خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  گزارش هشتمین و نهمین روز اعتراضات در ایران

گزارش هشتمین و نهمین روز اعتراضات در ایران

خبرگزاری هرانا – اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. طی دو روز گذشته دستکم ۱۹ شهر و دانشگاه شاهد صحنه اعتراضات بودند. شمار فعالان و معترضان بازداشت شده کماکان در حال افزایش است. در جریان این اعتراضات ده ها نفر کشته و مجروح شده اند. دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت نیز با اختلال مواجه است و همچنان شمار پلتفرم های اجتماعی مسدود شده در ایران در حال افزایش است. همچنین اظهار نظرات و واکنش ها نسبت به اعتراضات سراسری در ایران از سوی چهره های ایرانی و بین المللی کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱، اعتراضات سراسری در ایران برای نهمین روز متوالی ادامه یافت.

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه ۲۲ شهریور در ایستگاه متروی حقانی تهران، به بهانه حجاب نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و ساعاتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد. وی روز بعد در بیمارستان جان باخت. توضیحات غیرقابل پذیرش فراجا در دفاع از عملکرد خود در رابطه با فوت خانم امینی، سابقه عملکرد نیروی انتظامی در کنار نارضایتی گسترده از وجود نهادی به نام پلیس امنیت اخلاقی به اعتراضات گسترده در ایران دامن زد.

دیروز شنبه و امروز یکشنبه بعنوان هشتمین و نهمین روز از اعتراضات، شهروندان در شهرهایی از جمله شاهین شهر، کرج، شیراز، آمل، کرج، بابل، سنندج، تهران، فردیس، اصفهان، تبریز، زاهدان، فومن، سبزوار، قائن، شهرری، نوشهر و شماری از دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف تهران و دانشگاه تهران علیرغم جو شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای گارد ویژه به خیابان ها آمدند.

شهروندان معترض در این تجمعات شعارهایی از جمله “مرگ بر دیکتاتور”، “توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه”، “دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد”، “آزادی، آزادی، آزادی” و همچنین “می جنگیم، می میریم، ایران رو پس می گیریم سر دادند.

طی روز جاری شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با صدور بیانیه ای در اعتراض به سرکوب گسترده اعتراضات مردم اعلام کرد: «شورای از معلمان و دانش آموزان درخواست دارد در روزهای دوشنبه ۴ مهر و چهارشنبه ۶ مهر از رفتن به کلاس های درس در سراسر کشور خودداری نمایند.»

بازداشت شدگان

بر اساس تخمین ها و تجربیات قبلی بازداشت شدگان هزاران تن تخمین زده می شوند. کماکان اطلاع دقیقی از میزان بازداشت شدگان در دست نیست.

طی روز جاری هویت ۴۱ تن دیگر از شهروندان و دانشجویان بازداشتی از جمله کامیار معروفی، شهرام بنگینی، شیرزاد طه‌ زاده، یعقوب مجور، وهاب آذرنگ، کیوان آذرنگ، شیما بیرانوند، حسن صفار، فرشاد نصیری، رحیم عزیزی، متین میهن‌خواه، کمال اسماعیلی، امین خالقی در اشنویه، مهران محبتی در رشت، شادی اصلانی، چیاکو بیگلری، منیره محمدی در سنندج، آرمین همتی در آبدانان، حمد نظامیپور در قروه، فاطمه زهرا صحراگرد و سحر نیک منش در آمل، سیروش ندیمی در کامیاران، حاصل قدو، احسان عبدالله‌زاده، بهزاد مصطفی‌پور، اسماعیل نبی در پیرانشهر، هادی کیا در بانه، ماهان فتحی در پاوه، ناصر شالی، آسو گروهانی در مهاباد، حسام سماک در بندرانزلی، حسین رونقی، مجید اماموردی، شیوا موسی‌زاده، رامتین موثق، یوسف تیموری، پدرام معینی، مرضیه لرستانی در تهران، بنفشه کمالی در یزد، علیرضا غمگسار در کاشان و محمد سیامک‌ نیا در تبریز توسط هرانا احراز شده است.

اطلاعاتی مربوط به بازداشت های فله ای نیز منتشر شده است که نیازمند بررسی بیشتر و تایید هستند. از جمله میتوان به اخبار بازداشت شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، بازداشت ۴۵۰ شهروند در ساری و بازداشت ۷ شهروند معترض در آمل اشاره کرد.

هرانا پیش تر لیست مفصلی از افرادی که در طی اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده اند منتشر کرده بود. برای مشاهده این لیست به این لینک مراجعه نمایید.

کشته شدگان و زخمی ها:

توسل نیروهای گارد ویژه به سلاح های مرگبار تا این لحظه منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان شده است.

برای مطالعه جزییات بیشتر در رابطه با خشونتها و مصدومین مربوط به هفت روز اول اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز شنبه ۲ مهرماه، بدون ذکر جزییات از جان باختن ۴۱ نفر در جریان اعتراضات سراسری خبر داد. در این گزارش به شهر و هویت جانباختگان اشاره ای نشده و مشخص نیست که این آمار مربوط به معترضان یا نیروهای امنیتی است.

هرانا تا کنون به هویت ۳۸ تن از شهروندان کشته شده در جریان اعتراضات دست یافته است که صحت شماری از آنان تاکنون تایید شده است.

از سوی دیگر اطلاعاتی در خصوص مصدومیت امین خالقی در اشنویه، فاطمه زهرا صحراگرد در آمل و علیرضا غمگسار در کاشان به دست هرانا رسیده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از مصدومیت ۷۶ شهروند و نیروی امنیتی در طول اعتراضات خبر داد و پایگاه های خبری وابسه به نهادها امنیتی نیز از مرگ سیدعباس فاطمیه یکی از نیروهای امنیتی در ارومیه خبر دادند.

هرانا پیش تر لیست مفصلی از افرادی که گفته میشود در اعتراضات اخیر جان باخته اند منتشر کرده است، برای مشاهده این لیست و جزییات به این لینک مراجعه نمایید.

اختلال در ارتباطات

اختلال در اینترنت و شبکه ارتباطات سیار از نخستین روزهای اعتراضات اخیر روئیت شد. از ۲۹ شهریورماه قطع ارتباطات و اختلالات بخصوص در کردستان و سایر کانون های اعتراضی به اوج رسید. شهرهای سقز، سنندج، تهران، مهاباد، اهواز، بانه، بوکان، کرمانشاه، قزوین، اراک، مشهد، مریوان، پاوه، بیجار، قروه، کامیاران، دهگلان، سروآباد، دیواندره، ارومیه، رشت، شاهین شهر، کرج، پیرانشهر، سردشت، شیراز، چابهار، شاهین دژ، تکاب، ربط، اشنویه، لنگرود، املش بیشترین موارد قطع ارتباطات را تا تاریخ ۲۹ شهریورماه تجربه کردند. سرعت اینترنت کاهش یافت. میزان کاربری اینترنت در ایران ۶۷ درصد کاهش یافت و همینطور شبکه ارتباطات سیار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلالات تعمدی شدند. ایلان ماسک، مالک شرکت استرلینک وعده اینترنت ماهواره ای برای ایرانیان را داد. پس از اظهارنظر او، سایت شرکت آقای ماسک در ایران فیلتر شد. همچنین پیامک های حاوی نام مهسا امینی توسط شبکه مخاربراتی همراه اول فیلتر و بلاک شدند. گروههای مختلف حقوق بشری با صدور بیانیه هایی نگرانی خود را از قطع اینترنت در ایران و تبعات آن ابراز کردند.

از تاریخ مورد اشاره قطعی ارتباطات شکل سراسری به خود گرفت، اینستاگرام، واتس اپ، اپ استور، گوگل پلی، کلش آوکلنز، استارلینک، لینکدین فیلتر شدند و طی روزجاری نت بلاکس با انتشار مطلبی در صفحه توییتر، از قطع سراسری اینترنت شرکت «مبین نت» یکی از بزرگترین شرکتهای خدمات اینترنتی در ایران خبر داده است.

همچنین از روزهای اول اعتراضات هکرهای زیرمجموعه گروه «انانیموس» اقدام به هک کردن وبسایت های حکومتی در ایران از جمله وبسایت های وزارت‌خانه‌ نفت، وزارت‌خانه‌ اقتصاد، مجلس شورای اسلامی، اپراتور همراه اول و رییس‌‌جمهوری اسلامی کردند.

برای کسب جزییات بیشتر در رابطه با اختلال در اطلاع رسانی و قطع اینترنت هفت روز نخست اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

واکنش ها

به دنبال بازداشت و جان باختن خانم امینی و سپس آغاز و تداوم اعتراضات به این رخداد، برخی از چهره ها و فعالین سیاسی، هنرمندان و چهره های ایرانی و بین المللی در مقابل این سیل رخدادها سکوت پیشه نکردند.

در این میان استارتاپ هایی همچون دیجی کالا، اسنپ، فلایتیو، دیوار و تپسی با انتشار مطالبی در حمایت از اعتراضات نسبت به وقایع اخیر واکنش نشان دادند.

در خارج از ایران نیز راجر واترز، خواننده، ماهسون قرمزی‌گل، خواننده ترکیه ای، سارا وین‌کالیز، بازیگر آمریکایی از جمله چهرهای خارجی بودند که در این دو روز به وقایع ایران واکنش نشان دادند.

از میان ورزشکاران نیز میتوان به مهدی مهدوی‌کیا، احمدرضا عابدزاده، سردار آزمون، مهسا صادقی، حشمت مهاجرانی، سجاد استکی، اشاره کرد.

همچنین مجتبی عابدینی، عضو تیم ملی شمشیربازی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از تیم ملی خداحافظی کرد و سعیده علی، کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال زنان ایران نیز با انتشار یک استوری در اینستاگرام نوشت: «راوی شجاعت باشیم، نه ویروس ترس»

ابوالفضل قدیانی از چهره های سیاسی ساکن ایران نیز در پیامی نوشت: “مطالبات مردم ارتقا یافته و به درستی و هوشمندی اصل نظام و شخص علی خامنه‌ای را هدف گرفته است.”

امروز یکشنبه نیز، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با صدور بیانیه ای به عملکرد کارمندان حراست دانشگاه در سرکوب دانشجویان اعتراض کرد.

همچنین جمعی از فعالان برابری جنسیتی و LGBTQ+ در ایران با انتشار بیانیه ای به رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان داد.

از میان هنرمندان ایرانی نیز اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی، هانیه توسلی، ویشکا آسایش، علی فروتن، هدیه تهرانی، اکبر گلپایگانی، مرضیه صدرایی، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی، مریم پالیزیان با انتشار مطالبی حمایت خود را از اعتراضات ایران اعلام کردند.

علیه معترضان

طی روز جاری امام جمعه دزفول در اظهاراتی گفت که “اگر حضرت آقا اجازه دهند در یک ساعت طومار اغتشاشگران را در هم خواهیم پیچید”  و وزیر امور خارجه ایران مدعی شد که “آمریکا با آشوبگران در اجرای پروژه ناامن سازی در ایران همراهی می کند”.

همچنین حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، در میان ماموران یگان ویژه سرکوب معترضان روزهای اخیر، مسیر مقابله با خیزش سراسری مردم را «راه نورانی» خواند و گفت: “یک ذره شک نکنید، مسر ما درست است”.

دادستان تهران  نیز درباره حوادث اخیر گفت: “کسانی که بخواهند دستاورد بزرگ آرامش و امنیت مردم را به هم بریزند با برخورد سخت و قاطع دستگاه قضایی رو به رو خواهد شد.”

همزمان وزیر کشور از دستگاه قضا خواست که “با سران اتفاقات اخیر قاطع، سریع و عبرت آموز برخورد کند”.

برای مشاهده سایر واکنش هایی که در روزهای قبل گردآوری شده اند به این لینک مراجعه نمایید.

هرانا پیشتر مجموعه ۳۳۲ گزارش ویدیویی مربوط به هفت روز نخست اعتراضات را آرشیو و بازنشر کرده بود. برای مشاهده این گزارشات به این لینک مراجعه نمایید.

ویدیوی زیر مجموع گزارشات تصویری از هشتمین و نهمین روز اعتراضات است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید