۲۴ ساله توسط همسر سابقش در کردستان به دلیل اصرار به بازگشت دوباره زن به زندگی به ضربات چاقو کشته شد. سیزدهم آذرماه، یک زن توسط همسر ۷۰ ساله خود در تهران به علت اختلافات خانوادگی به شیوه خفگی به قتل رسید. در همین روز در اهواز یک دختر ۱۷ ساله توسط پدرش به دلیل مسائل ناموسی با ضربات چاقو به قتل رسید. در بیستم آذرماه یک زن توسط پسر ۱۹ ساله خود در تهران به علت کینه از مادر با ضربات چاقو کشته شد. در بیست و یکم آذرماه، یک زن توسط پسر ۲۶ ساله خود به قتل رسید. علاوه براین، در اواسط آذرماه یک زن توسط برادر همسرش در کرمانشاه به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رسید.

در دی ماه ۱۴۰۱، دستکم سه زن قربانی اختلافات خانوادگی و مسائل ناموسی شدند. در یازدهم دی در خمین یک دختر ۱۶ ساله توسط دایی و پدرش به علت مسائل ناموسی با ضرب  وشتم وایست قلبی به قتل رسید. در پاکدشت تهران نیز یک زن به علت اختلافات خانوادگی توسط همسرش با پرتاب زن از پنجره به خیابان به قتل رسیدو همچنین در بیست و ششم دی ماه، یک زن در خیابان نارمک توسط پسر به علت اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو کشته شد.

دستکم هشت زن کشی در بهمن ماه ۱۴۰۱، در ایران صورت گرفت. سوم بهمن ماه، نگین در روستای نی در مریوان توسط همسر سابقش با بنزین به آتش کشیده شد و جان باخت. پنجم بهمن نیز، فیروزه ۲۶ ساله در کرمانشاه توسط برادرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو به قتل رسید. هفتم بهمن ماه، در تهران یک زن به دلیل تقاضا برای طلاق توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسید. از سوی دیگر، در نهمین روز از این ماه، زهره توسط شوهرش علیرضاا خواجوی با شلیک گلوله به قتل رسید. گفتنی است در یازدهم این ماه مذکور رضوان ۲۶ ساله در روستای زیویه از توابع کامیاران توسط همسر سابقش با شلیک گلوله کشته شد. پانزدهم بهمن ماه، راحیل ۱۲ ساله توسط برادر ۱۹ ساله خود به علت مسائل ناموسی در روستای سرخون بندرعباس با سربریدن با ساتور به قتل رسید. بیست و نهم همین ماه، معرفت ۲۹ ساله در شهرستان سلماس به علت اختلافات خانوادگی با ضرب و شتم و خفگی به قتل رسید. سی ام بهمن ماه، یک زن ۳۵ ساله در آستانه اشرفیه به علت اختلافات خانوادگی توسط همسرش با شلیک گلوله اسلحه کمری به قتل رسید.

در اسفند ماه ۱۴۰۱، دستکم هشت زن به قتل رسید. چهارم اسفند، در تهران یک مادر توسط پسرش به دلیل اعتیاد پسر و مسائل مالی با کوبیدن چرخ خیاطی به سر زن کشته شد. در پنجم اسفندماه، در تهران یک زن باردار ۷ ماهه توسط شوهرش به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رسید. در همین روز در شهر کنگان استان بوشهر یک زن ۲۷ ساله توسط برادرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو به قتل رسید. در یازدهم اسفندماه، دو خواهر و خواهر زاده توسط برادر در شهرستان مسجد سلیمان به علت فقر با شلیک گلوله به قتل رسیدند. در همین روز در شهرستان هلیلان یک زن ۳۱ ساله توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگیبه ضربات مشت به گردن به قتل رسید. چهاردهم اسفندماه، در خیابان ستارخان تهران یک زن توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رسید. از سوی دیگر در شانزدهم اسفند، یک زن ۳۶ ساله در غرب تهران با شلیک کلوله کشته شد. هجدهمم اسفندماهنیز، یک زن توسط پسرخاله اش در تهران به علت مسائل مالی به شیوه خفگی به قتل رسید.

سال ۱۴۰۲

در گزارش فوق دستکم هفت زن در فروردین ماه سال جاری به قتل رسیدند. هفتم فرودین ماه سرشین پیره در مریوان توسط مردی که با او در ارتباط بود با پرتاب در چاه به قتل رسید. نهم همین ماه، مهناز در تهران توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو به قتل رسید. چهاردهم فرودین، یک مرد در رباط کریم زن و پسرش را با شلیک گلوله به قتل رساند. در بیست و یکم فروردین ماه، نیز در رباط کریم تهران یک مرد همسر و دو پسرش را به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رساند. اواسط فروردین ی زن توسط همسرش در تهران به علت مسائل ناموسی و خیانت با ضربه سر با میله و مثله‌کردن جسد به قتل رسید. بیست و پنجم فروردین، مریم در خوی توسط پدر و برادرش به علت مسائل ناموسی به شیوه حلق آویز کردن به قتل رسید. همچنین در بیست و هفتم فروردین، دنیا در کرمانشاه توسط یکی از اقوام به علت مسائل ناموسی به قتل رسید.

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دستکم یازده زن کشی در ایران رخ داد. چهارم اردیبهشت ماه، یک زن در اسلامشهر به علت مسائل مالی توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسید. نهم اردیبهشت ماه، در اراک یک زن توسط همسرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربات چاقو به قتل رسید. دهم اردیبهشت، یک زن توسط برادرش در تهران به علت مسائل مالی و ارث با ضربات چاقو  و سوختن در آتش به قتل رسید. دوازدهم ماه مذکور، یک دختر نوجوان در دیواندره توسط برادرش به علت مسائل ناموسی با ضربات چکش به قتل رسید. سیزدهم اردیبهشت فرشته توسط پدرش در لرستان به علت مسائل ناموسی با شلیک گلوله و ستایش نیز در همین تاریخ در لرستان توسط پدرش به علت مسائل ناموسی با خوراندن قرص برنج به قتل رسیدند. در تاریخ مذکور معصومه در کوهرنگ توسط پدرش به علت مسائل ناموسی با شلیک گلوله به قتل رسید. شانزدهم اردیبهشت عایشه در زاهدان توسط همسر سابقش به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رسید.  یک زن نیز در تهران توسط برادرش به علت مسائل مالی به آتش کشیده شد و جان باخت. در نوزدهم ماه مذکور، یک زن در روستای فیلستان پاکدشت به علت مسائل ناموسی توسط شوهرش با ضربات چاقو به قتل رسید. اواخر اردیبهشت در پاکدشت یک زن به علت مسائل ناموسی توسط همسرش با ضربات چاقو به قتل رسید.

براساس این گزارش در خردادماه ۱۴۰۲، دستکم ۹ زن به قتل رسید. پنجم خرداد، یک زن ۵۲ ساله در مشهد توسط همسرش به علت اتهام همسر دوم به مرد با ضربات چقو به قتل رسید. دهم خردادماه در قرچک یک زن توسط شوهرش به علت کم توجهی با ضربات چاقو و ذر شهرستان قیدار زنجان یک زن توسط مردی که با او در رابطه بود به علت جواب رد به خواستگاری با آتش کشیدن او به قتل رسیدند. یک زن نیز توسط پدر ۶۸ ساله خود به دلیل درگیری لفظی با ضربات آخر به قتل رسید. همچنین اواسط خردادماه، یک زن ۳۱ ساله در شهرک صنعتی استهبان استان فارس به علت اختلافات خانوادگی با شلیک گلوله به قتل رسید. دوازدهم خرداد، رژین توسط برادرش در دیواندره به علت مسائل ناموسی با ضربات چاقو به قتل رسید. روز بعد در ایلام یک زن توسط پدرش به علت اختلافات خانوادگی با ضربات آجر به قتل رسید. همچنین، پرستو در کردستان توسط همسرش به علت مسائل ناموسی با ضربات چاقو به قتل رسید. بیست و نهم خردادماه نیز یک زن به همراه دو پسر خردسالش توسط همسرش در تهران به علت مسائل ناموسی با ضربات چاقو به قتل رسید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید