خانه  > slide, اصناف, اقلیت های دینی  >  دوازده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در ساری و شهرکرد پلمب شدند

دوازده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در ساری و شهرکرد پلمب شدند

خبرگزاری هرانا – روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه، دوازده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرهای ساری و شهرکرد توسط ماموران اداره اماکن پلمب شدند. پلمب محل کسب این شهروندان به بهانه تعطیلی یکی از اعیاد بهائیان صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دوازده واحد صنفی متعلق به هجده شهروند بهائی در شهرهای ساری و شهرکرد پلمب شدند.

هویت این هجده شهروند، کوروش مرادی و منصور روحانی دارای واحد صنفی نجاری در ساری، مسیح موقن، مهرداد موقن، امین موقن، میثم موقن، رامین موقن، شایان احمدی، نبی الله موقن، طهمورث احمدی، پویا احمدی، شکیب علیپور، فرزاد موقن، پرهام موقن، پیمان موقن، ضیا موقن، میلاد موقن، میعاد موقن دارای واحد های صنفی پخش، فروشنده و تعمیرات رادیات و اگزوز، مکانیکی و باطری سازی در شهرکرد توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع ضمن بیان اینکه در این ۱۲ واحد صنفی ۱۸ شهروند بهائی مشغول به فعالیت روزانه بودند، به هرانا گفت: “محل کسب این شهروندان بهائی به دلیل تعطیلات عید رضوان، توسط فرماندهی انتظامی و ماموران اداره اماکن پلمب صورت گرفته است.”

این منبع مطلع افزود: “برخی از این شهروندان در شهرکرد برای پیگیری پلمب واحدهای صنفی خود به اداره اماکن این شهر مراجعه کردند که آنها را به اداره اطلاعات ارجاع دادند. در آنجا از این شهروندان بهائی تعهد کتبی خواستند مبنی بر اینکه هر زمان خواستید محل کسب خود را تعطیل موقت کنید باید با هماهنگی و اجازه صنف مربوطه باشد، با دشمنان همکاری نکنید و از مرجع آیین بهائیت پیروی نکنید. اما هیچیک از دوستان این تعهدنامه را امضا نکردند و کماکان در حال پیگیری از مراجع قضایی بابت بازگشایی محل کسب و کار خود هستند.”

شهروندان بهائی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را طی ۹ روز پراکنده سال به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند. اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهائی مانند سالیان گذشته در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید