خانه  > slide, زندانیان  >  زندان اوین؛ مهدی محمودیان و حسین رزاق به مرخصی اعزام شدند

زندان اوین؛ مهدی محمودیان و حسین رزاق به مرخصی اعزام شدند

خبرگزاری هرانا – مهدی محمودیان، فعال مدنی و حسین رزاق، فعال رسانه ای از زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی محمودیان و حسین رزاق از زندان اوین به مرخصی اعزام شدند.

یک منبع مطلع به هرانا گفت: “آقایان محمودیان و رزاق روز جاری با تودیع قرار وثیقه به مرخصی درمانی کوتاه مدت اعزام شدند.”

مهدی محمودیان پیشتر به همراه چند تن دیگر از وکلای دادگستری و فعالان مدنی، در پرونده موسوم به “دادخواهان سلامت” مجموعا به تحمل بیش از ۱۰ سال حبس و محرومیت های شغلی و اجتماعی محکوم شدند. در این پرونده آقای محمودیان به چهار سال حبس به اضافه دو سال محرومیت از فعالیت‌ های رسانه‌ای (اعم از تحریری، سمعی و بصری) محکوم شد.

چندی بعد حکم صادره توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تایید شد.

این افراد در تاریخ ۲۳ مردادماه سال گذشته، در جریان برگزاری جلسه‌ ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شدند.

مهدی محمودیان، آرش کیخسروی و مصطفی نیلی در تاریخ ۲۴ شهریورماه همان سال، طی یک تماس تلفنی با خانواده‌ هایشان از انتقال خود به بند عمومی زندان اوین خبر دادند. از آن زمان مهدی محمودیان دوران محکومیتش از بابت پرونده پیشین خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

او پیش از این نیز در شهریورماه ۹۹ از بابت پرونده ای مجزا توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به چهار سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و ۲ سال منع خروج از کشور و ۴ ماه خدمات عمومی محکوم شده بود. نهایتا این محکومیت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. مصادیق اتهامات آقای محمودیان امضای بیانیه موسوم به ۷۷ نفر و اقدام برای روشن کردن شمع به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی عنوان شده بود.

 در خصوص حسین رزاق، فعال رسانه ای نیز گفتنی است، وی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در آمل بازداشت شد.
آقای رزاق در تاریخ  ۱۹ شهریور، از بابت پرونده جدیدی که علیه وی گشوده شده بود تفهیم اتهام شد.
سعید دهقان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، با بیان اینکه آقای رزاق در حال تحمل احکام حبس قبلی خود در زندان اوین است، نوشته بود: وی صبح دیروز از زندان به شعبه دوم دادسرای امنیت (اوین) منتقل شد و توسط قاضی حاجی مرادی بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام به دلیل برگزاری اتاق‌های کلاب‌هاوس، تبلیغ علیه نظام به دلیل دفاع از بهائیان و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دلیل توئیت‌های حمایتی از سپیده رشنو و اهالی روشنکوه مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

آقای دهقان همچنین اظهار داشته بود که برای حسین رزاق “قرار یک میلیارد تومانی صادر شده است.”

وی پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید