خانه  > slide, اندیشه و بیان, کودکان  >  تداوم بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۴ شهروند از جمله یک نوجوان

تداوم بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۴ شهروند از جمله یک نوجوان

خبرگزاری هرانا – آمنه زمانی در تهران، زانیار یحیی‌ زاده، در مریوان و شعیب میربلوچزهی، ۱۷ ساله در زاهدان که پیشتر در جریان اعتراضات سراسری دستگیر شدند، کماکان در بازداشت بسر میبرند. خانم زمانی طی روزهای اخیر به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. همچنین کوروش جلیل که برای دومین بار در جریان اعتراضات بازداشت شده بود، با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آمنه زمانی، فعال حقوق کودکان کار و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

به گفته یک منبع مطلع “اتهام مطروحه علیه خانم زمانی، اجتماع و تبانی عنوان شده است و وی شامگاه پنجشنبه ۲۴ آذر، از بند دو الف اطلاعات سپاه زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.”

از سوی دیگر کوروش جلیل، چندی پیش توسط نیروهای اطلاعات سپاه یاسوج مجددا بازداشت و دو روز پیش با تودیع کفالت ۶۰ میلیون تومانی آزاد شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “وی چند روز پس از اینکه از بازداشت قبلی آزاد شده بود، طی یک تماس تلفنی به اطلاعات سپاه یاسوج احضار شد. به وی گفته شده بود مومنی، رئیس سازمان میخواهد با تو صحبت کند. وی پس از حضور در این نهاد امنیتی مجددا بازداشت شد و به سلول های انفرادی یکی از بازداشتگاه های این نهاد منتقل شد. اتهام مطروحه علیه آقای جلیل توسط دادیاری شعبه هفتمبه ریاست قاضی عارف نسب، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است. متاسفانه بازپرس ابتدا اتهاماتی از بابت اعمالی که او قبلا حبسش را هم کشیده مطرح کرده بود که بعد از اصرار و مطالعه پرونده راضی به حذفشان شد.”

وی در تاریخ ۳۰ شهریور ماه در جریان اعترضات سراسری در یاسوج بازداشت و روز یکشنبه ۱۵ آبان، با تودیع قرار وثیقه از زندان یاسوج آزاد شده بود.

آقای جلیل پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت توسط نهادهای امنیتی و قضایی را دارد.

همچنین زانیار یحیی‌ زاده، اهل روستای ژیوار از توابع شهر مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

براساس گزارش وبسایت کردپا، وی روز شنبه ۱۲ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

علاوه بر این، رسانک از تداوم بازداشت یک نوجوان در زاهدان خبر داد.

براساس این گزارش، شعیب میربلوچزهی، ۱۷ ساله، فرزند شریف، دانش آموز سال سوم دبیرستان روز چهارشنبه ١٣ مهر ماه توسط نیروهای لباس شخصی در زاهدان بازداشت شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “شعیب هشت روز پس از بازداشت، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان زاهدان منتقل شده است.”

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید