خانه  > اصناف, سایر گروهها  >  بیش از ۲۰۰۰ نفر از دانشگاهیان و فعالان مدنی خطاب به روحانی: درباره فوت کاووس سیدامامی در زندان ابهام زدایی کنید

بیش از ۲۰۰۰ نفر از دانشگاهیان و فعالان مدنی خطاب به روحانی: درباره فوت کاووس سیدامامی در زندان ابهام زدایی کنید

خبرگزاری هرانا – جمعی از دانشگاهیان و فعالان مدنی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رییس جمهور، خواستار «ابهام زدایی» درباره مرگ کاووس سیدامامی در زندان شدند.

به گزارش سایت مردم سالاری آنلاین، جمعی از دانشگاهیان و فعالان مدنی در پی مرگ کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال سرشناس محیط زیست در زندان خطاب به حسن روحانی خواهان ابهام زدایی از این واقعه شدند.

متن کامل نامه بدین شرح است:

مطمئناً جنابعالی در جریان خبر فوت دکتر کاووس سیدامامی، استاد خوشنام دانشگاه امام صادق قرار گرفته‌اید که در زندان به دلایلی که هنوز نامکشوف مانده است، جان به حضرت احدیت تسلیم کرد. به قرار اخبار منتشره، ظاهراً ایشان به اتهام عجیب جاسوسی در امور زیست محیطی، به تصمیم مرجع قضایی تحت قرار بازداشت در زندان بود.

قطع نظر از موضوعات قضایی مربوط به بازداشت دکتر کاووس سیدامامی، ما هم اینک با این پرسش بزرگ، مهم و اساسی روبرو هستیم که چرا و چگونه کسی که در سن ۶۴ سالگی «زنده» روانه زندان می‌شود، بعد از حدود دو هفته در زندان جان سپرده و جسد او از زندان خارج می‌شود؟ خانواده، دوستان، دانشجویان و همکاران او چگونه با این خبر هولناک و مبهم باید روبرو شوند؟ مسئولیت محافظت از جان یک زندانی در زندان برعهده کیست؟

زندان محل نگهداری زندگان است؛ زندگانی که به حق یا ناحق مجبور شده‌اند ایامی از زندگی خود را در حبس و محروم از حق آزادی بگذرانند. با این همه اما زندان جایی است که باید در آن جان و عرض و آبروی زندانی محفوظ بماند. یک زندانی، در زندان جز خدا پناهی ندارد و این مسئولان زندان‌اند که بنا به وظایف قانونی خود می‌بایست همه مراقبت‌ها را برای حفظ سلامت جسمی و روحی او فراهم آورند.

ابهام‌ها و بی‌خبری کامل از علل و موجبات فوت دکتر کاووس سیدامامی برای ما و همه کسانی که به عدالت و انصاف دل داده‌اند سبب نگرانی عمیق است. جان انسان‌ها چیزی نیست که بتوان به‌آسودگی در مورد آن سخن گفت. مایل نیستیم در مورد اسباب مرگ دکتر کاووس امامی پیش داوری کنیم، اما با توجه حوادث مشابه قبلی و به دلیل ارتباط وثیق این حادثه با حقوق انسانی زندانیان، براین باوریم که می‌بایست بصورت مدلل و مستند، جزئیات مربوط به مرگ وی روشن شده و از آن ابهام‌زدایی شود.

جناب آقای رئیس جمهور!

ما امضاکنندگان این نامه، به‌عنوان جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران از شما به‌حکم سوگندی که یاد کرده‌اید، وظایفی که برعهده دارید، و عهدی که با منشور حقوق شهروندی با ملت مستحکم کرده‌اید، و نیز با یادآوری انسانیت و مسؤولیت‌تان، قویاً می‌خواهیم با استفاده از همه‌ی اختیارات قانونی خود و روابطی که با قوای مقننه و قضائیه‌ی کشور دارید، به حکم عهدی که با منشور حقوق شهروندی با ملت مستحکم کردید؛ با یادآوری انسانیت و مسئولیت، قویاً خواستار آنیم که جنابعالی با استفاده از همه اختیارات قانونی خود و روابطی که با قوای مقننه و قضائیه کشور دارید، با تشکیل یک گروه تحقیق مسئول و متعهد برای ابهام زدایی از واقعه هولناک فوت دکتر سیدامامی در زندان به فوریت هر اقدام لازم را به انجام رسانید و در اسرع وقت گزارش کامل بررسی‌ها را به اطلاع مردم برسانید.

انتظار داریم در این گزارش، ابعاد حقوقی دلایل بازداشت دکتر سیدامامی، اوضاع و احوال ایشان در زندان، میزان رعایت مقررات زندان‌ها در مورد ایشان در طول دوره بازداشت، علت یا علل فوت، اقدامات امدادی و هر موضوع مرتبط دیگری روشن شود. بی‌شک ابهام‌زدایی از این واقعه‌ی تلخ، متضمن منافع ملت و مصالح نظام خواهد بود و موجب خواهد شد زمینه‌های بروز حوادث تلخ مشابه شناسایی شود و ان‌شاء‌الله از بین برود و از این پس دیگر ملت بزرگ ایران شاهد چنین رویدادهایی برای هیچ‌یک از آحاد ملت نباشد.

اسامی برخی امضاکننده‌ها:

۱٫ سیدحسین سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و هیات علمی دانشگاه خوارزمی
۲٫ محمدامین قانعی راد، هیات علمی مرکز سیاست‌گذاری‌های علمی کشور
۳٫ هادی خانیکی، هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
۴٫ سوسن باستانی، هیات علمی دانشگاه الزهرا
۵٫ حسین ایمانی جاجرمی، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
۶٫ سیامک زندرضوی، هیات علمی باهنر کرمان
۷٫ حمیدرضا جلائی‌پور، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
۸٫ تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناسی دانشکاه تهران
۹٫ محمدرضا جوادی یگانه. دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
۱۰٫ محمد ستاری فر، هیات علمی دانشگده اقتصاد علامه
۱۱٫ محمد جواد غلامرضاکاشی، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
۱۲٫ حسن محدّثی گیلوایی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
۱۳٫ بیژن عبدالکریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران شمال
۱۴٫ سید جواد میری مینق،‌ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
۱۵٫ نعمت الله فاضلی’ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
۱۶٫ محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
۱۷٫ سید هاشم اقاجری، هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
۱۸٫ علی یوسفی، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
۱۹٫ مهدی شیرزاد، پژوهشگر اجتماعی
۲۰٫ گیتی خزاعی، پژوهشگر جامعه‌شناسی محیط زیست
۲۱٫ محمدحسن محقق معین، هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
۲۲٫ یحیی قائدی، هیات علمی دانشگاه خوارزمی
و …
سایر اسامی پس از تکمیل امضاها که تاکنون به ۲۰۴۰ امضا رسیده منتشر می شود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید